Jedz dla dwojga, nie za dwoje

Spodziewasz się dziecka i nie wiesz, jak teraz ułożyć swoje menu, by nie zaszkodzić maleństwu? Boisz się też nabrać kształtów wiktoriańskich, z którymi nie poradzisz sobie, gdy maluch będzie już na świecie? Spokojnie, na pewno dasz radę. Grunt to dobrze zbilansowana dieta.

Jedz dla dwojga, nie za dwoje

Wciąż pokutuje przekonanie, że przyszłej mamie wszystko wolno – może objadać się bez ograniczeń i poczucia winy. Niestety, nic bardziej błędnego. Jeśli nie chcesz przytyć w nadmiarze, w żadnym wypadku nie jedz za dwoje. W pierwszym trymestrze maleńki płód korzysta z zapasów witamin i składników mineralnych zmagazynowanych przez twój organizm. Dlatego nie musisz jeść więcej niż do tej pory. Dopiero w drugim i trzecim trymestrze powinnaś zwiększyć porcje jedzenia, ale tylko o 300 kalorii w ciągu dnia. W praktyce oznacza to, że do swojej codziennej diety musisz dodać np. jedną kromkę razowego chleba z masłem, wędliną, plastrem pomidora, liściem sałaty oraz kubek kefiru lub jogurtu (150 ml). Zwiększona ilość energii jest bowiem potrzebna do rozwoju twojego maleństwa, wzrostu łożyska, a także przyrostu objętości krwi, macicy, piersi i tkanki tłuszczowej gromadzącej zapasy na okres porodu, połogu i laktacji.

Probiotyki dla ciebie i maleństwa


Gdy oczekujesz dziecka, zmienia się nieco twoje zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Musisz dostarczać teraz swojemu organizmowi dodatkową porcję żelaza (otręby, soczewica, soja, wątróbka) oraz wapnia. Istnieją dowody na to, że w razie niedoborów tego drugiego składnika, płód czerpie go z kośćca matki. Koniecznie zadbaj więc, by w twoim menu nie zabrakło żółtego sera i fermentowanych napojów mlecznych, jak: kefir, mleko acidofilne, jogurt i maślanka. Warte polecenia są zwłaszcza te z nich, które oprócz składników odżywczych zawierają żywe bakterie probiotyczne, np. Lactobacillus casei Defensis (pozytywnie wpływają na układ odpornościowy) albo Bifidobacterium DN ActiRegularis (regulujące pracę jelit). Wiele przyszłych mam cierpi na zaparcia, inne często łapią katar lub też mają problemy z zapaleniem dróg moczowo-płciowych. W takich wypadkach wzbogacenie diety w składniki zwiększające odporność, w tym probiotyki zapobiegające chorobom, to idealne rozwiązanie.

Dieta to podstawa

Podstawą zdrowia twojego i rozwijającego się w twoim brzuchu maleństwa jest zbilansowana dieta. Przyrządzając posiłki, sięgaj więc po różnorodne produkty. Im bardziej urozmaicona będzie twoja dieta, tym większa szansa, że dostarczysz sobie i dziecku wszystkich składników pokarmowych.


•  Mleko i przetwory mleczne

To źródła pełnowartościowego białka, fosforu, wapnia, witamin z grupy B, rozpuszczalnych w tłuszczach A i D. Przynajmniej trzy twoje posiłki powinny zawierać sery, kefiry i jogurty.

•  Chude mięso i drób

Dostarczają białka o wysokiej wartości biologicznej oraz żelaza, cynku i witamin z grupy B. Jego udział w twojej diecie zmniejsza ryzyko wystąpienia niedokrwistości. Dziennie jedz 2–3 plasterki wędliny i 200g mięsa (zamiennie z porcją ryby).



Dodał(a): Ola Wójcik , Poniedziałek 04.07.2011 (aktualizacja: 2012-03-01)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (2)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
paula2509
przeraża mnie to...
Dodano: 2011-10-10 17:36:35 Zgłoś nadużycie
passionfruit
Ja nie mogłam w ciąży soli używać w ogóle to było strrrraszne.
Dodano: 2011-07-04 14:30:25 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×