TEST: Czy potrafisz się sprzedać?

Autopromocja to bardzo cenna umiejętność. Czasem wręcz cenniejsza niż cała twoja zawodowa wiedza czy doświadczenie. I może sprawić, że nie tylko dostaniesz szybciej awans albo większą podwyżkę…

TEST: Czy potrafisz się sprzedać?

Wyobraź sobie, że jesteś szefem dużej firmy i szukasz nowego pracownika. Na ostatnim etapie rekrutacji zostało już tylko dwóch kandydatów. Jeden zrobił na tobie bardzo dobre wrażenie: otwarty, przyjazny, dobrze wygląda i z dużą swobodą mówi o swoich dotychczasowych osiągnięciach. Czas spędzony na rozmowie z nim był czystą przyjemnością.

A drugi kandydat? Jego najmocniejszą stroną jest imponujące CV. Niestety, podczas spotkania był sztywny, spięty i małomówny. Którego kandydata zatrudnisz? Mimo że rozsądek podpowiada kandydata nr 2, w życiu bardzo często wybierani są tacy jak ten pierwszy. Z bardzo prostego powodu – wiedzą, jak się sprzedać. Potrafią zrobić dobre wrażenie, zainteresować sobą i sprawić, że inni po prostu będą do nich lgnąć. Są barwni, pewni siebie, wszyscy ich znają. A w ich karierze zawodowej sukces goni sukces.

Popularne powiedzenie mówi, że reklama jest dźwignią handlu. Produktu solidnego, ale mało ciekawego nikt nie będzie chciał kupić. Nie inaczej jest z nami na rynku pracy. Przyszłych lub aktualnych szefów trzeba najpierw zachęcić do tego, by zechcieli nas kupić, a potem umieć utrzymać w przekonaniu, że to była bardzo dobra decyzja. Jak to zrobić? Niewielu ludzi rodzi się z darem dobrego „sprzedawania się” innym. I to jest bardzo dobra wiadomość. Bo oznacza, że wszyscy, bez wyjątku, możemy się tego nauczyć. I stać się w tym naprawdę dobrzy. Oto kilka najważniejszych zasad.

1. Nie próbuj sprzedać się komuś, zanim sama nie nabierzesz ochoty na to, żeby się kupić!


Bo trudno jest skutecznie przekonywać innych do czegoś, w co sami raczej kiepsko wierzymy. Dlatego pierwszy i najważniejszy krok to unicestwienie swojego wewnętrznego krytyka. Stabilna wiara we własne możliwości to podstawowe wyposażenie każdego, kto chce promować siebie wśród innych. Bez tego ani rusz. Dlatego pierwszej kolejności popracuj nad samooceną i pewnością siebie. Większość z nas często czeka, aż to inni, np. swoim uznaniem, pomogą nam je w sobie odbudować. A to błąd. Sama musisz najpierw w siebie uwierzyć. Wtedy inni pójdą za twoim przykładem.


2. Zadbaj o atrakcyjne i profesjonalne opakowanie

To pozornie oczywiste, lecz, jak mówią psychologowie, o rzeczach oczywistych zapominamy najczęściej. Bez względu na to, co masz w głowie, raczej nie uda ci się zrobić dobrego wrażenia, jeśli na tej głowie kłębią się nieuczesane włosy. Zawsze pamiętaj więc o zadbanym i atrakcyjnym wyglądzie. Co to oznacza? Delikatny makijaż, dobrane(lecz nie przesadnie strojne!) ciuchy, zadbane dłonie. No i zachowanie. Profesjonalizm to dla wielu synonim kultury i dystansu. Dlatego, jeśli masz gorący temperament i zdarza ci się w pracy wybuchnąć lub rzucić mięsistą uwagę koleżance, przed tobą trudna próba okiełznania własnego wnętrza. Bo w pracy najlepiej sprzedają się: opanowanie, dyplomacja i dyskretne
poczucie humoru.

3. Spróbuj wykrzesać z siebie nieco więcej entuzjazmu

To prawda, że po pięciu czy dziesięciu latach robienia tego samego wydaje się to zadaniem nadludzkim. Niemniej, warto spróbować. Pamiętasz, kiedy ostatnio próbowałaś coś załatwić w urzędzie i wyszłaś stamtąd zniesmaczona i niezadowolona? A pamiętasz urzędniczkę, która załatwiała twoją sprawę? Czy gdyby była życzliwa, serdeczna, otwarta i sympatyczna, wspominałabyś to przyjemniej? Nie inaczej jest z nami w życiu zawodowym. To, co przyciąga do nas innych, to energia i pozytywne nastawienie. Dlatego staraj się szukać w ludziach i świecie zalet, a nie wad. Skup się na tym, co w twoim zawodzie jest najprzyjemniejsze. Nie bój się nowych wyzwań. Myśl pozytywnie. I jak najczęściej się uśmiechaj. Nawet, jeśli w biurze masz osobny pokój i zazwyczaj jesteś w nim sama.

4. Pamiętaj, że efekt spektakularny rzadko kiedy jest autentyczny

Autentyczność jest w autopromocji najważniejsza. Bez względu na to, czy starasz się właśnie o nową pracę, czy o awans – nie kłam, nie naginaj faktów. Taka taktyka zawsze się kiedyś mści, na przykład gdy szef prosi o przygotowanie raportu na temat, o którym nie masz zielonego pojęcia, ale w CV było to twoim hobby od wielu lat. Zamiast tego, staraj się nie ukrywać przed innymi swoich prawdziwych zalet. W skutecznym sprzedaniu się w końcu o to właśnie chodzi – aby pokazać innym, co w tobie jest najlepszego i sprawić, by w to uwierzyli. Dlatego zastanów się, czy przesadna skromność na pewno jest tym, co w karierze pomoże ci najbardziej. Otwarte mówienie o swoich zaletach absolutnie nie musi być jednoznaczne z zarozumialstwem czy też arogancją.

5. Postaraj się otworzyć i zacznij dawać coś z siebie!


Najbardziej lubiani są ludzie otwarci, którzy chętnie dzielą się z innymi zarówno swoją wiedzą i umiejętnościami, jak i życiowymi doświadczeniami czy przeżyciami. Spróbuj zatem nieco częściej angażować się w relacje z kolegami z pracy i, jeśli tylko potrafisz, podpowiadać im, pomagać czy chociażby służyć dobrą radą. Oczywiście promowanie się w ten sposób wymaga zmysłu dyplomacji. Bo nie chodzi o to, abyś nagle arogancko zaczęła udzielać wskazówek wszystkim wokół. Znacznie ważniejszy jest element wsparcia, życzliwości i szczerego zainteresowania się problemami innych.
Nie masz daru dobrego „sprzedawania Produktu solidnego, ale mało ciekawego nikt nie będzie chciał kupić. Nie inaczej jest na rynku pracy!

Udana autopromocja to nie tylko sukces podczas rekrutacji. To także lepsza pozycja zawodowa, korzystniejsze warunki pracy, wyższe premie, lepsza opinia u szefa…Lista korzyści jest naprawdę długa!


Dodał(a): Redakcja , Piątek 19.08.2011 (aktualizacja: 2011-08-19)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (3)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
kobieta
Niby jest aż za dobrze ;]
Dodano: 2011-08-21 16:27:54 Zgłoś nadużycie
pilusx3
artykuł może się przydać, choć wiadomo jak to jest ;p
Dodano: 2011-08-19 17:43:15 Zgłoś nadużycie
nocte ebrius
nie każdy sposób zadziała na każdego, a dzisiaj kiedy te triki zna większość kobiet wcale nie czyni sprawy łatwiejszej, ale artykuł dobry.
Dodano: 2011-06-01 08:02:17 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×