Czego unikać w diecie dziecka

Starasz się, żeby posiłki twojego malca były zdrowe. Ale czasami nawet nie podejrzewasz, że w produktach, które kupujesz, kryją się składniki, jakich lepiej unikać. Wyjaśniamy, czego i z jakiego powodu warto się wystrzegać.

Czego unikać w diecie dziecka

Tłuszcz zwierzęcy

■ Jest dziecku potrzebny w niewielkiej ilości. Dlatego robiąc twarożek, wybierz ser półtłusty i dodaj jogurt zamiast śmietany. Podczas przygotowywania dań z mięsa obieraj je ze skóry i z tłustych kawałków. Unikaj smażenia na patelni, zamiast tego piecz potrawy w piekarniku, duś je z dodatkiem niewielkiej ilości oliwy, gotuj na parze. Pamiętaj, że dania typu fast ford (hamburgery, frytki) mają dużo niezdrowych tłuszczów.

Wypełniacze

■ Na etykietach wielu produktów znajdziesz tzw. wypełniacze, czyli skrobię modyfikowaną, modyfikowaną mąkę kukurydzianą i maltodekstrynę. Nie są szkodliwe, ale zawierają sporo kalorii, a nie mają żadnej wartości odżywczej. Lepiej żeby dziecko, które szybko rośnie, jadło pożywne danie zawierające witaminy i minerały niż bezwartościową "watę".

Glutaminian sodu

■ Oznaczany na etykietach symbolem MSG lub E621. Substancja wzmacniająca smak i zapach. Może wywoływać u niektórych dzieci (oraz dorosłych!) reakcje alergiczne. Jest składnikiem wielu zup, sosów z proszku, często dodaje się go do mieszanek przypraw, a nawet ziół, kostek rosołowych. Czytaj uważnie etykiety i wybieraj przyprawy, które nie zawierają tego dodatku.

Barwniki i konserwanty

■ To substancje chemiczne oznaczane na etykietach symbolem E (barwniki – od E100 do E180, konserwanty – od E200 do E285). Są zaakceptowane przez UE jako bezpieczne i mogą być dodawane do produktów spożywczych. Lepiej jednak ich unikać. Zdaniem niektórych specjalistów od żywienia dzieci mogą wywoływać astmę, wysypki skórne, zaburzenia żołądkowe, nieżyt nosa, a nawet nadpobudliwość.

Słodziki

■ Nie nadają się dla dzieci. Nie wiemy, jakie są długoterminowe skutki spożywania słodzików, takich jak aspartam, acesulfam K i sacharyna. Zdrowsza jest tradycyjna czekolada (w gorzkiej jest niewiele cukru, a dużo magnezu) niż wyrób czekoladopodobny typu light. Lepiej też, aby dziecko wypiło naturalnie słodki sok owocowy niż napój reklamowany hasłem "Zero procent cukru".

Tłuszcz cukierniczy

■ Jest w składzie wielu ciastek i ciast sklepowych. Zawiera szkodliwe izomery trans. Kupuj więc ciastka sporadycznie, a najlepiej upiecz kruche ciasteczka czy ciasto w domu. Nie używaj do wypieków twardych margaryn w kostkach, ale oleju rzepakowego lub oliwy. Unikaj też innych produktów przetworzonych zawierających w składzie tzw. tłuszcze utwardzone.

Dodał(a): Edyta Zlomaniec , Sobota 15.10.2011 (aktualizacja: 2011-10-15)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×