Jak dostać to, na czym ci zależy

Czy nie chciałabyś wpływać na innych tak, by sprawy zawsze układały się po twojej myśli? Są proste metody, które pomogą, które pomogą Ci przekonać do siebie i do nowego szefa, i srogą urzędniczkę.

Jak dostać to, na czym ci zależy

Umiejętna perswazja nie jest manipulacją. Jak mówił Arystoteles: "To sztuka nakłaniania ludzi do zrobienia czegoś, czego nie zrobiliby, gdyby ich nie poprosić". Nie musisz więc ani naginać rzeczywistości, ani wywierać presji, okazując gniew, aby osiągnąć swój cel.

Słuchaj aktywnie

Wypowiadamy średnio od 120 do 150 słów na minutę, a myślimy w tempie od 600 do 800 słów – słuchający zawsze wyprzedza mówiącego. Dlatego łatwo jest zgubić wątek. Najważniejsza zasada dobrej komunikacji: trzeba słuchać aktywnie.

1. Nie przerywaj i nie ulegaj pokusie, by skończyć zdanie za rozmówcę. Może poczuć się zlekceważony.

2. Pozwól dokończyć myśl. Staraj się nie wtrącać: "Bo ja na przykład", "Tak, tak,i właśnie mnie się to samo przydarzyło".

3. Parafrazuj, czyli powtarzaj własnymi słowami to, co ci przekazano. Dzięki temu łatwo sprawdzić, czy dany przekaz rozumiesz tak samo jak twój rozmówca: "Poczekaj, sprecyzuję..", "A więc twoim zdaniem...", "Jeśli dobrze cię zrozumiałam...".

Skup na sobie uwagę Załóżmy, że dostałaś wezwanie do urzędu skarbowego, bo źle wypełniłaś PIT. Idziesz tam przejęta, obawiając się, że nie dogadasz się z urzędniczką. Pamiętaj, że najważniejsze, by skoncentrowała się na tym, co do niej mówisz. Jeśli coś odwróci jej uwagę, nie osiągniesz swojego celu.

4. Usiądź naprzeciwko urzędniczki, tak by patrzyła tylko na ciebie. Jeśli będzie widziała np. górę teczek z fakturami leżącą na regale, zacznie myśleć o tym, czego wczoraj nie załatwiła. I zrobi się niecierpliwa.

5. Podtrzymuj wątek. Kiedy rozmówczyni przestaje się tobą interesować, bo np. zadzwonił telefon, za każdym razem po pauzie zrób krótkie podsumowanie, które odświeży wątek w jej pamięci.

6. Unikaj przerw. Szukania dokumentów. Przeglądania skrzynki e-mailowej.

Czytaj z mowy ciała

Zdaniem psychologów przekaz w 40 proc. składa się z tego, co mówimy, a w aż 60 proc. z mowy ciała. Chcesz wiedzieć, co myśli o tobie prezes firmy, który zaprosił cię na rozmowę kwalifikacyjną? Słuchaj uważnie słów, ale jeszcze baczniej przypatruj się komunikatom, jakie przekazuje jego ciało. Nieraz są ważniejsze, bo nieuświadomione - prawdziwsze. Zwracaj uwagę na:

1. Gesty. Bądź czujna, gdy potakiwanie, ruchy głowy przeczą wypowiadanym słowom. Wtedy wierz mowie ciała.

2. Manifestacje, czyli lekki grymas warg, skrzywienie kącików ust, przymrużenie oczu, półuśmiech. Ujawniają prawdziwe emocje. Zwracaj uwagę na miny swojego rozmówcy, kontroluj też swoje. Staraj się uśmiechać, nie marszcz brwi, nie podnoś ich, nawet jeśli jesteś niemile zaskoczona zaproponowaną płacą czy zakresem obowiązków.


Dodał(a): Olga Wap , Środa 17.08.2011 (aktualizacja: 2011-08-17)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×