Sposoby radzenia sobie ze stresem w pracy

Wyjście do pracy wywołuje u ciebie przyspieszone bicie serca, drżenie rąk, zawroty głowy? To negatywne działanie stresu oznacza, że coś jest nie tak i należy to, jak najszybciej zmienić! Zobacz, jak w łatwy sposób możesz poradzić sobie ze stresem w pracy.

iStock_93278669_SMALL (1).jpg

Wyobraź sobie, że wieczór przed wyjściem do pracy spędzasz w harmonii ze sobą, spokojem i w głębokim relaksie. Człowiek w pracy zmaga się z różnymi problemami, ale podstawowym błędem jest zabieranie stresu, związanego z ich rozwiązywaniem ich do domu. Ma to negatywny wpływ na zdrowie i może wiązać się z ogromnymi konsekwencjami, nie tylko dla osoby bezpośrednio dotkniętej stresem, ale także dla jej najbliższego otoczenia. Uświadomienie sobie tego problemu może doprowadzić do pozytywnych, radykalnych zmian w twoim życiu.

PRZYCZYNY STRESU W PRACY

Osobami szczególnie narażonymi na wpływ stresu w pracy są osoby młode, osoby w podeszłym wieku, osoby nowo zatrudnione, osoby, które są obciążone stresem poza pracą lub te, których wiedza i doświadczenie są nieodpowiednio dopasowane do wykonywanych przez nie obowiązków.

Przyczyn stresu w pracy jest wiele. Jedną z nich może być pracodawca, który powoduje konflikty i nie traktuje pracownika profesjonalnie. Bardzo często stres w pracy wywołuje również odrzucenie przez grupę i brak pomocy ze strony osób, które dłużej pracują w firmie niż nowo zatrudniona osoba. Zbyt wysokie tempo pracy, obciążenie obowiązkami, które wykonuje się w nadgodzinach lub też "niedociążenie pracą", panująca w niej nuda i brak wyraźnego wskazania obowiązków są uciążliwe zwłaszcza dla osób, które są wrażliwe.

Z wymienionymi powyżej przyczynami stresu w pracy można sobie poradzić. Należy jednak pamiętać, że praca nad samym sobą może być długotrwałym procesem. Warto zacząć od metody małych kroczków. Pracuj nad własną samooceną i pamiętaj, że nie wszyscy są doskonali i każdy ma prawo do popełniania błędów. Naucz się dawać upust emocjom i ruszaj się. Nie kończ swojego dnia przed telewizorem, po obfitym obiedzie. W ten sposób możesz obudzić się za kilka lat i zobaczyć jak dużo straciłaś.

W pracy nie porównuj się do innych, każdy ma odmienne kwalifikacje i zadania. Pomniejszanie własnych dokonań może doprowadzić się do zaburzenia poczucia własnej wartości. Naucz się mówić "nie" swojemu pracodawcy, jeżeli czujesz, że wykorzystuje cię lub narusza twoje prawa. Nad asertywnością można pracować, a kiedy osiągnie się obrany cel, praca z pewnością będzie łatwiejsza.

Naucz się odpoczywać i nie zapominaj o tym, że podstawą radzenia sobie ze stresem, jest oddzielenie pracy od czasu wolnego. Znalezienie nowych zainteresowań, które nie są związane z pracą, może być pomocne w odizolowaniu myśli o pracy, poza nią.

SKUTKI STRESU W PRACY

Rady, które wymieniłyśmy powyżej, to tylko niektóre sposoby radzenia sobie ze stresem. Osoby, którym te rozwiązania nie przyniosły odpowiedniej ulgi, powinny jak najszybciej skonsultować się z psychologiem, bowiem skutki stresu w pracy mogą wiązać się z chronicznym stresem, z którego wykiełkować może coś więcej niż obniżona samoocena - zwiększona liczba popełnianych błędów, brak wiary we własne kompetencje i wzmożone zmęczenie. Nieradzenie sobie ze stresem w pracy może powodować również nerwice, stany lękowe, problemy z układem krążenia i zaburzenia psychiczne.

Zdjęcie: iStock 

Dodał(a): Małgorzata Rosiak , Piątek 12.08.2016 (aktualizacja: 2016-08-10)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Anonim
Ostatnio mówi się, że stres ma także pozytywne aspekty. Mi podoba się takie podejście: http://kasanaobcasach.com.pl/radzic-ze-stresem-1015 . Ale oczywiście są osoby, które źle reagują na stres, trzeba nauczyć się sobie z nim radzić...
Dodano: 2016-08-18 10:57:52 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×