Savoir vivre w Spa

Jesteś ciekawa, jak powinnaś zachować się przed, po i w trakcie wizyty w gabinecie kosmetycznym? Skorzystaj z naszych porad!

Savoir vivre w Spa

Savoir vivre w Spa



Savoir vivre to zawiła sztuka zachowywania się według zasad grzecznościowych, obowiązujących w danym środowisku. Prawnicy, lekarze, artyści – niektóre środowiska maja swoje odrębne protokoły. W salonie Spa także powinniśmy przestrzegać pewnych zasad. Dzięki nim będziemy czuć się komfortowo podczas wykonywanych zabiegów, a nasza obecność będzie tam mile widziana.

Savoir vivre to dobre maniery, konwenans towarzyski, znajomość obowiązujących zwyczajów i reguł grzecznościowych obowiązujących w danej grupie. Poznanie nowych zwyczajów zajmuje często sporo czasu i wymaga wsparcia przedstawiciela nowego środowiska. W Polsce salony Spa nie są tak popularne jak w innych krajach, ale z roku na rok liczba odwiedzających je osób stale rośnie. Warto wiedzieć jak powinniśmy zachowywać się w takim miejscu, bo ono także wiąże się z określonymi pożądanymi zwyczajami. Jak zatem powinniśmy się zachowywać i o czym mamy pamiętać idąc do gabinetu?

W wypadku odwiedzin w Spa klient dla którego jest to nowe doświadczenie, powinien otrzymać pomoc od pracowników ośrodka, do którego się udaje. Ale czy cały personel centrum Spa wie jaka obowiązuje tam etykieta? International SPA Association (ISPA), organizacja skupiająca najlepsze ośrodki Spa na całym świecie, opracowała Kodeks Postępowania w Spa, który obowiązywać powinien we wszystkich centrach niezależnie od położenia geograficznego.

Kodeks ten obejmuje najważniejsze elementy etykiety i podaje 7 zasad, którymi powinien kierować się klient:

•    Komunikować swoje potrzeby, oczekiwania i wątpliwości,
•    Przekazać właściwe informacje na temat swojego zdrowia i powodu wizyty,
•    Odnosić się z szacunkiem wobec personelu i innych gości,
•    Używać produktów, sprzętu i terapii zgodnie z zaleceniami,
•    Pytać personel w przypadku jakichkolwiek niejasności,
•    Angażować się w działania przyjazne środowisku,
•    Przestrzegać pewnych procedur i postępowania w Spa.

Kodeks przedstawia także 7 najważniejszych praw klienta Spa:

•    Czystego, bezpiecznego i wygodnego otoczenia,
•    Możliwości zaprzestania zabiegu w każdym momencie z jakiejkolwiek przyczyny,
•    Bycia traktowanym z szacunkiem,
•    Traktowania poufnego informacji dotyczących zdrowia,
•    Wyszkolonego personelu, który będzie przeprowadzał zabiegi zgodnie z protokołami oraz procedurami,
•    Zadawania pytań dotyczących odczuć,
•    Informacji na temat szkoleń personelu, licencji i certyfikatów.

Savoir vivre w Spa

Savoir vivre w Spa



Powyższe założenia przekładają się na rzeczywiste zachowania podczas usług wykonywanych w Spa. Choć pracownikom i stałym bywalcom mogą wydać się oczywiste, osobom korzystającym po raz pierwszy ze Spa, lub takich, które pojawiają się tam sporadycznie, warto wyjaśnić niektóre elementy etykiety, aby w pełni mogły rozkoszować się przeprowadzanymi zabiegami.

„Warto rozpocząć już od uwag wstępnych przy ustalaniu terminu zabiegu. Klient powinien wiedzieć, że powinien zgłosić się na miejsce około 10 minut przed wizytą. Dzięki temu będzie mógł ochłonąć lub skorzystać z prysznica, wypełnić ewentualne formularze dotyczące stanu swojego zdrowia (niektóre zabiegi mogą być niewskazane przy pewnych dolegliwościach) lub zadać pytania dotyczące planowanego zabiegu. Już wtedy klient powinien być także poinformowany o ewentualnych wymogach dotyczących odstępu czasowego od posiłku. Szczególnie w wypadku masażu ważna może być płeć osoby go przeprowadzającej. Jeżeli istnieje taka możliwość należy zapytać klienta o jego preferencje w tej kwestii” – podkreśla Rafał Bielawa – Dyrektor ds. Marketingu i PR w Nova Group, który od ok20 lat pracuje w branży Wellness &, doradzając i nadzorując szkolenia personelu SPA.

Klient musi mieć także świadomość, że podczas zabiegu tylko on sam jest w stanie określić, czy pewne czynności nie są bolesne, czy nie jest mu za ciepło lub za zimno. Trzeba mu uzmysłowić, że zawsze powinien przekazywać chęć zmiany nasilenia zabiegu, podniesienia temperatury w pomieszczeniu lub pytać o szczegóły terapii. Jednak poza rozmowami na temat prowadzonych czynności, regułą jest, że podczas zabiegu się nie rozmawia. Jeśli klient ma ochotę porozmawiać, personel może się do tego dostosować i podjąć rozpoczęty temat, jednak z pewnością nie powinien sam rozpoczynać dyskusji, szczególnie na tematy osobiste lub drażliwe. Wszystkie rozmowy w Spa prowadzone być powinny przyciszonym głosem.
Także rozmowy przez telefon komórkowy na terenie całego Spa nie są wskazane. Należy uczulić klientów, że dla ich własnego relaksu, powinni wyłączyć telefony lub w ogóle nie zabierać ich ze sobą. Dzięki temu unikną też konieczności przerywania zabiegu i nie będą zakłócać spokoju innych ludzi.

Jeśli więcej osób znajduje się w tym samym pomieszczeniu, co ty (na przykład w saunie), nie wypada rozglądać się wśród ludzi i przypatrywać im. To samo dotyczy osób prowadzących zabieg. Choć figura czy wygląd klienta mogą być różne, personel nie powinien w żaden sposób dawać klientowi odczuć, że niedoskonałości jego fizyczności są zauważane. Klient przychodzi na zabieg, aby się zrelaksować albo by poprawić swój wygląd. Podobnie rzecz się ma w odwrotnej sytuacji.

„Wiele klientów nie jest jasne do których zabiegów trzeba zdjąć bieliznę. Szczególnie w kwestii masaży ciała możemy mieć taki dylemat. Masażysta z własnej woli powinien polecić zmianę bielizny bądź pozostawienie swojej, a podczas zabiegu poinstruować, aby klient był zrelaksowany” – dodaje Pan Rafał.

W wielu krajach zwyczajowo daje się napiwek osobie prowadzącej zabieg. Pamiętajmy, że czasem napiwek stanowi jedyną zapłatę dla masażystki, która nie dostaje stałej pensji, ale tylko procent z zarobku oraz napiwki. Polacy za granicą hojniej dzielą się napiwkami niż w naszym kraju. W Polsce obcokrajowcy rozumieją napiwek jako formę dodatkowej nagrody dla pracownika. Pracownik natomiast napiwek przyjmuje z zadowoleniem, ale jego brak nie może rzutować na traktowanie klienta podczas następnej wizyty.

Spa to wspaniałe miejsce do odprężenia, a zatem zaleca się nie przyprowadzać tam dzieci (chyba że w SPA jest specjalny kącik i generowana osoba do opieki nad nimi). Niektóre SPA mają także wyznaczone godziny, w których taka opiekunka jest gotowa do zajęcia się ich pociechami podczas gdy one mogą korzystać z zabiegów. Większość ośrodków oferuje zabiegi jedynie dla gości powyżej 16 roku życia. Chcąc się wybrać do SPA z dzieckiem, warto wspomnieć o tym podczas umawiania się na wizytę  szczególnie. Dla właściciela takiego miejsca biegająca gromadka nie wpłynie korzystnie na ukojenie, którego oczekują inni odwiedzający.

To jak spędzimy czas w SPA zależy od naszego nastawienia ale także i naszego przygotowania przed wizytą. Nie zostawiajmy zapisów na ostatnią chwilę, nie spóźniajmy się, gdyż wiąże się to ze skróceniem wizyty lub przesunięciem u kolejnej osoby, a przede wszystkim zrelaksujmy się i w pełni odprężmy. O to chodzi przecież w SPA.


Tekst powstał przy współpracy Rafała Bielawy – dyrektora Marketingu i PR w z Nova Group.


Dodał(a): Emilia Czaczkowska-Bołtromiuk , Poniedziałek 05.08.2013 (aktualizacja: 2013-08-05)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×