Zanim zaczniesz stosować dietę…

Podjęłaś decyzję o przejściu na dietę. Masz mnóstwo motywacji, chęci i oczekiwań. Zanim jednak zaczniesz, warto przemyśleć kilka spraw, żeby lepiej się przygotować do zmian w życiu, jakie cię czekają..

dieta

Stan zdrowia

Warto udać się do lekarza i wykonać podstawowe badania, aby wykluczyć choroby. To szczególnie ważne, jeśli borykasz się ze znaczną nadwagą lub przyjmujesz leki. Trzeba też mieć świadomość, że niektóre środki przeciwdepresyjne, hormonalne mogą utrudniać odchudzanie.

Wybór diety

Dieta powinna być dopasowana do indywidualnego zapotrzebowania oraz do skali problemu, z jakim przyszło ci się zmierzyć. Jeśli chcesz tu i ówdzie zgubić centymetr lub dwa, prawdopodobnie wystarczą niewielkie zmiany w sposobie odżywiania oraz dodatkowa dawka ruchu. Stosowanie popularnych diet o zaniżonej kaloryczności często prowadzi do efektu jo-jo, ponieważ nie uczą one prawidłowych nawyków, wzmagają apetyt na "zakazane" produkty i jest duże ryzyko, że zakończysz dietę jedząc jeszcze więcej niż przed jej rozpoczęciem.

Planuj!

Po pierwsze, planuj zakupy. Kupuj tylko to, co jest ci potrzebne. Jeśli nie masz silnej woli, nie kupuj żadnych łakoci – ot, żeby cię nie kusiło. Na wypadek odwiedzin niespodziewanych dości, miej w pogotowiu paczkę niesolonych orzechów czy bakalii. Po drugie, zaplanuj treningi – ustal dni i czas, jaki chcesz przeznaczyć na ćwiczenia. Jeśli do tej pory nie byłaś amatorką ruchu, wprowadzaj go stopniowo. Jak przyzwyczaisz się już do lekkiego treningu będziesz mogła wydłużyć jego czas i częstotliwość. Po trzecie, zaplanuj dni w jakie będziesz się ważyć. Najlepiej żeby był to jeden dzień w tygodniu – nie robić tego kilka razy dziennie, żeby nie denerwować się naturalnymi dobowymi wahaniami masy ciała.

Grupa wsparcia

Zdecydowanie trudniej jest wprowadzać jakiekolwiek zmiany w swoim życiu bez wsparcia bliskich. Dobrze jest mieć z kim porozmawiać w chwilach zwątpienia, a najbardziej komfortową i mobilizującą sytuacją jest odchudzanie się wspólnie z przyjaciółką. Wsparcie możesz też znaleźć na forach internetowych. Jeśli twoje myśli krążą bezustannie wokół diet utrudniając ci normalne funkcjonowanie, warto skonsultować się z psychologiem lub terapeutą, który pomoże cię się z tym uporać.

Na zakończenie

Zanim przystąpisz do diety zastanów się, co zrobisz po osiągnięciu wymarzonej masy ciała. Powrót do nawyków "przeddietowego" stylu życia spowoduje powrót niechcianych kilogramów. Jeśli chcesz, długo cieszyć się efektami diety, powinnaś wprowadzać zmiany na zawsze! (choć nie oznacza to, że już nigdy nie będziesz mogła spojrzeć na ulubione łakocie. Przestrzeganie zasad racjonalnej diety i regularne ćwiczenia fizyczne utrzymają metabolizm na przyzwoitym poziomie i z okazjonalnymi, nadprogramowymi kaloriami organizm szybko się upora. Daje to gwarancję utrzymania sportowej sylwetki.


Tekst: Aneta Książek, dietetyk

Źródło:logo kalorynka.jpg


Przeczytaj również:

15 sekretów udanego odchudzania

Sztuka jedzenia

Płaski brzuch w dwa tygodnie 



Dodał(a): Ewa Neńko , Wtorek 29.05.2012 (aktualizacja: 2012-05-30)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×