Bezpieczne zakupy przez Internet

W sieci mogą pojawić się haczyki. Przeczytaj, jak nie dać się na nie złapać.

Masz prawo


Dużo o sklepie powie ci jego regulamin zakupów – choć nie lubimy czytać takich rzeczy, zrób to, żeby sprawdzić, czy nie ma tam niekorzystnych dla klientów sformułowań. Zdanie: "opisy produktów mogą zawierać błędy, które nie są podstawą roszczeń", oznacza, że kupujesz kota w worku, czyli np. dostaniesz sprzęt o innych parametrach niż zamówiłaś i nie możesz go wymienić.

Gdy znalazłaś coś w bardzo niskiej cenie, zerknij na koszty wysyłki – mogą być zawyżone i w sumie zamiast oszczędzić, zapłacisz więcej. Czasem sprzedawca podaje "na wabia" atrakcyjną cenę, a potem informuje, że akurat te egzemplarze zostały sprzedane, ale są podobne, o 10 proc. droższe. Sklep liczy, że machniesz ręką na tę różnicę.

Stwierdzenie: "Towar kupiony w promocji nie podlega zwrotowi", jest sprzeczne z prawem. Każdą zakupioną online rzecz możesz zwrócić w ciągu 10 dni, bez podania powodu. Niektóre sklepy starają się do tego zniechęcać, zastrzegając np., że zwroty przyjmują tylko w nienaruszonych opakowaniach. To jednak dotyczy tylko kosmetyków oraz płyt: CD, filmów czy oprogramowania. Sprzęt AGD możesz rozpakować – przecież powinnaś sprawdzić, czy jest zgodny z zamówieniem.

Jeżeli oddajesz towar, sprzedawca musi ci zwrócić pieniądze nie tylko za zakupy, ale również koszty dostawy do ciebie. Ty płacisz wyłącznie za odesłanie niechcianej rzeczy do sklepu. Taką decyzję podjął niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Gdy sklep nie przestrzega tej zasady albo stosuje inne niedozwolone chwyty, lepiej go omijać. Jeżeli cokolwiek budzi twoje wątpliwości, możesz skonsultować się z Federacją Konsumentów: www.federacja-konsumentow.org.pl.

5 razy sprawdź zanim kupisz:

1. POZYTYWNE OPINIE

Dowiedz się, co o sklepie sądzą inni: popytaj znajomych, poczytaj recenzje na forach. Lecz traktuj z dystansem pełne zachwytu komentarze na portalach poświęconych zakupom online – mogą być pisane "na zamówienie".

2. PEŁNY ADRES

Złap kontakt: sklep godny zaufania podaje na swojej stronie pełne dane: adres (nie tylko wirtualny, ale też rzeczywisty), numer telefonu, numer NIP.

3. TRAKTOWANIE KLIENTA

Zadaj przez telefon jakieś „kłopotliwe” pytanie – np. na jakich zasadach możesz zwrócić zakupioną rzecz (o tym przeczytaj obok). Jeśli trudno się dodzwonić lub rozmowa wzbudzi twoje wątpliwości – poszukaj innego sklepu.

4. DŁUGIE DOŚWIADCZENIE

Zajrzyj do Krajowego Rejestru Sądowego. Na www.krs-online.com.pl wpisz numer KRS sklepu lub jego nazwę i zobacz, od jakiego czasu ta firma działa na rynku. Im dłużej, tym lepiej.

5. ATRAKCYJNA CENA

Upewnij się, czy nie przepłacasz – w porównywarkach cen, np. na www.skapiec.pl, www.ceneo.pl lub www.nokaut.pl. Jednak bardzo niska cena, jakiej nie ma w innych sklepach, powinna obudzić twoją czujność.

Gdy płacisz nie pozwól, by ktoś zaglądał ci w karty

● Najbezpieczniej jest, gdy sklep współpracuje z jednym z centrów rozliczeniowych (Polcard, eCard). Wtedy od razu zostaniesz przekierowana do banku.

● Przy płaceniu kartą połączenie musi być szyfrowane. Jak to sprawdzić? Adres http zmienia się na https, a na belce wyszukiwarki pojawia się kłódka.

● Dla pewności kliknij w kłódkę i sprawdź ważność certyfi katu bezpieczeństwa.

● Nigdy nie płać kartą w kafejkach internetowych oraz innych tego typu miejscach. Może być tam zainstalowany program podglądający hasła.

Tekst: Katarzyna Dolińska
Źródło: JOY



Dodał(a): Emilia Czaczkowska , Piątek 21.10.2011 (aktualizacja: 2012-10-05)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
bananek56
Robiąc zakupy w internecie warto się zarejestrować na stronie www.cash4free.pl. Dzięki niej robiąc zakupy u sprzedawcy dostaniemy zwrot gotówki :) Warto zarejestrować się i korzystać!
Dodano: 2014-08-31 07:04:21 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×