Dieta, która pomoże uniknąć kontuzji

Czy to co jemy ma wpływ na podatność na kontuzje, zwłaszcza te typowe dla biegaczy? Na pytanie odpowiada Katarzyna Biłous, dietetyk i ekspert adidas.

Dieta, która pomoże uniknąć kontuzji

Dieta, która pomoże uniknąć kontuzji

W dziedzinie żywienia człowieka napotkać można wiele kontrowersyjnych tematów. Dziwaczne diety do syta, teoria zabójczego mleka krowiego czy ciągłe odtruwanie mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Sytuacja z rzetelnym źródłem wiedzy, dotyczącym wspomagania stawów biegacza jest podobna – wypowiedzi jest tyle, ilu sponsorów.

Chcąc przeciwdziałać bólowi stawów warto poznać ich przyczynę. Najczęstszym, niezwiązanym z urazem mechanicznym bólem tych okolic jest choroba zwyrodnieniowa. Objawami niezależnymi od aktywności fizycznej, wzmagającymi się z wiekiem sportowca, są efektem naturalnych procesów biochemicznych i biomechanicznych. Poszczególne etapy powstawania zmian w kolanie polegają na zaburzeniu funkcjonowania macierzy chrząstki, powolnym niszczeniu/erozji chrząstki oraz uwolnieniu z niej fragmentów kolagenu, skutkując tym samym powstaniem przewlekłego zapalenia.

Cel leczenia powinien być ukierunkowany na ostatni punkt postępujących procesów. Warto zaznaczyć, że na rynku farmaceutycznym nie ma takiego środka, który poprawiałby funkcjonowanie stawów. Dostępne i najczęściej przepisywane przez lekarza środki, mają za zadanie zmniejszenie stanu zapalnego i związanego z nim odczuwanego bólu.

Dieta, która pomoże uniknąć kontuzji

Dieta, która pomoże uniknąć kontuzji


Z żywieniowego punktu widzenia pamiętaj o:

witaminie D – osoby cierpiące na bóle stawów miały jej znaczny niedobór. Nie ma sensu przyjmowania preparatów witaminowych z wit. D. Spróbuj łapać każdy promyk słońca – już 10 minut dla jasnej karnacji powoduje, że organizm otrzymuje zadowalający zastrzyk witaminy D.

witaminie C – po zwiększeniu jej ilości w diecie, trzykrotnie zmniejszyła się ilość ludzi uskarżających się
na ból. Podobne działanie będą miały inne witaminy antyoksydacyjne (zmniejszenie stanu zapalnego).

kwasach tłuszczowych z rodziny omega 3 – tłuste ryby, oliwa z oliwek, olej rzepakowy pomogą przezwyciężyć ból,

borze – są doniesienia, że zwiększenie spożywania tego pierwiastka wspomaga leczenie (dawki 6-9 mg).

Dodatkowo, ogranicz ilości spożywanych słodyczy i cukru (cukrów prostych), czerwonego mięsa (w zamian polecam chude mięso – drób, ryby), żywności wysoko przetworzonej (fast food’y, gotowe pierogi i inne wyroby garmażeryjne), kofeiny oraz alkoholu (szczególnie piwa).



Chcesz dowiedzieć się więcej? Pełny artykuł znajdziesz TUTAJ


Katarzyna Biłous, ekspert adidas – dietetyk


Dieta, która pomoże uniknąć kontuzji

Dieta, która pomoże uniknąć kontuzji



Źródło/Foto: Mat. prasowe
Dodał(a): Magdalena Tokarczyk , Środa 09.10.2013 (aktualizacja: 2014-01-29)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×