W formie po porodzie

Jesteś rozżalona, kiedy patrzysz na zdjęcia modelek czy aktorek − tulą swoje niemowlęta i prezentują nienaganne figury. Ty nie możesz wbić się w dżinsy sprzed ciąży, wagę schowałaś do piwnicy, masz rozstępy na piersiach i jesteś ciągle zmęczona… Co robić? Podpowiadamy, jak młoda mama może zadbać o ciało i dobry nastrój.

forma po porodzie

Nie przypuszczałaś, że początki macierzyństwa mogą być takie trudne. Dziecko płacze nocami, domaga się piersi co godzina i jest tak absorbujące, że nie masz chwili dla siebie. Nie śpisz, nie dojadasz (albo jesz za dużo) i jesteś sfrustrowana. Gdzie ta pełna energii kobieta, którą byłaś jeszcze tak niedawno? Daj jej szansę i trochę czasu, a na pewno wróci!

Wprowadź zdrową dietę

Przegryzasz coś wieczorem, gdy malec zasypia, biegniesz do obowiązków. A musisz nabrać sił (organizm wraca do sprawności pół roku), odżywić skórę, włosy i paznokcie. Powinnaś racjonalnie się odżywiać. Pięć lekkostrawnych posiłków dziennie potrzebnych jest nie tylko tobie, lecz także – jeśli karmisz piersią – maluchowi. Podczas laktacji wzrasta zapotrzebowanie na niektóre witaminy i mikroelementy: kwas foliowy, cynk, witaminę A, wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Jeżeli podczas porodu utraciłaś dużo krwi albo po ciąży pozostała ci anemia, codziennie jedz dwa obfitujące w żelazo posiłki. Potrzebujesz też więcej białka oraz nabiału, żeby pokryć zwiększone zapotrzebowanie na wapń. Na talerzu powinny się znaleźć ryby, chude, czerwone mięso i kolorowe warzywa i owoce. Wykorzystuj
świeże sałaty. Piecz mięso, a potem podgrzewaj je porcjami lub jedz na zimno zamiast wędlin. Jeśli będziesz odżywiać się regularnie, szybciej spadnie twoja waga!

Tego nie rób! Do sześciu miesięcy po porodzie nie odchudzaj się. Jesteś osłabiona. Jeżeli dużo przytyłaś, idź na konsultację do dietetyka lub lekarza specjalizującego się w odchudzaniu. Pomoże ci opracować niskokaloryczne menu, żeby tobie i dziecku nie zabrakło wartościowych składników.

Więcej się ruszajW formie po porodzie

Karmienie, pieluchy, kołysanie, usypianie i... od nowa. Drepczesz od kuchni do łóżeczka, zamknięta w czterech ścianach. Monotonia frustruje! Wykorzystuj pogodę i chodź na długie spacery 2-3 razy dziennie. Maleństwo ukołysane w wózku śpi jak anioł, a ty się dotleniasz (poczujesz się wypoczęta). A jeśli będziesz chodzić szybkim krokiem, stracisz zbędne kalorie (po 20 minutach marszu organizm zaczyna spalać tłuszcz). Miesiąc po porodzie (a sześć tygodni po cesarce) możesz też zacząć ćwiczyć brzuszki, przysiady. Trenuj razem z niemowlęciem w domu (do kupienia są programy dla młodych mam na DVD). Efekty dostrzeżesz już po trzech tygodniach. Zabieraj także malucha na basen. Pływać może nawet trzymiesięczne maleństwo.

Tego nie rób! Nie zapisuj się kilka ani nawet kilkanaście tygodni po na siłownię czy też zajęcia fitness. Szczególnie jeśli nigdy nie byłaś entuzjastką sportu. Łatwo wtedy o kontuzję, a intensywny wysiłek fizyczny może, niestety, źle wpłynąć na laktację.

Zadbaj o wypoczynek

Twój świat kręci się teraz wokół dziecka? Ale maluch wcale nie oczekuje od ciebie, że zapomnisz o swoich potrzebach. Wieczorem zrób sobie relaksującą kąpiel, raz na jakiś czas umów się z przyjaciółką na pogaduchy. Każda, nawet najmniejsza zmiana w codziennej rutynie sprawia, że życie znowu nabiera kolorów.

Tego nie rób!
Nie odmawiaj, kiedy ktoś oferuje pomoc: mama chce uprasować ubrania, a mąż – iść na spacer z dzieckiem. Wykorzystaj wolną chwilę na sen. Naukowcy dowodzą, że już 25-minutowa drzemka pozwala zregenerować siły po nieprzespanej nocy.

Wypróbuj kosmetyki

Codziennie pod prysznicem masuj brzuch miękką szczotką, a potem delikatnie wklepuj balsam ujędrniający. Piersiom bardzo pomogą chłodny natrysk i krem na rozstępy, natomiast osłabionym włosom przyda się maska lub odżywka. Taka pielęgnacja to również świetny relaks.

Tego nie rób! Kiedy karmisz dziecko piersią, nie stosuj silnych kosmetyków antycellulitowych i wyszczuplających. Możesz za to używać produktów przeznaczonych specjalnie dla młodych mam (np. Mustela, AA Ja i Mama). Mają delikatny zapach i są hipoalergiczne.




Tekst: Dorota Mirska-Królikowska


Dodał(a): Redakcja , Piątek 23.03.2012 (aktualizacja: 2012-03-22)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (3)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
Zuza77
O formie warto już pamiętać w czasie ciąży, tzn, aby w czasie całego kalendarza ciąży jeść dla dwojga, a nie za dwoje. Nie należy zapominać o odpowiedniej pielęgnacji skóry - wszelakie kremy, żele czy inne smarowidła będą przydatne zarówno w czasie ciąży jak i po niej aby wrócić do pierwotnej sylwetki.
Dodano: 2012-05-06 14:33:56 Zgłoś nadużycie
passionfruit
Teraz jest ZOP - ja skorzystałam, za darmo i poród był czystą przyjemnością. Gorzej byłot potem ...
Dodano: 2011-06-28 17:55:47 Zgłoś nadużycie
wiola
Jeśli chodzi o dzieci,to wszystko jeszcze przede mną.Najbardziej obawiam się porodu
Dodano: 2011-06-22 17:59:05 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×