Unikaj tych diet

Tak się składa, że najbardziej popularne diety nie są rekomendowane przez żywieniowców – zbyt często prowadzą do niedoborów ważnych składników odżywczych. Większość z nich narzuca zasady, które wprowadzają za duży zamęt w diecie i w organizmie, co kończy się nawrotem kilogramów z nawiązką (efekt jo-jo). Niektóre z tych diety są wyjątkowo kontrowersyjne. Warto się im przyjrzeć, żeby wiedzieć czego unikać…

dieta

Diety oczyszczające – głodówki


Generalnie większość diet-cud jest zachwalanych jako oczyszczające organizm z toksyn. Z najlepszą w tym zestawie uważa się głodówkę i jej odmiany (np. głodówkę absolutną, podczas której można spożywać tylko płyny czy głodówkę suchą, podczas której nawet płyny są na cenzurowanym). Stosując taką dietę stajesz na najlepszej drodze do… efektu jo-jo. Głodówka jest bowiem sygnałem dla organizmu, by nasilił gromadzenie zapasów tłuszczu w momencie, kiedy znowu zaczniesz jeść. Efekt? Nawet jeśli będziesz jadła mniej niż przed rozpoczęciem głodówki, kilogramy mogą wrócić. Poza tym każda kolejna dieta będzie mniej skuteczna, bo twoje ciało szybko się uczy spowalniać metabolizm.

Dieta kopenhaska


Ściśle określone, rygorystyczne menu na 13 dni ma gwarantować spadek masy ciała o 7-20 kg. Produkty, które można zjeść w ciągu jednego dnia dostarczają ok. 400-800 kcal co nie pokrywa nawet połowy podstawowego zapotrzebowania dorosłej kobiety o prawidłowej masie ciała. Dlatego nie powinno cię dziwić, gdy podczas stosowania tej diety zaczniesz odczuwać znaczne osłabienie czy nawet zemdlejesz. Bóle głowy i poirytowanie to też efekt zbyt niskiej podaży energii oraz witamin i minerałów. Zresztą, jak można się dobrze czuć na diecie, w której można zjeść 3 niskokaloryczne posiłki dziennie, a całe śniadanie stanowi kawa z cukrem?


Dieta białkowa


Obecnie na absolutnym szczycie popularności jest dieta oparta na spożyciu produktów wysokobiałkowych. Największą jej pułapką jest to, że faktycznie daje efekty – i to w bardzo krótkim czasie! Jednak niewiele osób zastanawia się nad dalszymi jej konsekwencjami.

W oryginalnej postaci jest ona podzielona na kilka faz, podczas których spożywa się tylko produkty białkowe, potem te same produkty naprzemiennie z warzywami, etc. Zwykle osoby stosujące dietę białkową w szybkim tempie zaczynają mieć dość ciągłego jedzenia kurczaka i twarożków oraz ograniczania spożycia węglowodanów. A, nawet jeśli wytrwają do końca tej diety – często brakuje im wytrwałości i samozaparcia, by powoli i stopniowo powrócić do diety uwzględniającej zalecane ilości węglowodanów. Inna sprawa, że gdy po okresie białkowego postu czy nasz "normalnie" jeść, twój organizm błyskawicznie przyswaja energię i odkłada zapasy tłuszczu.

Ponadto duże ilości białka w organizmie mogą powodować zaleganie treści pokarmowych w jelitach i namnażanie się bakterii gnilnych. W konsekwencji mogą cię dopaść zaparcia i wzdęcia. Istnieje też spore ryzyko osłabienia nerek i kości (bo zwiększa się utraty wapnia z organizmu) oraz (przy diecie obfitującej w białko zwierzęce) - zaburzenia hormonalne.

Jaką zatem dietę wybrać? Urozmaiconą, niskokaloryczną – koniecznie w połączeniu z regularną aktywnością fizyczną. W pogoni za szczupła sylwetką nie powinnaś zapominać, że najważniejsze jest zdrowie i dobre samopoczucie, a stosowanie nierozsądnych diet może cię skutecznie pozbawić i jednego, i drugiego.


Tekst: Aneta Książek, dietetyk
Źródło: logo kalorynka.jpg

Przeczytaj również:

Dieta z supermarketu

Diety na telefon

15 sekretów udanego odchudzania


Dodał(a): Ewa Neńko , Środa 20.06.2012 (aktualizacja: 2012-06-15)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×