Dieta na każdą porę roku

Wraz ze zmieniającą się temperaturą, wilgotnością i nasłonecznieniem, zmieniają się twoje preferencje żywieniowe. Na przykład zimą masz częściej ochotę na ciepłe, energetyczne posiłki, a latem na soczyste owoce i surówki ze świeżych warzyw. Zaraz się dowiesz, co zrobić, by twoja dieta była zdrowa przez cały rok.

truskawki

Bez względu na porę roku, najważniejszym źródłem energii w twojej diecie powinny być węglowodany złożone. Najlepszym ich źródłem są produkty zbożowe z pełnego (nieoczyszczonego) ziarna, czyli pieczywo, kasze, makaron, ryż, płatki. Są one również źródłem białka roślinnego, błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych. Ich niewątpliwą zaletą jest też to, że są dostępne cały rok. Szukając ich w sklepie, wybieraj te jak najmniej przetworzone, jak najbardziej naturalne. Dzięki temu będziesz miała pewność, że nie straciły swojej wartości odżywczej w procesie przetwarzania, ani nie zostały do nich dodane substancje niekorzystne jak np. cukier w dużych ilościach, dodatki chemiczne, sztuczne barwniki. 

Dieta przez cały rok powinna obfitować w warzywa i owoce, najlepiej świeże. I mamy na myśli naprawdę świeże, a nie dojrzewające w ładowniach statków. Dlatego wybieraj produkty sezonowe, pochodzące z naszego regionu – im krótszy czas od zbioru i krótsza droga warzyw/owoców na twój talerz, tym więcej w nich witamin i składników mineralnych. 

Na wiosnę wybieraj nowalijki, bo są świetnym źródłem świeżo wyprodukowanych przez rośliny witamin i minerałów oraz stanowią miłą odmianę po zimowym menu. Najlepiej kupuj je od zaufanych hodowców lub w sklepach z ekologiczną żywnością, by mieć pewność, że podczas ich uprawy nie były używane sztuczne chemiczne nawozy. Jeśli nie znasz źródła pochodzenia nowalijek, nie przesadzaj z ich ilością i traktuj je raczej jako dodatek do dań. 

Również latem jedz dużo świeżych warzyw i owoców, bo uzupełniają zapasy witamin i minerałów w organizmie, dostarczą wody i błonnika wspomagającego pracę przewodu pokarmowego. Są one też źródłem antyoksydantów, które chronią organizm przed wpływem wolnych rodników. 

Sięgaj po dostępne warzywa i owoce również jesienią, gdy twój nastrój trochę siada. Niech dzięki nim na twoim talerzu będzie kolorowo! Czas więc włączyć do diety warzywa korzeniowe – dynię, buraki, ziemniaki, kabaczek, marchew. Warzywa gotowane rozgrzeją twój organizm w chłodniejsze dni, dostarczą potrzebnych składników odżywczych i wzbogacą smak potraw. 

Zajadaj się też orzechami i suszonymi owocami – dostarczają magnez i wapń potrzebne do prawidłowej pracy mięśni. Przynajmniej 2-3 razy w tygodniu jedz ryby morskie, które, dzięki wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 wpłyną pozytywnie na twój nastój. Nie zapominajmy też o spożywaniu produktów mlecznych. Dostarczą one witaminę D, której produkcja w organizmie spada jesienią, na skutek zmniejszenia ekspozycji ciała na promienie słoneczne. 

Zimą nadal stosuj zasady jesienniej diety. Nie rezygnuj ze spożywania warzyw i owoców, wybieraj wciąż dostępne ich formy. Czas sięgnąć po własnoręcznie wykonane przetwory oraz mrożonki - ich wartość odżywcza jest bardzo zbliżona do wartości odżywczej świeżych warzyw i owoców. Możesz robić z nich zupy, sałatki, koktajle, dodawać do posiłków. Ważne, by w diecie ciągle był obecny błonnik, który podczas zimy utrzyma twój metabolizm w dobrej kondycji i zapewni długotrwały dostęp do energii. Dzięki temu zachowasz siły i dobre samopoczucie. 

Tekst: Iwona Bondaruk

Źródło:logo kalorynka.jpg

Przeczytaj również: 

Płaski brzuch w dwa tygodnie 

Metoda małych kroków 

Zupa dla wiecznie głodnych 


Dodał(a): Ewa Nenko , Piątek 01.06.2012 (aktualizacja: 2012-06-01)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (3)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
Klara
ja przeszłam chyba wszystkie diety na rynku, te tabletki, które są tak szkodliwe ze je wycofano tez znam. Skuteczność ich była różna. W ub roku koleżanka poleciła mi dietę Allevo, niskokaloryczna dieta, doskonale zbilansowana, dostarcza do organizmu wszystkie składniki mineralne i witaminy. Na tej diecie miałam dużo energii jak nigdy, jedząc koktajle owocowe i zupy warzywne bardzo szybko straciłam na wadze. Waga sie ustabilizowała i nie mam efektu jojo do teraz
Dodano: 2014-04-30 07:26:30 Zgłoś nadużycie
aga777
ja od początku jesieni jestem na diecie Optimal i jest mi o niebo lepiej - dostarcza mi tyle energii, ile potrzebuję. Wcześniej próbowałam lecieć na samym pieczywie chrupkim typu waza, ale cały dzień czułam się głodna i było mi momentami niedobrze. Teraz dostaje codziennie posiłki od eat zone, które sa naprawde pyszne i sycące. Każdą dietę trzeba dobrać do potrzeb organizmu więc prosze dziewczyny jeśli źle się czujecie na jakiejś diecie, to ją podstawcie, nie warto się aż tak poświęcać!
Dodano: 2013-11-17 20:09:34 Zgłoś nadużycie
krysia87
nic nowego ;) grunt to zdrowy rozsądek i ćwiczenia fizyczne. Wieczorami,, po pracy biorę sobie figure extraslim, żeby mieć jeszcze trochę energii i robię brzuszki, oglądając wiadomości - taki mój rytuał :)
Dodano: 2013-08-23 16:50:54 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×