Chcesz się skoncentrować? Naturalnie!

W środku dnia ziewasz i nie możesz się skupić? Nie pij dużo kawy ani nie łykaj cudownych pastylek. Są zdrowe sposoby.

Chcesz się skoncentrować? Naturalnie!

1.  Ruch

Regularne uprawianie sportu, najlepiej na świeżym powietrzu, zwiększa przepływ krwi, dotlenia mózg i stymuluje go do działania przez cały dzień. Poza tym ćwicząc, redukujesz stres, który osłabia pamięć. W organizmie wyzwalają się endorfiny, zwane hormonami szczęścia, i łatwiej jest się zmobilizować do zadań.

Trzy razy w tygodniu ruszaj się przez co najmniej pół godziny dla poprawy ogólnej kondycji – i mózgu, i ciała. Mogą to być zajęcia w klubie fitness, marsz, jogging, basen lub inny trening podnoszący tętno.

Tuż przed pracą lub nauką idź na półgodzinny spacer, wsiądź na rower, pogimnastykuj się przy otwartym oknie. W pracy co godzina rób krótkie przerwy, wywietrz pokój.

2.  Aromaterapia

Skupienie się ułatwiają świeże i delikatne zapachy: morskiej bryzy, mięty, lawendy. Natomiast rozproszyć lub rozleniwić mogą wonie świeżego chleba, czekolady, jaśminu i lasu. Wniosek? Gdy zasiadasz do pracy umysłowej, zapal lawendową świeczkę, napij się miętowej herbaty.

3. Witaminy

Włoskie, laskowe, ziemne...Wszystkie orzechy zawierają sporo magnezu i witamin z grupy B, które pozytywnie wpływają na układ nerwowy i pamięć. Poprawiają również funkcjonowanie mózg. Zamiast wypłukiwać z organizmu magnez i witaminy mocną kawą, herb czy napojami energetyzującymi z kofeiną, zaparz filiżankę łagodnej, białe lub zielonej, herbaty i przygotuj miseczkę z mieszanką orzechów.

4. Akupresura

Uciskanie koniuszkami palców punktów energii życiowej znajdujących się na ciele pobudza umysł, przywraca jasność myśli. Akupresurę możesz stosować sama, pamiętaj tylko, żeby ucisk nie był bolesny. Oto dwa miejsca, których masowanie wspomaga koncentrację:

  • punkt między brwiami – połóż tam palec wskazujący lewej ręki, a na nim – prawej. Nie odrywając palców, masuj przez pięć minut ruchem kolistym;

  • punkt pod nosem – przez mniej więcej minutę palcem wskazującym uciskaj miejsce znajdujące się tuż nad górną wargą.


5. Dobry sen

Utrwala wiedzę i porządkuje informacje zdobyte w ciągu dnia, poprawia pamięć i koncentrację, redukuje stres. Jest niezbędny do regeneracji mózgu. Jeśli więc musisz intensywnie popracować umysłowo, nie zarywaj przedtem nocy. Skracanie snu nawet o kilka godzin sprawia, że twój mózg działa na zwolnionych obrotach. Zdolność zapamiętywania jest wtedy taka, jakbyś w ogóle nie zmrużyła oka. Poza tym niewyspana nie będziesz umiała skupić się na zadaniach.

6. Wyciszenie i relaks

Aby pobudzić organizm do działania, móc się skupić, być kreatywną, najpierw trzeba nauczyć się wyciszać i relaksować. Przydatne mogą okazać się:

  • medytacja – jeśli koncentrujesz się przez dłuższy czas na jednej relaksującej myśli, twój umysł wypoczywa. Nie zadręczasz się problemami, znika stres;

  • joga – naukowcy z Uniwersytetu Bostońskiego (USA) udowodnili, że ćwiczenie jogi uspokaja mózg. Po godzinnych zajęciach podnosi się bowiem poziom kwasu gamma-aminomasłowego – neuroprzekaźnika, który wycisza pobudzone neurony (komórki nerwowe);

  • masaż – o jego zbawiennym wpływie nie trzeba nikogo przekonywać. Najlepiej wypróbować go na własnych plecach lub całym ciele. Rozmasowywanie spiętych mięśni doskonale rozluźnia ciało i relaksuje.


Tekst: Joanna Germak




 Przeczytaj również:

Drętwiejące ręce

Czy to na pewno działa? 

Co Ci powie twoja stopa?




Dodał(a): Magdalena Milewska , Czwartek 01.12.2011 (aktualizacja: 2011-11-30)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×