Przygotowanie do interview

Są sytuacje, w których szczególnie zależy nam na wywarciu jak najlepszego wrażenia. Staramy się wypaść korzystnie, przekonywująco, ale stres, brak odpowiedniego przygotowania czy nasza nieśmiałość sprawiają, iż nie zawsze efekt jest taki, jakiego byśmy się spodziewały.

Przygotowanie do interview

Jak się "zareklamować", jak pokazać swoje atuty i powiedzieć o kompetencjach? To ważne pytanie, które należy zadać, gdy szukamy pracy, planujemy zmianę w obszarze zawodowym lub przygotowujemy się do każdej innej sytuacji wymagającej zaprezentowania własnej osoby i przekonania do siebie rozmówcy.

Znajomość zasad pozytywnej autopromocji to zwiększenie szans na sukcesu podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Reguły te zamykają się w czterech punktach:

1. Powiedz śmiało i z przekonaniem o swoich zaletach, atutach, kompetencjach i umiejętnościach (osobowościowym potencjale zawodowym)!
2. Swoją postawą ciała, mimiką, gestykulacją potwierdź to, co mówisz, czyli zaprezentuj się w przekonywujący sposób dzięki komunikatom niewerbalnym! Powiedz, to co chcesz przekazać używając "języka ciała"!
3. Ubierz się stosownie do sytuacji, tak jak uważasz, że powinna wyglądać osoba aplikująca na to konkretne stanowisko w tej właśnie firmie (miejscu pracy)! Pokaż, że wyglądasz jak "odpowiednia osoba na właściwym miejscu"!
4. Zadbaj o pozytywne nastawienie i energię, tak aby odpowiednia atmosfera spotkania sprzyjała relacji i budowała przychylne nastawienie twojego rozmówcy!

Podczas rozmowy nie krępuj się mówić o sobie w superlatywach, ale mów to, co jest zgodne z prawdą. Należy nauczyć się śmiało rozmawiać o swoich sukcesach, osiągnięciach. Czasem postrzegamy takie zachowanie jako "przechwalanie" się i dlatego łatwiej nam mówić o swoich wadach niż zaletach. Nic bardziej mylnego! Szczere opowiedzenie o sobie i wymienienie swoich atutów to ważna i konieczna umiejętność i nie ma nic wspólnego z arogancją lub inną negatywną cechą. Pamiętaj, że twój rozmówca chce dowiedzieć się od ciebie jaką jesteś osobą i dlaczego to właśnie ty masz dostać tę pracę! Przekonaj go do tego!

Aby odpowiednio "zareklamować" się potencjalnemu pracodawcy i zaprezentować w korzystny sposób należy wiedzieć, iż ważne jest nie tylko to, co mówimy, ale również sposób w jaki to robimy oraz to jak wyglądamy. Znajomość zasad komunikacji niewerbalnej, to wiedza o tym, że nasza postawa ciała, ton głosu, mimika, gesty są ważne i mają duże znaczenia w sposobie, w jaki się prezentujemy.

Jeśli znamy swoją wartość, swoje atuty i mocne strony i nie wahamy się śmiało o nich mówić to tak zwanymi "komunikatami niewerbalnymi" przekażemy spójny obraz osoby pewnej siebie, rzetelnej i budzącej zaufanie. Wyprostowana sylwetka, patrzenie prosto w oczy, mówienie spokojnym i zdecydowanym tonem to ważne aspekty autopromocji. Pożądany efekt podkreślimy odpowiednim ubiorem, na przykład eleganckim, jeśli aplikujemy na stanowisko takiej prezencji wymagające.

Dodał(a): Emilia Czaczkowska , Poniedziałek 29.08.2011 (aktualizacja: 2011-08-29)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
nostradama
powiem coś, czego nie powinnam ;) swego czasu miałam pracę, ale wiedziałam, że lada chwila firma może upaść i będę musiała znaleźć coś nowego. jak radziłam sobie ze stresem przed interview ? chodziłam na rozmowy nawet wtedy, kiedy wiedziałam, że danej pracy nie potrzebuję/nie przyjmę ;) przepraszam wszystkich szanownych rekruterów, ale trenowałam, by nic mnie nie zaskoczyło i bym nie stresowała się przed żadną rozmową :)
Dodano: 2011-08-29 17:28:16 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×