15 minut dla zdrowia

Wystarczy kwadrans dziennie, by poprawić kondycję, wzmocnić odporność, pobudzić krążenie. Sprawdź, co dobrego możesz dla siebie zrobić w tak krótkim czasie.

Napij się imbirowej herbatki

JAK TO ZROBIĆ: Obierz i utrzyj centymetr korzenia imbiru. Zalej szklanką wrzątku, przykryj i odstaw na pięć minut. Następnie przecedź, dodaj łyżeczkę miodu i sok z cytryny. Herbatkę pij powoli, małymi łykami, najlepiej przed snem.

CO ZYSKASZ: Imbir znakomicie rozgrzewa organizm i chroni przed przeziębieniem. Słynie również z tego, że zapobiega mdłościom typowym dla choroby lokomocyjnej albo pierwszych tygodni ciąży. Na tym jednak nie kończą się jego lecznicze właściwości. Niedawno naukowcy dowiedli, że imbir może być bardzo cenny dla osób, które skarżą się na bóle mięśni. Na stronie internetowej amerykańskiego czasopisma „Journal of Pain” można znaleźć informacje o eksperymencie przeprowadzonym przez profesora Patricka O’Connora z Uniwersytetu Georgii. W badaniu wzięło udział 74 ochotników. Połowa przyjmowała imbir, połowa – placebo. Po ośmiu dniach suplementacji wszystkich poddano treningowi z ciężarkami, by wywołać umiarkowane przeciążenie mięśni. Okazało się, że codzienne zażywanie imbiru zmniejszało ból wywołany ćwiczeniami o 25 proc.!

Weź głęboki oddech

JAK TO ZROBIĆ: Ustaw budzik kwadrans wcześniej niż zwykle. Otwórz okno, a potem wróć do łóżka i ułóż się wygodnie na plecach. Ugnij kolana. Połóż rękę poniżej mostka. Powoli wciągnij powietrze nosem, tak jakbyś nabierała go do brzucha. Podczas wdechu ręka leżąca poniżej mostka powinna wyraźnie się unieść – będzie to sygnał, że pracuje twój najważniejszy mięsień oddechowy, czyli przepona. Następnie zrób spokojny wydech przez usta. Wtedy ręka znajdująca się na brzuchu opadnie. Powtarzaj ćwiczenie przez 15 minut.

CO ZYSKASZ: Uruchamiając przeponę, zwiększasz pojemność płuc i lepiej dotleniasz organizm. Dzięki temu rozszerzają się naczynia krwionośne. Wszystkie organy wewnętrzne są lepiej odżywione, zatem działają sprawniej. Głęboki oddech ułatwia usuwanie toksyn i wzmacnia system odpornościowy. Pomaga również uprzątnąć śluz zalegający w oskrzelach. Skupiając się na harmonijnym oddechu, relaksujesz ciało i wyciszasz emocje.


Tekst: Iwona Kołakowska,
konsultacja: lek. med. Katarzyna Bukol-Krawczyk,
specjalista medycyny rodzinnej z CM Enel-Med





Dodał(a): Redakcja , Wtorek 15.03.2011 (aktualizacja: 2011-07-12)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
rendus
Warto spróbować chociaż wolę aktywniejsze poranne ćwiczenia.
Dodano: 2011-10-27 21:40:32 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×