Poznaj metodę pedagogiczną Celestyna Freineta

W ostatnim czasie poznałyśmy Cię z wybitną specjalistką - Marią Montessori, która całe swoje życie poświęciła pedagogice i pracy z dziećmi. Dzisiaj chciałybyśmy przybliżyć Ci postać Celestyna Freineta i jego fantastyczną koncepcję pedagogiczną, którą do dziś wykorzystuje się w szkołach.

iStock_73710369_SMALL (1).jpg

Celestyn Freinet to obok Marii Montessori jeden z najwybitniejszych pedagogów XX wieku. Tworząc własną koncepcję nauczania, podkreślał bezcelowość stosowania podręczników. Popierał metody oparte na swobodnym poznawaniu świata. Według niego nauka dziecka powinna opierać się na doświadczeniach oraz rozwijaniu twórczego myślenia.

Powróciwszy z frontu I wojny światowej, z uszkodzonymi płucami i wzrokiem, został uznany za inwalidę. To wtedy zrozumiał, że jeśli ma żyć krótko, musi zrobić coś pożytecznego dla świata. Tak zaczęła się jego przygoda z nauczaniem. Ponieważ jego przygotowanie do zawodu nauczyciela było tak skromne, że nie mógł bazować na doświadczeniu i wiedzy, zaczął prowadzić obserwacje dzieci, z którymi pracował. Korzystał także z wiedzy swoich mistrzów. Szukał jej w książkach, które namiętnie czytał, aby następnie zapisywać swoje spostrzeżenia i przeżycia. Tak doprowadził do powstania jednej z najbardziej popularnych technik kształcenia we współczesnych szkołach.

TECHNIKI CELESTYNA FREINETA 

W swoich publikacjach nawoływał do zmiany stosunków pomiędzy uczniami i nauczycielami. Według niego człowiek powinien uczyć się przez całe życie, a najlepszą metodą kształcenia dzieci jest obserwacja ich potrzeb. Jego głównym założeniem była troska o dziecko i udzielanie mu pomocy na każdym etapie jego życia, tak aby zapewnić mu maksymalny rozwój osobowości.

Najważniejszymi elementami jego koncepcji były swobodna ekspresja, naturalny proces zdobywania doświadczenia i wychowanie przez pracę. Celestyn Freinet stworzył również techniki, które miały na celu pomoc w organizacji pracy nauczycieli i aktywizacji uczniów. Warto podkreślić, że wszystkie techniki, które wprowadził, do dzisiaj wykorzystywane są przez szkoły na całym świecie.

Jedną z technik kształcenia jest tak zwana metoda swobodnego tekstu, która opiera się na odejściu od narzucania jakiejkolwiek formy tekstu pisanego czy wypowiedzi. Dzieci podczas nauki opowiadają swoje przeżycia z dnia codziennego lub opisują sytuacje, które je zainspirowały. Freinet pozostawiał dzieciom swobodę także w zakresie ekspresji plastycznej, muzycznej i teatralnej. To dzięki niemu do tej pory w szkołach funkcjonuje korespondencja międzyszkolna oraz gazetki.

FISZKI CELESTYNA FREINETA 

Jedną z technik, które wprowadził Freinet było używanie fiszek autokorektywnych. W zasadzie były elementem pomocniczym do pozostałych metod nauczania. Fiszki stały się doskonałym sposobem na pracę z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Należy je projektować w taki sposób, aby dzieci przyzwyczajały się do samokontroli i samooceny. To dzięki nim dzieci pracują według własnego tempa i możliwości oraz uczą się oszczędnego gospodarowania czasem i świadomie zdobywają kolejne umiejętności.

Zdjęcie: iStock


Dodał(a): Zosia Brzezicka , Piątek 07.10.2016 (aktualizacja: 2016-10-21)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Anonim
W temacie fiszek i ich popularyzacji jako metody wiele zrobił Sebastian Leitner. Opisał to w swojej książce "So lernt man lernen". W polce książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Cztery Głowy. Więcej można dowiedzieć się na stronie www.metodaleitnera.pl
Dodano: 2016-10-10 11:59:17 Zgłoś nadużycie