Dlaczego nie powinno się popijać leków sokiem grejpfrutowym?

Ciekawe, czy o tym wiedziałyście!

sok-grejpfrutowy-leki.jpgCzym najlepiej popijać leki? Odpowiedź, wydaje się oczywista - wodą. Nie dość, że jest ona na ogół łatwo dostępna, to jeszcze jest całkowicie neutralna i nie powinna wchodzić w reakcje z żadnymi lekami. Jeśli nie przepadacie za wodą, możecie albo się przemęczyć albo czymś ją zastąpić, ale lepiej to robić z głową. Nie polecamy soków grejfrutowych, gdyż w połączeniu z niektórymi lekami mogą stanowić mieszankę wybuchową!

 Zobacz także: Kilka sposobów, jak pozbyć się czkawki

Lekarze z Lawson Health Research Instytute przeprowadzili dokładną analizę, jakie reakcje wywołuje sok grejpfrutowy w połączeniu z lekami. Okazało się, że w ciągu ostatnich pięciu lat z 17 do 43 zwiększyła się liczba znanych leków, które wchodziły w groźne interakcje za sprawą soku grejpfrutowego. Głównie dotyczyło to leków kardiologicznych, onkologicznych i immunosupresyjnych.

Zobacz także: Jakie leki może przyjmować kobieta, która karmi piersią?

Główny zarzut stawiany sokom grejpfrutowym, którymi popija się leki jest taki, że spowalniają one metabolizm leków, mogą też hamować ich rozkład w przewodzie pokarmowym, zanim jeszcze przedostaną się one do krwioobiegu. W praktyce oznacza to, że po zażyciu jednej tabletki możecie czuć się tak, jakbyście zjadły ich 5. Sok grejpfrutowy powoduje, że stężenie danego leku może zostać zwielokrotnione, co jest bardzo niebezpieczne i może powodować krwawienia z żołądka, zaburzenia rytmu serca, problemy z oddychaniem, uszkodzenie nerek, a nawet nagły zgon. 

Zobacz także: Jak nauczyć się chodzić na szpilkach?

Oprócz grejpfrutów, należy zachować szczególną ostrożność w przypadku pomelo i gorzkich pomarańczy. A najlepiej, po prostu, trzymać się zasady, by zawsze popijać leki wodą. Tak jest najbezpieczniej. 


Źródło: MilionKobiet.pl, naukawpolsce.pap.pl
Foto: Thinkstock


Dodał(a): Karolina Zdunowska , Środa 09.12.2015 (aktualizacja: 2015-12-09)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar