Nauka przez zabawę

Maria Montessori była lekarzem i pedagogiem. Dzięki swym wieloletnim obserwacjom dzieci stworzyła zupełnie nowe podejście do ich edukacji polegające na nauce przez zabawę. Przedstawiamy Wam szczegóły edukacji dzieci według jej metody.

Nauka przez zabawę

Nauka przez zabawę


U podstaw metody Montessori leży poszanowanie naturalnej indywidualności dziecka w jego rozwoju fizycznym, umysłowym, duchowym i emocjonalny, jak również pomoc dziecku w kierowaniu go do całkowitego wzrostu.

W tejże metodzie dziecko powinno mieć odpowiednio przygotowane otoczenie, w którym będzie mogło swobodnie pracować z samodzielnie wybranymi materiałami. Prawidłowe otoczenie cechuje piękno, rzeczywistość, porządek, wolność do pracy, a jednocześnie jasne zasady pozwalające dziecku na pracę w grupie, dostęp do materiałów, które zapewnią mu prawidłowy rozwój, poznawanie świata. W metodzie Montessori stosowane są mieszane grupy wiekowe, które pozwalają na rozwijanie zdolności prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie, jak również na wzajemną naukę w indywidualnym tempie.

Pomoce dydaktyczne są proste, estetyczne i precyzyjnie wykonane, a ich konstrukcja daje dziecku możliwość kontroli i korekty swoich pomyłek. Każdy fragment zabawki wykorzystywany jest jednokrotnie w danym elemencie i niesie jedną trudność, dzięki czemu w zestawie pomocy dydaktycznych dotyczących konkretnego tematu, zastosowana jest zasada stopniowania trudności.

Dzieci posiadają wrodzony zachwyt nad nauką i chęć zgłębienia nowych zagadnień, czynności. Prace wykonywane celowo pod opieką osoby dorosłej rozwijają jego koncentrację oraz samodyscyplinę. Styl pracy jest wtedy dostosowany do indywidualnych możliwości ucznia i przebiega w spokoju. Zarówno rodzice, opiekunowie, jak też nauczyciele powinni dokładnie znać dziecko i odpowiednio dobierać mu materiały i zadania, by wspomagać go w jego rozwoju, a nie być czynnikiem hamującym.

Wykorzystując metodę Montessori dzieci uczą się oceniać swoje możliwości, jak też nabywają umiejętności funkcjonowania w grupie, poszanowania czyjejś własności, ćwiczą też własną wytrwałość oraz dokładność.

Doktor Montessori w czasie swoich badań zaobserwowała, że dzieci od urodzenia do 6 roku życia są odkrywcami, a swój intelekt i własne "ja" budują poprzez wykorzystanie zmysłów i przyswajanie bodźców, które go otaczają( język, religia, kultura).

W okresie od 6 do 12 roku życia dzieci rozwijają swe umiejętności myślenia abstrakcyjnego oraz wyobraźni, przy czym wcześniej zdobytą przez obserwację wiedzę wykorzystują do dalszego rozwoju.

Okres od 12 do 18 roku życia ludzie wykorzystują do poszukiwania swojego miejsca w społeczeństwie, a wcześniej nabytą wiedzę próbują wykorzystać w celu uczestnictwa w życiu społecznym.

W okresie od 18 do 24 roku życia ludzie wkraczają w dorosłość, wybierają dziedziny, w których się specjalizują i przez swą pracę budują świat oraz tworzą dialog między sobą.

Jak widzimy, na każdym etapie rozwoju zaznaczają się umiejętności, z którymi zapoznajemy się od wczesnego dzieciństwa, a nabyte w odpowiedni sposób polepszają komfort funkcjonowania.


Czy jesteście zwolenniczkami tego typu edukacji?


Źródło: MilionKobiet.pl
Foto: Thinkstock



Dodał(a): Agnieszka Pulikowska , Czwartek 17.10.2013 (aktualizacja: 2013-10-17)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×