Diety jednoskładnikowe - tak czy nie?

Dieta pomidorowa, kapuściana, jabłkowa, ryżowa, mięsna… Wydaje się, że ile produktów spożywczych, tyle rodzajów diet opartych tylko jednym, wybranym produkcie. I stąd ich ogólna nazwa – diety jednoskładnikowe lub monodiety.

warzywa


Nudy na pudy

Diet jednoskładnikowych z założenia nie powinno się stosować długo, najwyżej kilka dni. Rzekomą podstawą ich działania jest przyspieszenie metabolizmu – jednak to tylko wymysł ich twórców. Po prostu gdy jesz przez jakiś czas jeden rodzaj produktów, zaczynają ci się nudzić. Po czterech dniach monodiety wolisz nie zjeść nic niż sięgnąć po dziesiąte jabłko czy zanurzyć łyżkę w siódmym talerzu zupy z kapusty... Nie ma w tym nic zaskakującego, że wówczas wskazówka twojej wagi spada. Ale z pewnością nie jest to zasługa przyspieszenia przez dietę metabolizmu.

Zapasy na gorsze czasy

A co, gdybyś się zacięła, przełamała niechęć i wytrwała przy nudnym menu? Ograniczenie się do spożywania tylko jednego produktu (bądź jednej grupy produktów) pociągnie za sobą niedobory innych składników odżywczych niezbędnych do utrzymania prawidłowego metabolizmu. Co więcej, może zaburzyć proces przemiany materii tak, że po zakończeniu diety ciało zacznie gromadzić zapasy tłuszczu w obawie przed kolejnym okresem niedoborów.

Krajobraz po bitwie

Wielokrotne powtarzanie czy długotrwałe stosowanie monodiet, może wpłynąć na zmiany w składzie masy ciała. Z tym, że będą to zmiany niekorzystne. Na przykład spożywanie produktów ubogich w białko będzie skutkowało zużywaniem przez organizm własnych białek (z mięśni) na bieżące potrzeby, co da wyższy procentowy udział tłuszczu w ciele.

Monotonia smaku

Omawiane kuracje odchudzające są łatwe w zastosowaniu, bo nie musisz się zastanawiać,  co wybrać do jedzenia. Taka monotonia będzie u wielu osób skutkowała rozdrażnieniem, szczególnie jeśli stosujemy dietę wykluczającą produkty, które lubią. Jest wtedy większe prawdopodobieństwo, że nie dotrwasz do końca diety lub po jej zakończeniu będziesz jeść jeszcze więcej „zakazanych” produktów niż przed kuracją.

Często monodiety traktujemy jako wstęp do właściwego odchudzania, jednak z wyżej wymienionych powodów może być to trudne. Trzeba żelaznej dyscypliny, żeby po okresie ograniczonego spożycia upilnować samego siebie przy stole. Co zatem robić? Spróbuj od razu przejść na dobrze zbilansowaną, racjonalną dietę. To o wiele łatwiejsze niż ci się zdaje. I zwykle nie musisz rezygnować z większości produktów, które do tej pory jadłaś – wystarczy, że zmienisz częstotliwość ich spożycia. Nabędziesz nowe nawyki, które pomogą ci wyregulować sposób odżywiania i pozbyć się zbędnych kilogramów. Owszem, będzie to trwało trochę dłużej niż na kolejnej monodiecie-cud, ale jest to jedyny skuteczny i zdrowy sposób na trwałe pozbycie się nadwagi i wyrwanie z błędnego koła ponawianych co jakiś czas restrykcyjnych kuracji.

Tekst: Aneta Książek, dietetyk

Dodał(a): Ewa Neńko , Czwartek 21.06.2012 (aktualizacja: 2012-06-15)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×