Nudności w ciąży - 5 porad, jak ich unikać

Nudności pojawiają się na początku ciąży i często zaburzają radość z informacji o zostaniu mamą. Jak sobie z nimi radzić? Mamy dla was porady od specjalisty żywienia.

Nudności w ciąży

Z nudnościami w czasie ciąży boryka się nawet 80% kobiet. Dolegliwości przeważnie pojawiają się przed 20 tygodniem ciąży i bardzo często towarzyszą młodej mamie przez wiele tygodni. Najczęstszym powodem są intensywne przemiany hormonalne. Niektórzy naukowcy wskazują również na nadwrażliwość układu immunologicznego i jego nieodpowiednią odpowiedź w procesie rozwoju płodu w łonie matki. Nudności wiążą się z funkcjonowaniem przewodu pokarmowego, należy więc zwrócić szczególną uwagę na jakość diety i tryb życia.

Istnieje wiele niefarmakologicznych sposobów na łagodzenie i zapobieganie mdłościom i wymiotom. Pięć z nich zdradza Katarzyna Uścińska, specjalista ds. żywienia z warszawskiej Kliniki Demeter.


1. Wstawanie z łóżka


O poranku niewskazane są gwałtowne zrywy z łóżka, nerwowe pobudki, poranny stres. Jeszcze przed wstaniem warto zjeść niewielki, lekkostrawny posiłek składający się z sucharka, herbatnika lub garści płatków kukurydzianych. Suche produkty skuteczne hamują odruchy wymiotne i cofanie się treści żołądka.

Zobaczcie także: 37-latka urodziła bliźnięta, choć nie wiedziała, że jest w ciąży


2. Wielkość posiłków


Spożywane w ciągu dnia posiłki powinny mieć małą objętość, dając przyjemne uczucie sytości. Należy unikać potraw ciężkostrawnych, smażonych, spieczonych, intensywnie przyprawionych, wędzonek oraz żywności wysoko przetworzonej. Każdy spożywany posiłek powinien być dokładnie przeżuty i rozdrobniony - to znacząco ułatwia trawienie i dodatkowo zmniejsza ryzyko nadkwaśności i zgagi.
Warto mieć przy sobie drobne przekąski, które w chwili słabości pomogą poprawić samopoczucie na przykład kilka migdałów, sucharek, wafelek kukurydziany czy mały banan.

3. Nawadnianie organizmu


Między posiłkami zaleca się picie niegazowanej wody mineralnej, słabych naparów herbat, dozwolonych ziół (melisa, rumianek, mięta). Wskazane są również cierpkie (herbata, napar lub herbatka z imbiru) lub kwaśne (woda z cytryną) płyny. Odradza się intensywnego popijania w trakcie lub po spożytym posiłku.

4. Bielizna


Niekiedy odzież noszona przez ciężarną staje się powodem pojawienia lub nasilenia dolegliwości gastrycznych. Bielizna noszona w okresie ciąży nie powinna uciskać klatki piersiowej i utrudniać swobodnego oddychania, a rajstopy i inne elementy garderoby powinny być luźne i komfortowe. Bardzo istotna jest dbałość o odpowiednią ciepłotę ciała – przegrzanie wzmaga złe samopoczucie.

Zobaczcie także: Trojaczki urodziły się w odstępie... 3 lat! jak to możliwe?

5. Relaks


Młoda mama powinna być wyspana i w miarę możliwości unikać stresujących sytuacji. W ciągu dnia warto znaleźć chwilę na dodatkowy relaks: dobrą muzykę, wyjście z przyjaciółką, przyjemne zakupy dla przyszłego potomstwa.

Zdaniem eksperta, bez względu na etiologię, nudnościom należy zapobiegać. Bardzo częste wymioty mogą doprowadzić do odwodnienia, zaburzeń elektrolitowych, ketozy. Utrata masy ciała powyżej 5% stwarza konieczność hospitalizacji.

Źródło: MilionKobiet.pl/Katarzyna Uścińska
specjalista dietetyk w Klinice Demeter w Warszawie

Zobaczcie także:


Foto: Shutterstock

Dodał(a): Agnieszka Pulikowska , Środa 20.05.2015 (aktualizacja: 2015-05-20)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×