Stereotypy w świecie reklamy

Temat stary, może nie jak świat, ale jak stara jest reklama. W tej formie przekazu, spośród wszystkich dostępnych mediów stereotypy nie tylko mają się najlepiej, ale i mają największą siłę rażenia. Utrwalanie takiego stereotypowego podziału ról przeszkadza w kreowaniu polityki równościowej.

Stereotypy w świecie reklamy

Mimo, iż w świecie reklamy w przeciągu kilku ostatnich lat można zaobserwować bardzo powolne zmiany w sposobie przedstawiania ról kobiecych i męskich, w dalszym ciągu silnie powielane są stereotypy, przez co stają się przeszkodą w kreowaniu polityki równościowej.

Wiadomo, że reklama, chcąc pozyskać konsumentów, najczęściej posługuje się gotowymi wzorcami, uproszczonymi wizerunkami kobiet, mężczyzn i relacji między nimi. Niektóre stereotypy bywają  z zresztą zabawne (o ile odbiorca komunikatu zdaje sobie sprawę z tego, że to stereotypy) i łatwo identyfikowane przez konsumentów, dzięki czemu pozwalają dotrzeć do dużych grup odbiorców.  Za przykład może posłużyć tutaj reklama Heinekena (przyjemność dla kobiet – szafa pełna ubrań, dla mężczyzn – lodówka pełna piwa).

Przykładem stereotypów niekoniecznie zabawnych, tych jednak, do których większość odbiorców jest przyzwyczajona są reklamy, w których mamy przygotowują dzieciom śniadanie i wyprawiają je do szkoły. Mamy zawsze są uśmiechnięte, umalowane i dobrze ubrane, a dzieci zawsze z radością wybiegają z domu. Ojców w tym czasie w ogóle nie widać.  Kiedy dzieci wracają ze szkoły - matka zawsze czeka w domu, znów - umalowana, pięknie ubrana, często w butach na obcasach.

Tylko w nielicznych przypadkach reklamy przełamują te wzorce i przy okazji reklamowych przekazów promują równouprawnienie (jak to ma miejsce w reklamach ukazujących mężczyzn przy domowych zajęciach, a kobiety w satysfakcjonujących je obowiązkach zawodowych lub w niektórych reklamach Knorra kiedy to mąż bierze się za gotowanie, a żona czeka na obiad), wrażliwość na płeć w języku (jak w reklamie serka Hochland, gdzie dziewczynka mówi: "Jak dorosnę, zostanę psycholożką") i odchodzenie od wyidealizowanych, stereotypowych wzorców przypisywanych obu płciom (przykładem mogą tu być promujące różnorodność wyglądu i samoakceptację reklamy Dove).

W ostatnich latach pojawiło się też kilka reklam używających jaskrawie seksistowskich przekazów naruszających art. 16b. ust. 3  ustawy o radiofonii i telewizji. Niestety nie monitoruje się przestrzegania wspomnianego artykułu ustawy o radiofonii i telewizji, a jego łamanie traktuje się w dalszym ciągu  jako czyn o małej szkodliwości społecznej. Jedynymi osobami, które zwracają uwagę na łamanie tego artykułu, są feministki, podejmujące szybkie, ale wciąż bagatelizowane w mediach kontrakcje.

Zatem jednym z ważniejszych działań, jakie należy podjąć w odniesieniu do mediów, jest dokładne analizowanie reklam ukazujących się w poszczególnych mediach podzielonych na większe grupy (np. prasa informacyjna, prasa sensacyjna, programy przedpołudniowe i "czas największej oglądalności" w telewizji publicznej) oraz cykliczne kampanie kontestujące te reklamy i stojących za nimi reklamodawców i reklamodawczyń, jeśli powielają stereotypy płciowe i odwrotnie – publicznego doceniania reklam, które respektują zasady równości płci.

Tekst został przygotowany w oparciu o raport "Polityka równości płci. Polska 2007” który powstał  w ramach projektu "Gender Mainstreaming Initiative" przy udziale środków własnych Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) w ramach Gender Thematic Trust Fund.


Źródło: Mat.prasowe

Przeczytaj również:

Poznaj swoje prawa w pracy

Szefie, nie zawsze masz rację!

Co wolno pracodawcy?



Dodał(a): Emilia Czaczkowska , Środa 22.06.2011 (aktualizacja: 2011-11-24)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (2)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
MariolciaK
Nie ulegam stereotypom;) Nie oglądam reklam;)
Dodano: 2011-07-14 22:49:02 Zgłoś nadużycie
nana27
Przy wyborze produktów z każdej "dziedziny" ;) jakoś nie szczególnie sugeruje się reklamą
Dodano: 2011-06-22 18:52:12 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×