Pedagogika Rudolfa Steinera - co musisz o niej wiedzieć?

Oto zespół metod dydaktyczno-wychowawczych, które są alternatywą dla współczesnej pedagogiki. Zobacz, co warto wiedzieć o nich wiedzieć!

dzieckoidinozaur.jpg

Pedagogika Rudolfa Steinera to inaczej tzw. pedagogika waldorfska. Ta nazwa pochodzi od pierwszej szkoły założonej przez Steinera przy fabryce cygar "Waldorf-Astoria" w Stuttgarcie. 


Czym charakteryzuje się ten zespół metod dydaktyczno-wychowawczych? Zwolennicy pedagogiki twierdzą, że kładzie ona nacisk na człowieka jako takiego, na jego dogłębne poznanie i zrozumienie. Według zasad pedagogiki waldorfskiej człowiek najpełniej też rozwija się i najwięcej uczy podczas kontaktu ze społeczeństwem i otaczającym go światem. 


Co te idee oznaczają w praktyce?

W praktyce oznacza to, że dzieci podczas nauki tym systemem nie korzystają z podręczników oraz nie są nagradzane znanym nam ze szkoły systemem oceniania za swoją pracę.

Nacisk nauczyciela powinien być skierowany zatem nie na samą ocenę ich starań, ale na wywołanie wysokiej motywacji do nauki - nie dla ocen, ale dla samego zgłębienia wiedzy.


Poza tym, według zasad pedagogiki waldorfskiej, podczas wychowania i nauczania dziecka, znaczącą rolę w tym procesie powinny odgrywać aspekty artystyczne - malowanie, rysowanie, śpiew, gra na instrumencie i zgłębianie świata sztuki, a także, z drugiej strony, nauka poprzez praktyczne zadania, np. sprzątanie czy pielęgnowanie ogrodu. 


Epoki w nauce - co to takiego? 

Charakterystyczną kwestią dla tego typu pedagogiki jest także podział nauki na tzw. epoki. 

Epoki oznaczają pewien okres czasu przeznaczony na naukę jednego tylko zagadnienia. Zazwyczaj jest to do około miesiąca. 

I tak np. przez miesiąc dzieci uczą się tylko zagadnień matematycznych, by później przez miesiąc uczyć się np. zagadnień językowych. 

Przeciwnicy tego typu podziałów zarzucają tej metodzie, że dzieci mogą łatwo zapomnieć czego się nauczyły, gdy nie będą systematycznie utrwalać wiedzy z danej "epoki".

Zwolennicy pedagogiki waldorfskiej odrzucają jednak te zarzuty, twierdząc, że w praktyce nauczania nie ma z tym problemu, dodając, iż dzięki takiemu podziałowi zagadnień można lepiej zgłębić poszczególne kwestie.  

zdjęcie: iStock  


Dodał(a): Katarzyna Rydz-Korzenecka , Czwartek 13.10.2016 (aktualizacja: 2016-10-13)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×