Co zrobić aby dobrze spać?

Sen jest niezwykle ważny w naszym życiu. Oddziałuje nie tylko na samopoczucie, ale także na naszą urodę. Sprawdźcie porady eksperta, co robić, aby dobrze spać.

Co zrobić aby dobrze spać

Stałe godziny zasypiania i wstawania – nieregularne zasypianie zaburza rytm okołodobowy, co może przyczyniać się do powstawania zaburzeń snu. Co ciekawe, odsypianie w weekendy może paradoksalnie pogłębiać problemy ze snem, a powrót do wczesnego wstawiania jest utrudniony.

Sprawdźcie, co należy wiedzieć i wcielać w życie, aby dobrze się wysypiać.

Ilość snu – badania pokazały, że wiek odgrywa znaczącą rolę w ilości czasu przeznaczonego na sen. Osoba dorosła potrzebuje około 8 godzin, nastolatkowie do 10 godzin, a dziecko do 5 r.ż. – aż do 13 godzin!

Melatonina – pomiędzy 22:00 a 23:00 godziną to czas, kiedy organizm dorosłej osoby jest przygotowany do snu, ponieważ poziom melatoniny jest najwyższy.

Temperatura – dogodne warunki to sen w temperaturze 17-19 stopni Celsjusza. Należy nie zapominać o odpowiedniej cyrkulacji powietrza i wentylacji w miejscu snu.

Rytuały – dokładnie uspokajające rytuały, które wyciszą i przygotują organizm na czas odpoczynku. Aby móc skutecznie zregenerować swoje siły, warto pomyśleć o czynnościach relaksujących, np. ciepła kąpiel, czytanie. Przy trudnościach z zasypianiem nie wskazane są m.in. gry komputerowe.

Miejsce – z łóżka korzystamy w nocy, a w ciągu dnia wypoczywamy w innych miejscach, np. na kanapie, fotelu. W taki sposób kształtuje się zdrowy nawyk, który warto pielęgnować u siebie i u swoich dzieci.

Przekąski i napoje – stawiamy na lekkie, niskokaloryczne przekąski przed snem. Czekolada, cola, herbata oraz niektóre suplementy odchudzające mogą pobudzać mózg, nie pozwalając na pełen relaks i regenerację podczas snu.

Aktywność fizyczna – jest wskazana, ale nie bezpośrednio przed snem. Pamiętajmy, że ruch relaksuje mięśnie naszego ciała.

Drzemki – należy unikać długich drzemek w ciągu dnia. Odsypiając w ciągu dnia zaburza się rytm snu i czuwania, odbierając w ten sposób możliwość pełnego zrelaksowania się w nocy.

Światło naturalne – około drugiego miesiąca życia kształtuje się tzw. harmonogram dnia u dziecka i klarują się pory snu. Wpływa na to naturalne światło dnia, które jest potrzebne podczas przebudzania i aktywuje organizm do działania.



 mgr Anna Jabłońska
psycholog dziecięcy z Centrum Medycyny Dziecięcej MEDINTEL

Foto: Shutterstock


Zobaczcie także:






Dodał(a): Agnieszka Pulikowska , Piątek 20.03.2015 (aktualizacja: 2015-03-19)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×