Błędy w diecie - jak ich uniknąć

Już od wielu lat zawrotną karierę robić określenie "jestem na diecie". Niesie ono ze sobą wyobrażenie o pewnego rodzaju rygorze, rezygnacji, niemalże działaniu wbrew sobie. A tymczasem każdy z nas "jest na diecie", bowiem "bycie na diecie" oznacza po prostu odżywianie się.

dieta

Samo określenie "dieta" kojarzy się z pewnymi zakazami i restrykcjami – a to jest jedną z najczęstszych żywieniowych osób odchudzających się. Myśl, że "niczego mi nie wolno" może bowiem doprowadzić szybko do zniechęcenia i utraty motywacji, a w konsekwencji do odwrotnych skutków. A w diecie chodzi głównie o zmianę nawyków żywieniowych, zmianę sposobu żywienia, uregulowanie posiłków, zwiększenie ich liczby przy jednoczesnym zmniejszeniu objętości i o umiejętny dobór produktów.

Nieregularność, czyli główny problem osób "zapracowanych", które nie mają czasu na posiłek przed pracą, w pracy, a po pracy nie mają chęci na jego przygotowywanie i jedzą to co "wpadnie im w ręce". Spożywanie 2-3 posiłków dziennie, o nieregularnych porach, długie przerwy między posiłkami, niedostarczanie organizacji odpowiedniej dawki energii do pracy rano, organizm odbiera jako sygnał do gromadzenia zapasów "na czarną godzinę" i w ten sposób większość spożytej energii gromadzi w postaci tkanki tłuszczowej.

"Ja przecież prawie nic nie jem" – jedna z najczęstszych wymówek osób mających problem z nadmierną masą ciała. Z tym właśnie kojarzy nam się dieta – z niejedzeniem. A to właśnie stąd biorą się nadmierne kilogramy. Cały dzień ograniczamy ilość pożywienia i jesteśmy z siebie dumni, że udało nam się wytrzymać, więc wieczorem w nagrodę fundujemy sobie dużą porcję smakołyków albo obfitą kolację. Czy trzeba tłumaczyć co się dzieje z taką nadwyżką kalorii wieczorem, gdy metabolizm jest spowolniony? 

Obfita kolacja zjedzona późno wieczorem nie ma szans być strawiona przez noc, kiedy działanie przewodu pokarmowego jest spowolnione. W efekcie rano czujemy się ciągle syci, w związku z czym popełniamy kolejny błąd żywieniowy – darujemy sobie śniadanie. A to właśnie rano, kiedy twój organizm potrzebuje najwięcej energii, powinnaś dostarczać mu wszystkich niezbędnych składników potrzebnych do pracy. To sprawi, że już od rana twój metabolizm wskoczy na wysokie obroty i będzie jak najlepiej wykorzystywał każde następne porcje energii (pod warunkiem, że będą dostarczane regularnie i w niewielkich odstępach czasu, czyli co ok. 3-4 godziny.

Podążanie za modą, czyli stosowanie diet komercyjnych, najczęściej monoskładnikowych, często błyskawicznie daje upragniony efekt , ale równie błyskawicznie może doprowadzić do niedoborów żywieniowych i wynikających z nich problemów zdrowotnych, nie wspominając o efekcie yo-yo. Częste stosowanie restrykcyjnych diet może skutkować spowolnieniem metabolizmu, a to oznacza problemy z osiągnięciem i utrzymaniem prawidłowej masy ciała.

Tekst: Iwona Bondaruk

Źródło:logo kalorynka.jpg

Przeczytaj również:

Rozkaz: Chudnij! 

Dieta 1200 kalorii, czyli lekko i zdrowo 

Gwiazdy i ich diety 



Dodał(a): Ewa Nenko , Środa 30.05.2012 (aktualizacja: 2012-05-28)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (2)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
szyszka094
przydatne
Dodano: 2012-06-05 11:08:34 Zgłoś nadużycie
olinkaa24
fajny artykuł
Dodano: 2012-05-30 19:53:45 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×