Młody szef domowej kuchni – uczymy dziecko gotować

Gotowanie może okazać się przyjemnym zajęciem, zwłaszcza jeśli posiłki przygotowujemy wspólnie. Nie wahajmy się uczyć sztuki kulinarnej także dzieci – naturalnie poprzez zabawę! Jak zachęcić najmłodszych do przywdziania kuchennego fartuszka?

Małe dzieci chętnie podpatrują i naśladują rodziców. Często to one same chcą uczestniczyć w domowych czynnościach. Nie odrzucajmy pomocy nawet najmłodszych pociech – dla nich też znajdzie się jakieś ważne, ale bezpieczne i nietrudne do wykonania zadanie!

Pierwsze wspólne gotowanie warto zaplanować w dzień wolny od pracy, aby poświęcić nowemu wyzwaniu wystarczająco dużo czasu. Musimy wyjaśnić dziecku podstawy „kuchennego BHP” – od konieczności dokładnego mycia rąk, przez niebezpieczeństwa związane z ogniem, gorącymi naczyniami czy piekarnikiem, aż po ostrożne obchodzenie się z ostrymi narzędziami. Ich użycia uczymy stopniowo. Zacznijmy od obieraczki do warzyw czy kółka do krojenia pizzy. Warto pomyśleć także o zestawie noży dla dzieci – mają rozmiary odpowiednie dla małej rączki i nie są bardzo ostre.

Kolejna kwestia to przepis – warto przeczytać go wspólnie, razem odmierzyć składniki. Dobrze jest na początek wybrać danie proste, ale i atrakcyjne dla dziecka. Świetnym pomysłem jest na przykład wspólne pieczenie pizzy. Dziecko będzie mogło stworzyć swoją autorską pizzę, kładąc wybrane dodatki. Możemy wspólnie przyrządzać też kolorowe sałatki, naleśniki z owocami albo przekąski warzywne lub owocowe. Dobrą zabawą może być również pieczenie ciasteczek. Zaopatrzmy się w zestaw foremek o różnych kształtach. Mały cukiernik z chęcią zacznie wycinać ciasteczkowe zwierzaki, kwiatki i serduszka, a może nawet ulepi coś z ciasta samodzielnie. Pozwólmy mu próbować składników, oblizywać łyżkę, pomagać w różnorodnych czynnościach.

Jak zachęcać?

Chwalmy malucha za wszystkie jego wysiłki. Będzie dumny ze swojego wkładu w pracę, a wkrótce także z przygotowanego po raz pierwszy posiłku – fantazyjnie udekorowanych kanapek, sałatki czy pizzy. Starsze dzieci potrzebują innego rodzaju wyzwań. Możemy pokazać im ciekawe programy kulinarne lub podarować książkę kucharską przeznaczoną dla młodych adeptów sztuki kulinarnej. Pomyślmy też, jak połączyć zainteresowania dziecka z gotowaniem – jeśli fascynuje się jakimś krajem i jego kulturą, poszukajmy przepisów na potrawy z tamtych rejonów. Jeśli ma zadatki na małego artystę, wybierzmy potrawy czy desery, które pozwolą mu stworzyć małe „dzieło sztuki”. Zachętą do nauki gotowania może być także akcja prowadzona przez sklepy Netto wraz z twórcami programu MasterChef Junior – każde 25 zł wydane w sklepie Netto to jedna karta do gry „Moja restauracja” oraz naklejka. Wraz z nimi dziecko pozna tajemnice kulinarne różnych krajów świata.

Gotowanie uczy i otwiera na świat

Korzyści z nauki gotowania jest mnóstwo. Takie czynności jak ugniatanie, wałkowanie, mieszanie czy wycinanie kształtów wpływa dobrze na rozwój małej motoryki. Uczy także odpowiedzialności, planowania, pracy zespołowej oraz elementów matematyki, fizyki, chemii. Dziecko będzie odmierzać składniki, zapozna się z jednostkami miar i wag. Z pewnością zapyta, dlaczego i jak rośnie ciasto czy w jaki sposób z kleistego białka powstaje puszysta piana itd. Gotowanie uczy też pewności siebie i wiary we własne siły, a w przypadku porażki – znalezienia rozwiązania, które pozwoli uniknąć powtórzenia tego samego błędu. Pokazuje wreszcie zarówno kulturę rodzimą (pieczenie keksu czy lepienie pierogów), jak i otwiera na świat. Spróbujmy zrobić spaghetti czy risotto, domowy hummus, danie kuchni indyjskiej, a może nawet coś bardziej skomplikowanego i czasochłonnego – na przykład sushi. Poprzez przepisy można poznawać elementy kultury różnych krajów i sprawić, że dziecko wyrośnie na człowieka otwartego, ciekawego świata, o rozmaitych zainteresowaniach. A przy okazji wzmocnimy więzi rodzinne, nauczymy naszą pociechę czegoś praktycznego oraz zadbamy o jej zdrowe wyżywienie. W końcu własnoręcznie przygotowane posiłki są lepsze niż żywność przetworzona, po którą coraz częściej sięgamy, dlatego warto, by zdrowe i proste w zrobieniu przekąski zastąpiły chipsy i słodycze, jakie pomiędzy posiłkami podjada aż 72% Polaków.


Dodał(a): materiał partnera , Czwartek 13.04.2017 (aktualizacja: 2017-04-13)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×