Dietetyczne Święta

Grudzień, a szczególnie okres świąteczny wcale nie musi kojarzyć się z dodatkowymi kilogramami, a świąteczne obiady z kalorycznymi daniami. Przedstawiamy Wam zamienniki tłustych dań i porady jak nie oszaleć w okresie Bożego Narodzenia.

Dietetyczne Święta

Dietetyczne Święta

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, a wraz z nimi 12 dań na stole jednak jak na jedną kolację to zbyt wiele dla naszego żołądka. Święta to okazja do skosztowania tradycyjnych potraw przy wigilijnym stole, często ulegamy pokusom odstawiając na bok zdrowy rozsądek, oddając się słodkiej rozpuście i zapomnieniu.

Święta i 2 kg do przodu na wadze? Nie tym razem. Wigilijna kolacja nie przysporzy Ci kłopotów i dodatkowych kalorii jeśli zaplanujesz wybór dań z mniejszą ilością kalorii. Przedstawiamy Wam kilka sposobów by nie przytyć w ciągu Świąt Bożego Narodzenia. Stosując się do naszych porad, bez problemu zmieścisz się w swoją wymarzoną kreację sylwestrową.

W dzień świąteczny, przed planowaną kolacją powinnyśmy spożyć lekkie I i II śniadanie. Dzięki temu unikniemy nadmiernej obfitej kolacji. Warto również "odchudzić" wigilijne potrawy i poświęcić trochę czasu by zamienniki tłustych dań równie dobrze smakowały na wigilijnym stole jak tradycyjne.

1. Karp

Kolacja wigilijna zazwyczaj zaczyna się od tradycyjnej polskiej potrawy jaką jest karp. Ta ryba zazwyczaj jest smażona w panierce na głębokim oleju. Tak przygotowywany karp chłonie bardzo dużo niepotrzebnego tłuszczu, warto więc upiec go w folii albo przyrządzić w galarecie, wówczas będzie zdrowszy i będzie zawierał mniej tłuszczu. Inne ryby również możesz tak przyrządzić.

2. Barszcz czerwony

Sam barszcz jest zdrową zupą, jednak dodatkowe dosładzanie go cukrem prowadzi do zbędnych kalorii, warto zatem przyprawić do goździkami, cynamonem czy ziołami, które poprawią pracę naszego przewodu pokarmowego. Często dodatkiem do zupy są uszka z kapustą - uważajmy z ich ilością oraz nie podsmażajmy, a danie będzie mniej kaloryczne.

3. Śledzie

Najlepszą wersją dania z tej ryby jest zwykły śledź niezalewany olejem. Możesz przygotować go w jogurcie naturalnym zastępując śmietanę, bądź przygotować go podobnie jak karpia. Alternatywną może być śledź z dodatkiem cebuli i jabłka lekko skropiony cytryną i olejem.

Dietetyczne Święta

Dietetyczne Święta

4. Pierogi

Kaloryczność tej potrawy zależy od jej przygotowania, wielkości i proporcji farszu do ciasta. Z pierogami należy postępować podobnie jak z uszkami - nie obsmażać, tylko podawać prosto z wody. Wówczas wartość energetyczna pierogów spada. Gotowych pierogów nie posypujmy podsmażoną cebulką, ani nie polewajmy roztopionym masłem. Pierogów przyrządzonych na słodko lepiej nie posypywać cukrem, czy polewać śmietaną, a zastąpić cynamonem, który doda całości smaku.

5. Kutia

Odchudzenie kutii jest dość proste - dodajmy mniejszą ilość zdrowych, ale kalorycznych bakalii. Z kolei zamiast miodu możemy dodać mniej kaloryczny syrop z agawy.

6. Sałatka jarzynowa

Warto zastąpić kaloryczny majonez jogurtem naturalnym. Pamiętajmy aby całą sałatkę doprawić musztardą, ponieważ jest to produkt odchudzający, a również doda intensywnego smaku.

7. Ciasta

Świąteczne słodkości to jedna wielka bomba kaloryczna. Przystrajając ciasta zastąpmy polewę czekoladową lub lukrową cukrem pudrem. Jeśli przygotowujemy samo ciasto, możemy kontrolować  ilość cukru lub dodawane bakalie do makowca czy keksa. Pamiętajmy aby blachę wyłożyć pergaminem, zamiast smarować masłem.

8. Kompot

Kompot który przyrządzany jest na bazie suszonych owoców jest już sam w sobie słodki, jednak jeśli chcemy jeszcze dosłodzić, wybierajmy naturalne składniki, są zdrowsze i mniej kaloryczne.

Jeśli zastąpisz majonez jogurtem naturalnym, na 100 g sałatki możesz zaoszczędzić ok. 30 kcal. Pamiętaj, aby całość doprawić musztardą, która nie tylko dodaje smaku, lecz także posiada właściwości odchudzające.

http://www.poradnikzdrowie.pl/odchudzanie/badz-w-formie/dietetyczne-dania-wigilijne-czyli-jak-odchudzic-wigilijne-potrawy_35636.html

Kolację powinniśmy skończyć co najmniej 3 godziny przed pójściem spać. Szczególnie w Wigilię powinniśmy jeść niewiele, by w ciągu następnego dnia zrównoważyć kaloryczność pozostałych posiłków.

Źródło: MilionKobiet. pl
Foto: Thinkstock


Dodał(a): Ania Twarowska , Środa 11.12.2013 (aktualizacja: 2013-12-11)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×