4 kroki do kariery

Kiedy wybierasz się do kina, planujesz, o której wyjdziesz z domu, którym autobusem pojedziesz, gdzie wysiądziesz. Tak też powinno być z pracą. Warto dokładnie wiedzieć, dokąd zmierzasz w życiu zawodowym i jak dotrzeć do stanowiska czy profesji, o których marzysz.

Praca, którą wykonujemy, i ta, o której marzymy, są często w naszych myślach jak dwa odrębne światy. To połączenie pomiędzy tym, co robisz dzisiaj, a tym, co chciałabyś robić kiedyś, nazywa się planowaniem ścieżki kariery. I nie dotyczy ono tylko nastawionych na sukces menedżerów na wysokich stanowiskach. Prawda jest taka, że każdy powinien zaplanować swoją karierę. Jeśli nie widzisz w przyszłości, nawet odległej, jakiegoś celu, do którego chciałabyś dążyć, nawet najciekawsza praca w końcu cię znudzi. A przecież w pracy spędzamy znaczną część swojego życia i warto mieć poczucie, że nie jest to czas stracony. Poza tym świadomość, że masz plan, wiesz, czego w życiu chcesz, i kiedyś w końcu ten cel osiągniesz, podniesie twoje poczucie własnej wartości. Będziesz pracownikiem z perspektywami – nawet jeśli aktualnie wykonujesz zajęcie, które twoim zdaniem jest poniżej twoich ambicji i kwalifikacji, np. jesteś kasjerką w supermarkecie czy urzędniczką na poczcie. Posiadanie planu rozwoju zawodowego dodaje skrzydeł. Tak się bowiem składa, że z każdego punktu, nawet sklepowej kasy, wiedzie droga do twojej wymarzonej pracy. Chociaż czasem bywa długa i kręta. Zrób więc pierwsze kroki w kierunku spełniania swoich zawodowych marzeń.

DOPASUJ PRAGNIENIA DO PREDYSPOZYCJI

Częstym błędem, jaki popełniamy, snując plany zawodowe, jest konstruowanie ścieżek kariery, poczynając od punktu: chcę być dziennikarką, chcę pracować w agencji reklamowej, w biurze handlowym w Warszawie czy Londynie. Nie zdajemy sobie jednak sprawy, że swoje wyobrażenia na temat wielu zawodów opieramy na nierealistycznych wzorcach, np. z filmów, które pokazują przyjemne życie dziennikarek ("Nigdy w życiu!"). Albo z opowieści znajomych o tym, ile to zarabiają asystentki w firmach w dużych miastach. Tworzymy sobie w głowie taką lukrowaną wizję i... bardzo trudno jest nam ją potem odrzucić. A czy ty zapytałaś siebie kiedykolwiek, czy twój charakter, upodobania, styl pracy w ogóle pasują do tej wizji? Dlatego zacznij od siebie. Od przeanalizowania, jaka jesteś. Możesz zastanowić się nad tym sama, ale jeszcze lepiej będzie, jeśli poprosisz o pomoc kogoś, kto dobrze cię zna, np. mamę, brata, przyjaciółkę. Usiądźcie sobie z kartką i spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań. Jakie są twoje mocne, a jakie słabe strony? Co lubisz robić, w jakich zadaniach najlepiej się sprawdzasz? Nie musicie brać pod uwagę wyłącznie pracy zawodowej, odwołujcie się także do wspomnień z przeszłości, nawet z dzieciństwa. Informacja, że jako dziecko zawsze wymyślałaś nowe i oryginalne zabawy, które przypadały do gustu twoim rówieśnikom, też jest ważna. Świadczy o tym, że jesteś kreatywna i masz w sobie zadatki na niezłego lidera, skoro wszyscy słuchali cię nie ze strachu, ale dlatego, że gwarantowałaś dobrą zabawę. Dalej: czy lubisz mieć wszystko zaplanowane, czujesz się bezpiecznie, działając według ustalonych reguł, czy też bardziej odpowiada ci twórczy nieład, chaos, w którym do głowy przychodzą ci najlepsze pomysły? Czy jesteś typem analitycznym? Czy lubisz kontakty z ludźmi? Czy jesteś lubiana, popularna? A może masz duszę samotnika? Przepadasz za życiem na walizkach, czy też nie cierpisz rozstawać się na dłużej z domem? Gdy uznasz, że twój portret (lub autoportret) jest już gotowy, poddaj go wnikliwej analizie. Zastanów się, jaka droga zawodowa byłaby najodpowiedniejsza dla kogoś takiego. Czy wiesz już, w jakim kierunku powinnaś podążać?


DOBIERZ DLA SIEBIE TRYB PRACY

Jeśli nie wiesz, w jakim kierunku zmierzać, oto podpowiedź. Podróż po ścieżce kariery można odbywać na wiele sposobów. To trochę tak jak z szachami: jedne figury poruszają się w przód, w tył, na boki, inne – po przekątnej. Rozwój i kariera nie oznaczają wyłącznie awansu pionowego: czyli tego, że musisz wskoczyć na miejsce swojego szefa, potem jego szefa itd. Pionowa ścieżka – menedżerska – to jeden z czterech głównych typów kariery. Są osoby, którym to odpowiada: ambitne, o osobowości lidera, lubiące wyzwania, pracę pod presją. Jeśli z portretu psychologicznego, który sporządziłaś, wynika, że taka właśnie jesteś – może to być twoja droga. Ale nie musi. Innym typem jest kariera specjalisty. Możesz być świetna w tym, co robisz, załóżmy, że zajmujesz się księgowością. Ale nie masz żyłki lidera. Będziesz np. księgową do samej emerytury, a twój rozwój to szkolenia, zdobywanie nowych kompetencji. Bywa, że osoby reprezentujące ten typ stają się w pewnym momencie niezastąpione. Dla tych, którzy uwielbiają być w ciągłym ruchu, szybko się nudzą, najlepszy będzie typ kariery mobilnej, który wiąże się z częstymi zmianami, stawianiem na przedsiębiorczość. Na przykład asystentka, traffic manager, audytor przerzucany od działu do działu, by wszędzie dobrze zorganizować "kanały komunikacyjne", pomóc w rozdziale obowiązków, to właśnie taki typ kariery. Z kolei handlowcy, specjaliści ds. public relations często wybierają czwarty typ – oparty na autonomii. W ramach tego samego stanowiska zdobywają coraz większą wolność, często nie muszą codziennie siedzieć w biurze. To dobre rozwiązanie, jeśli cenisz sobie niezależność, jesteś raczej typem samotnika, osobą dobrze zorganizowaną, ale nie lubisz brać odpowiedzialności za innych.


STARAJ SIĘ WYRÓŻNIĆ!

Wiesz już, jaki tryb pracy byłby dla ciebie idealny. Masz więc rzucić wszystko i wyjechać szukać zajęcia w Londynie czy Warszawie? Nie. Zacznij tam, gdzie jesteś teraz, to od tego miejsca trzeba wymyślić ścieżkę kariery. Jednak jak to zrobić, skoro jesteś kasjerką, ale kończysz studia i chcesz pracować w dziale public relations? Nawet przy kasie sklepowej czy przy okienku obsługującym mieszkańców w urzędzie gminy możesz pokazać swoje dobre cechy. Nie siedź cicho w nadziei, że ktoś cię dostrzeże i zaoferuje ci ciekawą posadę. Świat należy do odważnych, rynek pracy – także. Idź do kierownika, działu personalnego. Zapytaj, jakie możliwości rozwoju oferuje ci firma. Sam fakt, że miałaś odwagę się pokazać, wyjść z tłumu, sprawi, że zostaniesz zapewne zauważona. A reszta należy już do ciebie. Sądzisz, że kasa jest bardzo odległa od działu marketingu? A czym zajmuje się dział PR? Kształtowaniem wizerunku. Możesz to robić, siedząc przy kasie. Uśmiechając się do klientów, proponując zabawne akcje zjednujące sympatię kupujących dla waszego sklepu. Na przykład na 8 marca zaproponuj, by wszystkie kasjerki przypięły sobie do uniformów po goździku i plakietkę z napisem: "Uśmiechnij się! Też jestem kobietą!" albo by każda miała drobne na wypadek, gdyby któryś z klientów zapomniał dwuzłotówki, bez której nie można skorzystać z wózka na zakupy. Bądź kreatywna, proponuj. To klucz do sukcesu.


NIE STÓJ W MIEJSCU, ROZWIJAJ SIĘ

Bo kto nie idzie naprzód, ten się cofa. Ale tak samo jak nie da się nigdzie pojechać bez grosza przy duszy (chyba że na gapę!), tak samo nie jest możliwe, by przemieszczać się po ścieżce kariery bez inwestowania w rozwój. Większość osób, gdy słyszy o tym, że ma się doszkalać, zaraz mówi: "Ale ja nie mam na to pieniędzy!". Wszystko to prawda, ale nie do końca. Okazuje się bowiem, że każdy z nas może stać się beneficjentem projektów finansowanych przez EFS – Europejski Fundusz Społeczny. Wejdź na stronę www.inwestycjawkadry.info.pl. Znajdziesz tam oferty setek szkoleń realizowanych na terenie całej Polski, zajęcia odbywają się nie tylko w dużych miastach. Część szkoleń jest płatna, ale jest wiele w całości dotowanych z unijnej kasy. Szkolenia podzielone są na bloki tematyczne: administracja i zarządzanie, artystyczne, ekologia, finanse, informatyka, języki, logistyka, medycyna, marketing, motoryzacja, prawo, organizacja, psychologia, szkolnictwo, techniczne, zawodowe...Jeśli prowadziłaś kiedyś samochód we mgle, zapewne sama wiesz, jakie to trudne. Podobnie jest z planowaniem kariery. Musisz widzieć zawsze parę kolejnych kroków naprzód. I nic nie szkodzi, że zrobisz pewnie jeszcze co najmniej kilka innych planów – ścieżek kariery. Staraj się być elastyczna, tylko nie stój w miejscu.

Tekst: Jagna Kaczanowska, psycholog


Dodał(a): Redakcja , Poniedziałek 28.03.2011 (aktualizacja: 2011-07-12)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (3)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
Aurora
Na własnym przykładzie mogę powiedzieć jedynie tyle, że najważniejszy jest konkretny cel, wizualizacja jego i wiara (!!!) w to, że się uda. Nawet pomimo braku odpowiedniego wykształcenia, znajomości i kupy siana ;)
Dodano: 2014-07-28 07:32:00 Zgłoś nadużycie
Domi
Dobry tekst, warto rzeczywiście zastanowić się nad artykułem Pani Jagny.
Sama marzę o pracy w redakcji. Najlepiej na zasadzie pracy on line.
Chyba zacznę rozsyłać cv.
Dodano: 2012-01-25 20:14:44 Zgłoś nadużycie
Baju
Bo swiat należy do odważnych ;) !
Dodano: 2011-05-04 21:58:30 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×