15 przekąsek, których lepiej unikać

Kuszą swoim aromatem i wyglądem. Lubimy je podjadać i w pracy, i w domu. Niestety, zawierają niemal wyłącznie puste kalorie i szkodliwe dodatki. Jeśli naprawdę chcesz schudnąć, powinnaś ograniczyć z nimi kontakt, a najlepiej – rozstać się na zawsze.

15 przekąsek, których lepiej unikać

15 przekąsek, których lepiej unikać

Frytki

Gotowe są jednym z najbardziej przetworzonych i kalorycznych produktów. Zarówno ich smak, jak i zapach to efekt działania m.in. sztucznych, często toksycznych, aromatów oraz barwników. W wielu restauracjach smaży się je na tłuszczu, który jest za rzadko wymieniany, a więc tym bardziej niezdrowy.

Chipsy

Połączenie dużych ilości tłuszczu oraz przetworzonej skrobi sprawia, że kalorie pochodzące z chipsów niezwykle łatwo odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej. W chipsach znajduje się też substancja zwana akrylamidem, która jest związkiem rakotwórczym.

Pączek

Mąka używana do wyrobu tego typu produktów jest wysoko oczyszczona i nie ma żadnych wartości odżywczych. Poza tym pączki smaży się na głębokim tłuszczu – nasiąkają nim i są źródłem nie tylko bardzo dużej ilości kalorii, lecz także szkodliwych kwasów tłuszczowych trans.

Drożdżówka

Zawiera głównie cukier rafinowany, czyli pozbawiony witamin i minerałów, oraz mąkę oczyszczoną ze składników odżywczych. Przekąski tego typu mogą być przyczyną wystąpienia cukrzycy typu II.

Słone paluszki

Robi się je z białej mąki, dlatego zawierają dużo cukrów prostych. Są bardzo podstępne – nie tylko trudno się nimi nasycić, lecz także sprawiają, że po chwili jesteś jeszcze bardziej głodna. Ponadto zawarta w nich sól zatrzymuje wodę w organizmie oraz podwyższa ciśnienie krwi.

Batony czekoladowe

Zawierają ok. 60 proc. cukru i ok. 30 proc. tłuszczu. Są pyszne, bo słodkie, ale bardzo niezdrowe! Kwasy tłuszczowe, których w batonach jest naprawdę dużo, odpowiadają za powstawanie wielu chorób cywilizacyjnych (np. cukrzycy i układu krążenia).

Lody

Ze względu na wysoką zawartość cukrów prostych i tłuszczu nie dają uczucia sytości. Często podawane z polewami oraz innymi słodkimi dodatkami są prawdziwą bombą kaloryczną. Kolorowe zawierają też sztuczne aromaty i barwniki.

Krakersy

Zawierają przede wszystkim przetworzoną i oczyszczoną z wartości odżywczych mąkę. Jest w nich dużo cukrów prostych, co sprawia, że nie dają uczucia sytości, a wręcz przeciwnie – tylko wzmagają apetyt.

Popcorn

Wbrew powszechnej opinii popcorn do zdrowych nie należy. Ziarna kukurydzy tracą wszystkie wartości odżywcze podczas procesu prażenia. Poza tym pod wpływem wysokiej temperatury powstają w oleju toksyczne dla organizmu
związki, które przenikają do popcornu.

Rodzynki w czekoladzie

To kolejne źródło pustych, bezwartościowych kalorii. Choć rodzynki są z owoców, tak przetworzone zawierają dużo szkodliwego cukru i tłuszczów cukierniczych.

Zupka instant

To wcale nie zupa, tylko mieszanka konserwantów, ulepszaczy smaku, emulgatorów oraz sztucznych aromatów
i barwników. Do tego dużo soli. Żaden dietetyk tego nie poleci!

Hamburger

Nie ma w sobie nic dobrego. Same cukry proste, sztuczne aromaty i barwniki, konserwanty i polepszacze smaku
i zapachu, tłuszcze piekarnicze oraz mięso pozbawione wartości odżywczych. Dania fast food trzeba zdyskwalifikować. To jedynie aromatyczna dawka pustych kalorii.

Czekolada mleczna


Jest uboższa w wartości odżywcze niż czekolada gorzka, która zawiera więcej kakao. Ponadto tego rodzaju czekolada – tak jak obtoczone w niej dodatki, np. rodzynki – zawiera mnóstwo tłuszczów cukierniczych. Są one źródłem izomerów trans, substancji coraz częściej uznawanych za rakotwórcze. Dlatego lepiej ich unikać.

Nachos


To nic innego jak cukry proste, tłuszcze, a dodatkowo jeszcze ostre przyprawy, sól i konserwanty zawarte w sosach. Wartości odżywczych tu nie znajdziesz...

Hot dog

Kolejny zestaw niezdrowych składników: cukry proste, sztuczne aromaty i barwniki, konserwanty oraz polepsza-
cze smaku i zapachu. I jeszcze dużo tłuszczu oraz mięso pozbawione wartości odżywczych. To wszystko sprawia, że hot dogi najlepiej całkiem usunąć z jadłospisu. Bo pożytku z nich nie ma żadnego.

Konsultacja: dr n. med. Anna Lewitt – dietetyk i trener żywienia,
inż. Jagoda Podkowska – specjalista ds. żywności i  żywienia,
Centrum Treningu Osobistego i Dietetyki

Źródło: Diety

Przeczytaj również:

Dieta 1200 kalorii, czyli lekko i zdrowo

Dieta proteinowa Ducana

Na surowo







Dodał(a): Ola Rostkowska , Piątek 02.09.2011 (aktualizacja: 2012-09-07)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (10)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
kasia507307
Przekąski które powinnaś stosować warzywa,owoce,batony proteinowe to jest to co nie zaszkodzi a tylko pomoże chcesz wiedzieć więcej tu znajdziesz http://www.idealnafigura.com/torbicka
Dodano: 2011-10-29 13:10:17 Zgłoś nadużycie
sylwusia1123
a ja lubię frytki, hot-dogi, chipsy i batony :( i jak tu zapomnieć o tym....
a sprzydało by się zrzucić trochę hmm
Dodano: 2011-10-21 15:06:16 Zgłoś nadużycie
klaudia300894
nie moge o tym myslec !!
Dodano: 2011-10-02 23:12:51 Zgłoś nadużycie
angeluchna
Gotowa byłabym rzucic chipsy,paluszki,popcorn,fryki itd.,ale batony czekoladowe i lody?:(
Dodano: 2011-09-28 11:23:45 Zgłoś nadużycie
zolka
Można jeść wszystko ale z umiarem.
Dodano: 2011-09-26 11:23:56 Zgłoś nadużycie
dankosia
Wszystko do dobre..
Dodano: 2011-09-03 22:08:50 Zgłoś nadużycie
pilusx3
wszystko, co dobre i kusi :(
Dodano: 2011-09-03 16:09:58 Zgłoś nadużycie
paula2509
niestety wszystko tej listy uwielbiam:(
Dodano: 2011-09-02 18:16:37 Zgłoś nadużycie
kobieta
To co najlepsze jest niezdrowe.
Dodano: 2011-09-02 16:18:27 Zgłoś nadużycie
Airesa
Uwielbiam rodzynki w czekoladzie! :P
Dodano: 2011-09-02 14:33:42 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×