8 sposobów na lepszą odporność

Pierwsze cieplejsze dni bywają zwodnicze, a zmienna temperatura i silne wiatry sprzyjają infekcjom. Chcesz uniknąć kłopotów? Zadbaj o swój układ obronny. Poniżej znajdziesz na to kilka sprawdzonych patentów.

8 sposobów na lepszą odporność

8 sposobów na lepszą odporność

1. WYSYPIAJ SIĘ

Podczas snu organizm zwiększa wydzielanie melatoniny. Główną funkcją tego hormonu jest regulowanie twojego zegara biologicznego, w tym dobowego rytmu snu i czuwania. Melatonina wpływa także na działanie układu obronnego. Udowodniono, że niedostatek snu obniża aktywność komórek odpornościowych, które chronią przed infekcjami.

2. SPACERUJ CODZIENNIE

Półtoragodzinny spacer każdego dnia sprawi, że zrelaksujesz się i dotlenisz, ale również przyzwyczaisz do zmiennych warunków otoczenia. Wówczas twój organizm nie będzie reagował spadkiem odporności na wahania temperatury i wilgotności. A ty nie będziesz przeziębiała się za każdym razem, gdy przemarzniesz albo zmokniesz na przystanku.

3. HARTUJ SIĘ

Na układ immunologiczny dobrze działają krótkie, silne i kontrolowane bodźce: ciepła lub zimna. Dla wzmocnienia odporności możesz więc codziennie robić sobie naprzemienny prysznic albo raz w tygodniu wybrać się do sauny lub kabiny krioterapeutycznej (na wszelki wypadek spytaj swojego lekarza, czy nie widzi przeciwwskazań zdrowotnych).  Tę pierwszą znajdziesz na niemal każdym basenie. Tej drugiej szukaj w ośrodkach rehabilitacyjnych, sanatoriach oraz ośrodkach spa. Bodźcowe działanie zimna i ciepła pomaga oczyścić organizm z toksyn, usprawnia krążenie, zapobiega wielu chorobom, a pośrednio aktywizuje układ rnościowy.

4. ZMIEŃ DIETĘ

Twoje menu powinno być zróżnicowane i bogate w antyoksydanty (przeciwutleniacze). Związki te walczą z tzw. wolnymi rodnikami, przez co wspomagają system obronny. Antyutleniacze to m.in. witaminy A, C i E. Znajdziesz je w warzywach i owocach takich jak: marchew, szpinak, brokuły, pomidory, czerwona papryka, cytrusy, ale również porzeczki oraz truskawki (także mrożone). Do pierwiastków niezbędnych do sprawnego funkcjonowania systemu odpornościowego należą m.in. cynk, selen oraz miedź. To dzięki nim powstaje więcej białych krwinek. Pierwiastki te znajdziesz m.in. w rybach i owocach morza, wątróbce cielęcej, roślinach strączkowych, pestkach dyni, ziarnach zbóż i jajach.


Dodał(a): Ola Wójcik , Piątek 13.07.2012 (aktualizacja: 2012-09-10)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
Lena82
Bardzo ciekawy artykuł, myślę że warto się stosować to tych zasad. Sama staram się dużo ruszać i zdrowo odżywiać żeby zwiększyć swoją odporność, dodatkowo stosuję probiotyk doustny provag. Nie mam problemów z infekcjami intymnymi, nie mam problemów jelitowych, dobrze się czuje. Polecam wszystkim probiotyki, bo naprawdę pomagają!
Dodano: 2012-07-15 22:30:26 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×