Ćwiczenie - Naucz się asertywności

Proponujemy wykonanie łatwego ćwiczenie, które pomoże ćwiczyć bycie asertywną osobą. Jego wykonanie ułatwią ci informacje i wskazówki zawarte w artykule poświęconym asertywności oraz dołączony do niego test. Ćwiczenie możesz wykonać w całości, od razu. Możesz rozłożyć je na etapy i każdy z kroków zrobić na przykład jednego dnia. A kolejny następnego. Powodzenia!

Ćwiczenie - Naucz się asertywności
Instrukcja do ćwiczenia:

Krok 1: Dokończ zdania:

1.  "Zależy mi na …"
2. "Nie zrezygnuje z …"
3. "Lubię …"
4. "Nie zgadzam się z …"
5. "Nie ustąpię gdy …"
6. "Cenię siebie za …"

Krok 2: W sytuacji, gdy ktoś próbuje nakłonić cię do czegoś, na co nie masz ochoty, co nie jest ci potrzebne, nie jest dla ciebie ważne, powtarzaj poniższe stwierdzenia, kolejno tak, jak są one wymienione. Wypróbuj ten schemat wypowiedzi w prostej sytuacji, na przykład gdy akwizytor próbuje ci coś sprzedać, albo w sklepie, gdy ktoś namawia cię do skorzystania z jakiejś promocji.


1. "Nie dziękuje, nie skorzystam / nie zdecyduje się / nie mam ochoty."
2. "Rozumiem, że stara się Pani / Pan / ty przekonać mnie do ….. ale powtarzam –  nie,  dziękuje, nie skorzystam / nie zdecyduje się / nie mam ochoty na …"
3.  Rozumiem, że stara się Pani / Pan / ty mnie przekonać, ale jestem stanowcza i powtarzam, że nie jestem zainteresowana." Jeśli sytuacja, gdy ktoś nas przekonuje, namawia trwa dłużej, mimo powiedzenia powyższych stwierdzeń można odwołać się do kolejnego argumentu i powiedzieć:
4. "Rozumiem, że bardzo Pani / Panu / tobie zależy na przekonaniu mnie, ale po raz kolejny powtarza - nie i dalsze próby przekonania mnie będą nieprzyjemne i niegrzeczne z Pani / Pana / twojej strony. Jeśli sytuacja, gdy ktoś nas przekonuje, namawia trwa jeszcze dłużej, mimo powiedzenia powyższych stwierdzeń można odwołać się do ostatecznego argumentu i powiedzieć:
5. "Mama wrażenie, że  Pani / Pan / ty nie uznaje / nie szanuje tego co mówię, więc jestem zmuszona zakończyć tę rozmowę i odejść" - i tak zrób, odejdź.
Taki schemat wypowiedzi możemy stosować w wielu sytuacjach, zawodowych i prywatnych, kiedy czujemy, że ktoś wywiera na nas presję. Jeśli będziemy mówić spokojnym, ale stanowczym tonem głosu, po kolei odwołując się do każdego z przytoczonych stwierdzeń, to naszą postawę w takiej sytuacji  możemy uznać za asertywną.
Bierność w takiej sytuacji polegała by na zgodzeniu się, poddaniu presji namawiającego. Agresywność to podniesionym tonem powiedzenie "Nie" bez spokojnej i rzeczowej argumentacji.

Krok 3: Jeśli udało ci się wypróbować w jakiejś sytuacji powyższy schemat, to oceń na skali od  0 do 10 na ile byłaś z siebie zadowolona:

0 – zupełnie niezadowolona ze swojego zachowania, postawy
10 – bardzo zadowolona ze swojego zachowania, postawy
0---------------------------------------------------5--------------------------------------------10

Krok 4: Jeśli udało ci się wypróbować w jakiejś sytuacji powyższy schemat, to oceń opisywaną sytuację na skali asertywności:
0 – postawa bierna
5 – postawa asertywna
10 – postawa agresywna
0---------------------------------------------------5--------------------------------------------10


Krok 5: Spraw sobie jakąś nagrodę, „małą przyjemność” za wykonanie naszego ćwiczenia!


Test: Maria Rotkiel, psycholog, terapeuta

Ćwiczenie - Naucz się asertywności


Ćwiczenie - Naucz się asertywności



Przeczytaj również:

Jak być asertywnym?

Nieświadomość atutów szkodzi

Kompetencje miękkie w liście motywacyjnym







Dodał(a): Emilia Czaczkowska , Czwartek 22.09.2011 (aktualizacja: 2011-09-22)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
paula2509
:)
Dodano: 2011-09-06 15:24:37 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×