Co jeść, żeby nie mieć anemii?

Przedstawiamy 7 produktów, które są bogate w żelazo. Zestawienie bez wątróbki!

co-jesc-zeby-nie-miec-anemii.jpgŻaden inny składnik nie jest tak często pomijany w diecie jak właśnie żelazo. Jego niedobór może prowadzić do anemii, zwanej też niedokrwistością - choroby, która związana jest z ilością krwinek czerwonych we krwi. Objawy anemii to między innymi blada skóra, przesuszone i łamliwe włosy, skłonność do zadyszek, kołatanie serca, problemy z pamięcią i koncentracją, senność i zawroty głowy.

 Zobacz także: Co jeść, żeby mieć dobry wzrok?

Zgodnie ze znanym hasłem - lepiej zapobiegać niż leczyć - warto zadbać o odpowiednią dietę, bogatą w żelazo, by nie cierpieć z powodu powyższych dolegliwości. Żelazo znajdziecie w produktach mięsnych i bezmięsnych. Co prawda, lepiej wchłaniane jest to pochodzenia zwierzęcego, ale można sobie też poradzić, będąc wegetarianinem.  

Oto 7 produktów bogatych w żelazo:

  • MIĘSO. Wołowina, kurczak, jagnięcina, wieprzowina i indyk są dobrym źródłem żelaza. Żelazo pochodzenia zwierzęcego jest lepiej wchłaniane przez ludzki organizm niż jakiekolwiek inne. 

  • OWOCE MORZA. Krewetki, małże i ostrygi są też pełne żelaza, zawierają go podobnie jak mięso. 

  • TOFU. To dobre źródło białka, ale też żelaza. Należy tylko unikać tofu z dodatkiem wapnia, gdyż w takiej formie żelazo nie będzie dobrze przyswajane. 

  • FASOLA. To podobnie jak tofu - bogactwo białka i żelaza. 

  • SUSZONE OWOCE. Suszone morele, brzoskwinie, rodzynki i śliwki to także dobre źródło żelaza. I przepyszna, zdrowa przekąska!

  • ORZECHY. Większość orzechów - laskowe, pistacje, włoskie i migdały - zawiera żelazo. 

  • PESTKI DYNI. Najlepiej spożywać je na surowo, prosto wyjęte z dyni. Prażone zawierają mniej żelaza. 

Zobacz także: Dieta odmładzająca - najważniejsze informacje

W naszym zestawieniu nie pojawiła się wątróbka, która przez wielu uznawana jest wręcz za sztandarowy produkt bogaty w żelazo. To prawda - zawiera wiele żelaza, ale jednocześnie jest bogata w cholesterol, którego lepiej nie spożywać w nadmiarze. 

Zobacz także: Najczęstsze powody spóźniania się okresu

Źródło: MilionKobiet.pl
Foto: Shutterstock


Dodał(a): Karolina Zdunowska , Czwartek 08.10.2015 (aktualizacja: 2015-10-08)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Anonim
Też miałam spory problem z anemią. Dieta nic mi nie dawała, więc musiałam skorzystać z suplementacji i jedyne żelazo, które na prawdę mi pomogło to Chela ferr bio copmlex. Już po miesiącu brania wyniki badań były lepsze, a po dwóch miesiącach nie ma śladu po anemii. Co mnie bardzo cieszy, nie odczuwam żadnych efektów ubocznych w przeciwieństwie do tego żelaza, które przepisał mi lekarz.
Dodano: 2016-08-26 09:12:20 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×