Planuj i osiągaj cel

Jeśli często coś planujesz, ale rzadko osiągasz cel, potrzebujesz dobrego treningu motywacji. Po nim już nie będziesz leżała na kanapie i rozklejała się oglądając filmy, w których innym wszystko się udaje. Teraz pora na ciebie!

wesoła.jpg

Poradnik  mądrego planowania



Najpierw jest mocne postanowienie: "Od dziś zmieniam swoje życie". Potem – euforia pierwszych dni rzucania palenia, chodzenia na aerobik, wypróbowywania nowej diety (niepotrzebne skreślić). Następnie – pierwszy kryzys i ciasteczko zamiast marchewki albo kanapa zamiast basenu. Po nim – drugie i trzecie załamanie silnej woli i... nagle świeżo zmienione życie do złudzenia przypomina stare. Tabele kalorii wędrują na dno szuflady, modny dres – do szafki, a ty masz kaca moralnego i jesteś wściekła, że kolejny raz nie udało ci się wytrwać w postanowieniu i osiągnąć wymarzonego celu. Jeśli znasz ten schemat na pamięć, podobnie jak większość kobiet cierpisz na syndrom słomianego ognia, czyli masz kłopoty z utrzymaniem wysokiego poziomu motywacji. Niezbędnego, by zrealizować długoterminowy plan. Na szczęście jest kilka technik, dzięki którym słomiany ogień zamieni się w pożar prawdziwego zapału. A wtedy twoja motywacja nie osłabnie, aż uda ci się dojść tam, gdzie zaplanowałaś.

1. Zaczyn, czyli wiesz co chcesz zyskać

Długoterminową motywację mamy tylko wtedy, gdy pragniemy załatwić naprawdę ważne dla nas sprawy. Na początek weź swój cel pod lupę. Chcesz iść na studia zaoczne? Świetnie. Ale dlaczego? Czy tak bardzo pasjonuje cię wybrany kierunek, np. psychologia, że z radością poświęcisz mu wszystkie weekendy przez kolejne lata? Czy może idziesz na studia, bo wybiera się na nie twoja przyjaciółka i pomyślałaś, że i ty w podobny sposób uzupełnisz luki
w edukacji? Pamiętaj: mądrze wybierając cel dziś, nie zmarnujesz czasu jutro. I darujesz sobie frustrację, jaka cię czeka, gdy po kilku miesiącach porzucisz studiowanie, bo uznasz, że to jednak nie dla ciebie. Wcześniej spróbuj więc poznać samą siebie.

 

Może ci pomóc ułożenie listy 101 celów, które pragniesz osiągnąć w życiu. Powinna zawierać wszystko, co chcesz stworzyć, mieć, zobaczyć, czego chcesz się nauczyć, ale także uwzględniać ludzi, których chcesz poznać, oraz sytuacje, w których chcesz się znaleźć. Opisz te cele jak najbardziej precyzyjnie i klarownie. Pogrupuj je w kategorie: szybko terminowe i długoterminowe, albo uporządkuj pod względem ważności. Wystarczy, że się nad nimi zastanowisz, by nadać odpowiedni kierunek swoim myślom i działaniom. Teraz wybierz pierwszy cel i krok po kroku zacznij go realizować.

2. Uwaga na popularne mity

"Spisz swoje cele, daj z siebie wszystko, by je zrealizować, i wyobrażaj sobie, że ci się udało!" – to nie jest najlepszy przepis na sukces. Nie wystarczy spisać celów, by je osiągnąć, tak jak nie wystarczy kupić dresu, by biegać. "Dam z siebie wszystko!" brzmi jak motywująca mantra? Może brzmi, ale nie działa. Jak wynika z teorii celu amerykańskich psychologów Edwina Locke’a i Gary’ego Latha- ogólna motywacja to żadna motywacja. Dopiero ustawianie sobie konkretnej i wysokiej poprzeczki sprawia, że przez długi czas potrafimy utrzymać koncentrację, wysiłek i zaangażowanie. Dlatego szybciej awansują ci, których napędza myśl: "Chcę zostać szefem", niż ci, którzy mówią: "Chcę dostać awans".

I ostatni mit – choć adwokaci pozytywnego myślenia zapewniają o sile wizualizacji, najczęściej prowadzą one do porażki. Zwykle wyobrażamy sobie łatwe i bezproblemowe osiągnięcie sukcesu, a tak na pewno nie będzie. Wizualizacje pomagają, gdy uwzględniamy w nich negatywne myśli o czekających nas przeszkodach oraz wyobrażamy sobie, jak nam się udaje sobie z nimi poradzić.



Dodał(a): Karolina Czaja , Poniedziałek 25.06.2012 (aktualizacja: 2012-06-22)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
malami01
Każdy większy cel w życiu należ podzielić na mniejsze, z bardzo prostej przyczyny. Mózg akceptuje jedynie cele krótkoterminowe, a te dłuższe nie robią na nim tak wielkiego wrażenia.
Dodano: 2014-11-30 13:00:36 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×