Ćwiczenie czyni mistrza

Patrząc na ludzi, którzy osiągnęli wielki sukces w swojej dziedzinie, może być trudno uwierzyć, że nie zostali oni po prostu hojnie obdarzeni przez naturę, że nie urodzili się z tymi niezwykłymi umiejętnościami. A jednak, jak jasno pokazują badania prof. Kevina Andersa Ericssona i jego naśladowców, w kompetencjach ekspertów nie ma żadnego sekretu, żadnego przypadku czy "iskry bożej". Najlepsi są najlepszymi, ponieważ włożyli w to naprawdę dużo pracy i odpowiednio trenowali.

shutterstock_61156585_cr.jpg

Wiele osób zareaguje tutaj oburzeniem. "Przecież ja też tyle trenowałem, dlaczego więc nie udało mi się usprawnić moich umiejętności? A ten-i-ten prawie nie trenował a szybko mnie przegonił! To przecież musi być dowód na to, że on miał talent, a ja nie!"

Taki opór jest naturalny, m.in. dlatego, że badania Ericssona mówią o ekspertach. U laików, osób dopiero zaczynających trening mogą się pojawić pewne różnice w tempie przyswajania umiejętności. Natomiast w toku nauki te różnice się zacierają: osoby, którym wcześniej szło świetnie trafiają na problemy, te, które wcześniej musiały bardzo się starać, nagle nabierają wiatru w żagle. Wszystko się po drodze wyrównuje. Pod jednym warunkiem, oczywiście.

Jest bowiem różnica między "ćwiczeniem", a odpowiednim ćwiczeniem, lub jak nazywa to Ericsson "celowym ćwiczeniem" (ang. "deliberate practice"). Dziesięć tysięcy godzin takiego ćwiczenia* jest tym, co odróżnia zupełnego nowicjusza, od światowej klasy eksperta w każdej badanej dziedzinie (m.in. muzyka, sport, czy biznes). Jednak nie musisz od razu rezerwować swojego kalendarza na dziesięć lat do przodu. Dziesięć tysięcy godzin to bariera do mistrzostwa, ale nawet odrobina celowego ćwiczenia może znacząco pomóc Ci rozwinąć interesujące Cię umiejętności.

Jak je wykonywać? Podstawowym wymogiem celowego ćwiczenia jest to, aby Twoja uwaga była skierowana tylko na nie. To nie trening, podczas którego ciało robi swoje, a myślami jesteś na randce czy w tabeli wyników sportowych. Tutaj w każdej chwili musisz koncentrować się na tym co robisz i zwracać na to swoją uwagę – inaczej skąd będziesz wiedzieć, co masz do poprawy?

Taki trening powinien też stanowić nieustanne wyzwanie. Np. najlepsi muzycy trenują samotnie, nie grając dla przyjemności, ale biorąc na warsztat te utwory, które sprawiają im największy kłopot. Co więcej, trenują je raz za razem, nieustannie ponosząc porażki – ale też nieustannie się ucząc. To frustrujący i mało przyjemny sposób pracy, gdzie niezależnie od ogromnego wzrostu umiejętności nieustannie jest się świadomym swoich niedoskonałości. Jest to dużo mniej przyjemne niż odgrywanie utworów już opanowanych – ale też daje zdecydowanie większy rozwój kompetencji.

Celowe ćwiczenie wymaga też treningu, który da się po wielokroć powtarzać, raz za razem weryfikując co się udało, a co nie. W zasadzie każdą umiejętność można tak rozbić, choć oczywiście tego rodzaju trening staje się bardziej nużący – jednak coś za coś, nikt nie obiecywał, że celowe ćwiczenie będzie przyjemne. Jest natomiast bardzo, ale to bardzo skuteczne. Ze względu na tę cechę umiejętności ćwiczone celowo są zwykle rozbijane na drobniejsze elementy, ponieważ zdecydowanie łatwiej i sensowniej np. przećwiczyć wielokrotnie wyłącznie odbicie z backhandu w tenisie niż cały mecz.

Warto również pamiętać o tym, że taki efektowny trening nie kończy się na samych ćwiczeniach. Niezwykle istotne jest również to, aby poświęcić czas na refleksję, już po ich zakończeniu. Trzeba przecież przemyśleć co się udało i dlaczego, a co nie wyszło i jak to na przyszłość zrobić lepiej. Refleksja również jest czymś bardzo angażującym i wyczerpującym, wymaga bowiem dużego skupienia, jak również zachowania znaczącego obiektywizmu i nie usprawiedliwiania swoich porażek.

Jednocześnie, w połączeniu z innymi cechami celowego ćwiczenia sprawia to, że nikt nie jest w stanie podołać więcej niż kilku godzinom takiego treningu dziennie. Ci, którzy decydują się na takie  wyzwania i cierpliwie, dzień po dniu do niego powracają są też tymi, którzy po latach stają na podium i zdobywają laury. Jeśli chcesz do nich dołączyć – wiesz już co robić. Oczywiście, ten artykuł nie daje pełnej informacji o celowym ćwiczeniu, ale jeśli zainteresował Cię ten temat, to czego się dowiedziałaś da Ci już odpowiednie podstawy, a dalsze informacje możesz łatwo znaleźć – potraktuj to jako pierwsze wyzwanie w swoim nowym treningu.

*W niektórych dziedzinach, nieco więcej – dwanaście tysięcy w przypadku medycyny.


Tekst: Tekst: Artur Król – psycholog, coach
Źródło: MilionKobiet.pl

Przeczytaj również:

Twój osobisty trener życia

A może szkolenie za pieniądze unijne?

W(ww)ejdź do szkoły



Dodał(a): Agnieszka Yilmaz , Środa 28.03.2012 (aktualizacja: 2012-03-28)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
olinkaa24
ciekawy artykuł
Dodano: 2012-03-28 19:43:47 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×
  • Trenuj swój mózg!

    Poprawa pamięcie

    W dobie zalewających nas informacji, powinniśmy ćwiczyć swój mózg. Dlaczego? Dlatego, że wyćwiczony mózg będzie służył nam lepiej, tak jak wyćwiczone ciało na zdrowej diecie.… czytaj więcej

  • Tabata - co to takiego?

    Tabata- co to takiego?

    Cztery minuty to tak mało, a wbrew pozorom przez ten czas możesz zrobić bardzo wiele dla siebie i twojego metabolizmu. Mowa o tabacie, czyli o czterominutowym interwałowym treningu… czytaj więcej