Mały wegetarianin

Czy dziecko, które nie je mięsa, może zdrowo się rozwijać? Eksperci są zdania,że dieta wegetariańska jest bezpieczna dla maluchów. Pod warunkiem, że jest urozmaicona.

Mały wegetarianin


"Zjedz choć kotlecik. Kartofelki i surówkę możesz zostawić" – tak często babcie przekonują małych niejadków do posiłku. Nic w tym wyborze dziwnego, bo kuchnia polska "mięsem stoi", a warzywa i owoce wciąż są tylko niechcianym dodatkiem. Obiad bez porcji pieczeni czy choćby zupy z mięsną wkładką po prostu się nie liczy, a dzień z posiłkami bezmięsnymi uznawany jest za postny. Dlatego przejście kogoś na dietę wegetariańską wciąż budzi u nas emocje. O ile z czasem coraz mniej dziwią dorośli wegetarianie, o tyle dzieci niejedzące mięsa nadal postrzegane są jako niedożywione i zagrożone anemią. I, co ważniejsze, pozbawione szans na prawidłowy rozwój z powodu egoistycznej postawy mamy i taty.

Bez mięsa nie urośnie?

Nic więc dziwnego, że młodzi rodzice, którzy nie jedzą mięsa (osoby poniżej 30. roku życia stanowią większość polskich wegetarian), mają dylemat: karmić dziecko zgodnie z własnymi przekonaniami czy stosować tradycyjne zasady diety i wybór sposobu odżywiania pozostawić na później. To drugie rozwiązanie jest wygodniejsze (nie licząc konieczności prowadzenia drugiej kuchni), bo likwiduje problem "inności" dziecka w przedszkolu i szkole, nie powoduje konfliktów  z dziadkami. Stawia ich również na bezpiecznej pozycji podczas wizyt u pediatry. Nie wszyscy lekarze akceptują stosowanie diety wegetariańskiej u dzieci – z obawy przed błędami dietetycznymi mogącymi mieć negatywny wpływ na zdrowie.

Ponieważ wegetarianizm stał się bardziej popularny w Polsce dopiero w ostatnich latach, nie przeprowadzono u nas dotąd badań, podczas których porównano by rozwój dzieci wegetarian i jedzących mięso. Za to w USA American Dietetic Association już w latach 90. zaaprobowało alternatywną do tradycyjnej piramidę żywienia, z której wyeliminowano produkty pochodzenia zwierzęcego – mięso i mleko. Uznało, że dieta wegetariańska jest odpowiednim sposobem odżywiania na każdym etapie życia, także dla kobiet w ciąży i małych dzieci. Jest lżej strawna od mięsnej i bogatsza w witaminy oraz składniki mineralne. Można też wybierać między różnymi wariantami kuchni bezmięsnej – od weganizmu, który zakłada rezygnację ze wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym mleka, masła, jajek, nawet miodu, po bardziej liberalne, dopuszczające jedzenie jajek i nabiału. Ponieważ plusy i minusy jadłospisu z mięsem w roli głównej znamy z grubsza wszyscy, warto przeczytać, co na temat stosowania diety wegetariańskiej sądzą eksperci.

Tekst: Katarzyna Michalska

Przeczytaj również:

Małe, ale wielkie różnice

Język w supełek 

Jak wzmocnić kości



Dodał(a): Magdalena Milewska , Czwartek 26.01.2012 (aktualizacja: 2012-01-26)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×