Dlaczego jesienią mamy większą ochotę na słodycze i jedzenie?

Jesień to nietypowy czas. Znacznie bardziej chce nam się spać, częściej miewamy złe humory i... znacznie częściej chcemy sięgać po słodycze. Dlaczego?

Dlaczego jesienią mamy większą ochotę na słodycze i jedzenie?

Dlaczego jesienią mamy większą ochotę na słodycze i jedzenie?

Jesienią nasz organizm płata nam różne figle. Uczucie ospałości i zmęczenia znacznie bardziej wzmaga się w tym czasie. Oprócz tego, okazuje się, że duża część z nas odczuwa w tym okresie także znacznie większą ochotę na słodkie przekąski. Czy ma to jakieś uzasadnienie?

Otóż niedobór światła z jakim mamy do czynienia podczas jesieni, a także zimy, nie pozostaje bez wpływu na nasz organizm. Ilość melatoniny, hormonu, który bierze czynny udział w regulowaniu naszego dobowego rytmu, jest podwyższona, przez co czujemy się bardziej zmęczeni niż wiosną, czy latem. 

- Najważniejszym czynnikiem, regulującym biosyntezę melatoniny w szyszynce, jest światło. W ciągu dnia stężenie tego hormonu jest niskie a wzrasta w nocy, osiągając szczyt ok. godz. 2.00. Rosnące stężenie melatoniny to sygnał dla organizmu, żeby przygotować się do snu - mówi członek Państwowej Akademii Nauk w Olsztynie, pan Radosław Majewski.

Dużą rolę odgrywa także serotonina. Badania pokazały, że osoby, które mają problemy z wahaniami nastrojów mają obniżony poziom tego hormonu w mózgu. 

słodycze_jesienią_2.jpg

Słodycze dostarczą nam zbyt dużej ilości węglowodanów, które zamienią się w tłuszcz

- Istnieje związek między ilością węglowodanów zawartych w diecie a stężeniem serotoniny w mózgu. Ich spożycie powoduje wzrost stężenia glukozy we krwi w odpowiedzi na co wydzielana jest insulina. Hormon ten ułatwia prekursorowi serotoniny, jakim jest tryptofan, przejście przez barierę krew-mózg. Wówczas jego stężenie rośnie, czego efektem jest produkcja serotoniny , czyli "hormonu szczęścia" - mówi członek olsztyńskiej PAN, Remigiusz Filarski.

Efekt ten jest jednak krótkotrwały, gdyż utrzymuje się nie dłużej niż półtorej godziny. Po takim czasie znów mamy ochotę, by sięgnąć po coś słodkiego. Niestety węglowodany, które przez takie działania zostają dostarczone w nadmiarze i nie mają czasu, by się rozłożyć, odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej.

Naukowcy z Olsztyna zalecają, aby z głową zmodyfikować dietę na okres jesienno-zimowy, by móc cieszyć się dobrym zdrowiem psychicznym oraz fizycznym, bez narażania się na zbytnie przybranie na wadze. Należy zatem unikać napojów gazowanych, pieczywa półcukierniczego, słodkich batoników, by nie narazić się na nadmierne dostarczanie do organizmu cukrów prostych.

Choć w czasie trwania jesieni i zimy mamy większe zapotrzebowanie energetyczne, to nie może być to wytłumaczenie dla niezdrowego i nadmiernego spożywania słodyczy.

Źródło: Milionkobiet.pl

Foto: Shutterstock.com


Dodał(a): Paulina Lęcznar , Czwartek 13.11.2014 (aktualizacja: 2014-11-13)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×