Co jeść w upalne dni?

Kiedy za oknem leje się żar z nieba, organizm traci ogromne ilości wody. Kiedy jesteśmy odwodnieni, nasza skóra staje się wiotka, mniej sprężysta i szybciej się starzeje. Co robić, aby nie dopuścić do nadmiernej utraty wody z organizmu? Mamy dla was kilka porad.

Co jeść w upalne dni?

Kochamy lato, szczególnie kiedy za oknem króluje słońce, lecz może ono być niebezpieczne dla naszego organizmu. Bardzo łatwo o m.in. odwodnienie. Zobaczcie, jak w upalne dni powinna wyglądać nasza dieta. 

1. Nawodnienie

Wszystkie warzywa i owoce o wysokiej zawartości wody, takie jak np. arbuzy, melony, ogórki będą niezbędne przy wysokich temperaturach, nawodnią organizm i nawilżą skórę. Podane lekko schłodzone – orzeźwią i dodadzą energii w nawet w najbardziej upalne dni. Można je zabrać zarówno do pracy, jak i na plażę, np. w małej przenośnej lodówce. W czasie upałów warto mieć zawsze pod ręką butelkę ulubionej wody mineralnej. – Ważne jest, by pić często, małymi łykami, przez cały dzień. To dużo lepszy sposób na pragnienie i zapobieganie odwodnieniu niż wypicie litra wody na raz. Dzienne zapotrzebowanie na wodę w trakcie upałów to ok. 2–3 litry wody dziennie, oprócz innych płynów spożywanych np. w postaci zup czy soków – radzi Katarzyna Martela, dietetyk kliniczny z Szafirowej Kliniki i terapeuta Tradycyjnej Medycyny Chińskiej (TCM).

Zobaczcie także: DIETA MORNING BANANA - NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE

2. Bomby witaminowe


Czas wakacyjnego wypoczynku warto w pełni wykorzystać na regenerację i poprawę stanu zdrowia. To idealna chwila na przeprowadzenie zmian w naszym sposobie odżywiania. O tej porze roku mamy przecież dostęp do większej ilości sezonowych produktów żywnościowych. A nawet dziecko wie, że świeże owoce i warzywa – to witaminowe bomby. Oprócz wysokiej zawartości witamin i składników mineralnych większość z nich jest orzeźwiająca i ma wspaniały smak. Nie ma nic lepszego na letnie upały niż szklanka świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy lub napój ze zmiksowanej natki pietruszki i limonki, podany z kostkami lodu. 
– Nasza skóra latem jest eksponowana na wiele czynników zewnętrznych, takich jak słońce, wiatr, woda, dlatego należy wybierać taką żywność, która będzie wspierać naszą skórę. Morele, brzoskwinie, papryka czy czereśnie są bogate w witaminę A, wstępującą w postaci beta-karotenu. Ten karotenoid sprzyja regeneracji komórek. Działa ochronnie na naskórek i błony śluzowe oraz przeciwutleniająco, pełniąc rolę ochronną przed wolnymi rodnikami – wyjaśnia Katarzyna Martela, dietetyk kliniczny.

Zobaczcie także: HOOPDANCE - TANIEC Z HULA HOP. INSPIRUJĄCE FILMIKI!

3. Nienasycone kwasy tłuszczowe

Innymi, polecanymi składnikami naszej diety latem powinny być produkty obfitujące w witaminę E, selen czy nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Zawierają je nasiona słonecznika, orzechy, szpinak, kiełki pszenicy oraz zarodki pszenne. Pokarmy takie usprawniają procesy nawilżenia skóry i opóźniają starzenie. Kwasy omega-3 dostępne w olejach i rybach mają silne działanie przeciwzapalne, przez co mogą zmniejszyć podrażnienia, zaczerwienienia i obrzęki skóry.

4. Suplementacja beta-karotenem i witaminą A

Panie, w celu otrzymania ładniejszej opalenizny, stosują ją, niestety często nieumiejętnie. Ze względu na rozpuszczalność witaminy A w tłuszczach, bardzo łatwo jest ją przedawkować. 
– Ostatnie badania epidemiologiczne i eksperymentalne dowodzą, że nadmiar tej witaminy może wykazywać działanie teratogenne, zaburzać pracę wątroby oraz prooksydacyjnie, przez co zwiększa się ryzyko zgonu – ostrzega Katarzyna Martela. Dlatego zanim zdecydujemy się na suplementację, powinniśmy zgłosić się do specjalisty – dietetyka. On najlepiej pomoże nam ocenić, czy suplementacja jest nam potrzebna i jakie ewentualne niedobory żywieniowe występują w naszym organizmie. Pamiętajmy, że wyszczególnione wyżej pokarmy powinny być wkomponowane w jadłospis bazujący na zasadach zdrowego odżywiania. Dla osób z problemami zdrowotnymi należy je indywidualnie zmodyfikować.


Źródło: Katarzyna Martel
 dietetyk kliniczny z Szafirowej Kliniki
i terapeuta Tradycyjnej Medycyny Chińskiej (TCM)
Foto: Shutterstock

Zobaczcie także: 






Dodał(a): Agnieszka Pulikowska , Niedziela 09.08.2015 (aktualizacja: 2015-08-09)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×