Zajadanie stresu – jak z tym skończyć

Stresu nie da się uniknąć. To pewne. W różny sposób staramy się do rozładować: wyżywamy się na innych, przesuwamy meble, rzucamy czym popadnie, rzucamy… się na jedzenie. Ten ostatni sposób jest łatwy (jedzenie jest zwykle na wyciągnięcie ręki) i przyjemny. Rzecz w tym, że choć zajadanie smutków daje chwilową ulgę, jednak - kiedy zdajesz sobie sprawę, że znowu pochłonęłaś za dużo jedzenia – ogarniają cię wyrzuty sumienia, a dobry nastrój pryska. Jak przerwać to błędne koło?

czekolada

Pozytywne właściwości czekolady

Na pewno nie pomoże powtarzanie sobie, że nie możesz się objadać. Ciągłe wypieranie myśli o jedzeniu sprawia, że myślisz tylko o nim i trudniej jest ci się powstrzymać. Koniecznie więc usuń z zasięgu ręki i wzroku wszystkie kaloryczne przekąski. Świadomość, że twoje ulubione chipsy czy orzeszki leżą gdzieś w pobliżu, może być skłonić się do podjadania. Przecież znasz siebie: nawet, jeśli masz w kuchni mnóstwo apetycznych warzyw, chętniej sięgniesz po słone paluszki niż po marchewkę, prawda?


Gdy czujesz, że emocje biorą górę i coś byś zjadła, jak najszybciej zajmij czymś umysł i ciało. Najlepiej aktywnością fizyczną. Szybki marsz, jogging, jazda na rowerze, skakanie na skakance, trzepanie dywanów, czy nawet wspomniane wyżej przesuwanie mebli, pozwalają rozładować nagromadzoną w ciele negatywną energię. W dodatku podczas ruchu organizm wytwarza substancje przeciwbólowe i relaksujące, które dają odprężenie i ułatwiają zasypianie po nerwowym dniu. Nie żałuj więc czasu na ćwiczenia – to inwestycja nie tylko w zdrowie fizyczne, ale i w lepsze samopoczucie. I nie wykręcaj się brakiem czasu! Nawet jeśli właśnie siedzisz przy biurku, możesz poćwiczyć ze ściskaczem - gumowym kołem do ściskania w dłoniach. Co prawda nie jest to typowa aktywność fizyczna, ale na pewno lepsze to niż sięganie co trochę po kolejną kostkę czekolady schowanej w szufladzie biurka.

Pomóc ci może też rozmowa z bliska osobą. Wyrzucenie z siebie przykrych myśli, podzielenie się nimi z kimś życzliwym, pozwoli ci zdystansować się do zaprzątającego ci głowę problemu i uwolnić od przykrych konsekwencji tłumienia w sobie negatywnych uczuć. 

Czasem problem zajadania emocji może być tak nasilony, że utrudnia normalne funkcjonowanie. Jeśli czujesz, że sobie z tym nie radzisz – notorycznie się objadasz, twoja masa ciała stale rośnie albo prowokujesz wymioty – koniecznie zwróć się do psychologa lub terapeuty, bo mogą to być objawy kompulsywnego objadania się czy skłonności bulimicznych. Można z nimi skutecznie walczyć z pomocą specjalisty.

Tekst: Aneta Książek, dietetyk

Źródło: logo kalorynka.jpg

Przeczytaj również: 

Dieta na opak 

15 przekąsek, których lepiej unikać 

STOP objadaniu się 


Dodał(a): Ewa Neńko , Poniedziałek 25.06.2012 (aktualizacja: 2012-06-22)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
teni
zawsze w stresie jem za dużo....a waga ciągle mi sie waha przez to...
Dodano: 2012-06-25 17:21:07 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×