Dopasuj sport do potrzeb dziecka

Jeśli maluch skacze, biega, uprawia sport, lepiej rozwija się fizycznie i intelektualnie. Uczy się też nawiązywać kontakty z kolegami, jest odważniejszy i mniej choruje. Podpowiadamy, jak dobrać dyscyplinę sportu do jego temperamentu i warunków fizycznych.

Dopasuj sport do potrzeb dziecka

Nasze dzieci z roku na rok coraz mniej się ruszają i są coraz gorzej wysportowane. Dlaczego? Jak wynika z obserwacji pediatrów i pedagogów, winni jesteśmy niestety my, rodzice. Nie dajemy maluchom dobrego przykładu... Jak pokazują ubiegłoroczne sondaże OBOP, zaledwie 13 proc. ankietowanych przyznało, że systematycznie ćwiczy. Co piąty trenuje "tylko sporadycznie". Dzieci, z którymi nie chodzimy na spacery, nie gramy w piłkę, zamiast biegać po podwórku z kolegami, godzinami siedzą w domu przed komputerem albo telewizorem. Przez co częściej chorują.

Ruch na zdrowie

Z badań przeprowadzonych w Sopocie (Sopkard Junior – Sopocki Program Profilaktyki Zawałów Serca i Udarów Mózgu 1999-2009) wynika, że dwóch na trzech sopockich 15-latków ma podwyższone ciśnienie krwi, poziom cholesterolu i cukru, problemy z tarczycą, nerkami i dziąsłami, stany depresyjne i nadwagę. Pedagodzy i lekarze alarmują: z powodu braku aktywności fizycznej dzieci wychowujemy pokolenie chorowitych, niezaradnych samotników. Ruch jest potrzebny dzieciom do prawidłowego rozwoju jak tlen do oddychania. Jeśli maluch często się rusza, wzmacnia się jego układ mięśniowy, szkieletowy i odpornościowy. Podskoki, wymachiwanie rękami i kręcenie się w kółko to jedno z lepszych ćwiczeń wspomagających współpracę obu półkul mózgu. W szkole uczeń, który zdobywa laury sportowe, ma wysoką pozycję w grupie, jest lubiany i wierzy w siebie. Poza tym aktywność fizyczna daje dzieciom radość.

Ćwicz razem z dzieckiem

Jeśli twoje dziecko za najlepszą rozrywkę uznaje turniej piłkarski na PlayStation, zabierz je na pobliskie boisko i zagrajcie w nogę – niech się przekona, co to są prawdziwe emocje. Przypomnij sobie, jaką radość sprawiało ci skakanie na skakance czy w gumę, i pokaż malcowi, że to świetna zabawa. A jeśli twoje dziecko ma problemy zdrowotne albo kłopoty z integracją w grupie przedszkolnej czy szkolnej, pomogą mu je pokonać właściwie dobrane zabawy ruchowe czy dyscyplina sportowa.

Jaki rodzaj ruchu polecają dziecku specjaliści

Jeśli ma nadwagę

Zrzucić zbędne kilogramy pomoże dziecku każdy rodzaj ruchu. Ale przy otyłości warto wybrać dyscyplinę sportu w porozumieniu z lekarzem, żeby nie obciążać nadmiernie i tak przepracowanych stawów czy serca.

Rolki albo wrotki – trenuje się na nich intensywnie i spala dużo kalorii. To sport, który doskonale ćwiczy mięśnie, uczy przewidywać i oceniać zagrożenie, rozwija poczucie równowagi i koordynację ruchową. Kształtuje też świadomość własnego ciała.

Kręgle (plastikowy zestaw kupisz za kilkanaście złotych) uczą skupienia, wyczucia równowagi, dodają odwagi. Podczas gry zespołowej maluch może zaznać smaku zwycięstwa. A wiara w siebie jest najlepszą motywacją do tego, żeby narzucić sobie dyscyplinę, zrzucić nadwagę i odnaleźć swoje miejsce w grupie rówieśników.

Pływanie (nie obciąża stawów), rower (nie obciąża kolan), chodzenie.

Często choruje

Możesz je zahartować. Nie mów: "Nie biegaj, bo się spocisz!", tylko: "Biegaj! Zmienię ci koszulkę na suchą".

Spacery, bieganie i zabawy na świeżym powietrzu najlepiej wzmocnią układ immunologiczny malca. To trening nie tylko dla mięśni, lecz także dla naczyń krwionośnych, którymi płynie krew, roznosząc składniki odżywcze. Dziecko jest lepiej dotlenione, a pobudzony przez ruch organizm wytwarza więcej przeciwciał odpornościowych.

Gry zespołowe (np. piłka nożna, gra w klasy, biegi) kontakt z kolegami, wspólne wygłupy i zabawy wzmocnią malca i dodadzą mu pewności siebie.

Jest nadpobudliwe

Ciągle biega po klasie. A gdy się zdenerwuje, uderzy. Pomogą mu:

Sporty walki (np. judo, karate, ju-jitsu) uczą panować nad agresją, szacunku dla starszego (mistrza) i współpracy w grupie. Podczas treningu malec ma okazję mocować się z innymi, przewracać, co może przynieść mu pochwałę, a nie naganę dorosłych. Musi jednak stosować się do określonych zasad, których każdy przestrzega.

Pływanie – uspokaja, uczy regularnego oddechu, harmonii ruchów.

Jest nieśmiałe

Dzięki zajęciom sportowym malec może pokazać swoje mocne strony i uczy się nawiązywać relacje z kolegami.

Taniec zajęcia przypominają zabawę z elementami muzycznymi, tanecznymi i ruchowymi. Poruszanie się w takt muzyki pozwala na poznawanie możliwości swojego ciała, akceptowanie go oraz uczy umiejętności postrzegania drugiego człowieka (przewidywanie ruchu partnera).

Aikido – ćwiczenia tych wschodnich sportów walki wykonuje się w parach lub grupach. Sprzyjają przełamywaniu nieśmiałości, pomagają odnaleźć się w grupie. W aikido nie organizuje się zawodów i każdy traktowany jest indywidualnie.


Dodał(a): Edyta Zlomaniec , Wtorek 18.10.2011 (aktualizacja: 2011-10-18)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×