Dlaczego potrzebujemy magnezu?

Magnez, nazywany często pierwiastkiem życia, jest jednym z elementów regulujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jego niedobór może przyczynić się między innymi do nieprawidłowości w układzie nerwowym lub naczyniowo-sercowym. Aby zapobiegać problemom zdrowotnym, warto zadbać o uzupełnienie tego pierwiastka w codziennej diecie.

16_Dlaczego potrzebujemy magnezu.jpg

Magnez uczestniczy w wielu procesach i reakcjach chemicznych. Bez niego niemożliwe jest właściwe funkcjonowanie szeregu narządów i – co za tym idzie – układów organizmu.

Funkcje magnezu w organizmie

W organizmie dorosłego człowieka występuje około 20-28 g magnezu. Połowa tego pierwiastka znajduje się w układzie kostnym, mniej więcej 49% jest w komórkach, a 1% – w płynach pozakomórkowych. 

Dzięki magnezowi utrzymuje się stabilne działanie układu naczyniowo-sercowego, odpowiedzialny jest on bowiem między innymi za rozkurcz mięśni i podtrzymanie prawidłowego rytmu. Niezmiernie istotny jest również wpływ pierwiastka na zapobieganie powstawaniu skrzeplin w układzie krwionośnym, a także na prawidłowe ciśnienie krwi. Odpowiedni poziom magnezu redukuje ryzyko wystąpienia miażdżycy oraz podwyższonego poziomu „złego” cholesterolu.

Magnez ma również ważne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Należy pamiętać, że jest on odpowiedzialny za transport składników odżywczych w całym organizmie. Komórki układu nerwowego są szczególnie mało odporne przy ich niedoborze, stąd tak ważne jest utrzymanie właściwego poziomu magnezu. Pierwiastek ten, przy współudziale witaminy D oraz wapnia, stanowi element budulcowy kości i zębów.

Magnez wspomaga działanie układu oddechowego oraz pokarmowego. Co ważne, pomaga również usuwać z organizmu szkodliwe pierwiastki dostarczane z wraz ze skażonym pożywieniem lub wdychanym powietrzem. Dzięki jego odpowiedniemu poziomowi prawidłowo funkcjonują mięśnie, co ma szczególne znaczenie dla osób, które uprawiają sport lub narażone są na intensywny, długotrwały wysiłek fizyczny. Magnez odpowiada bowiem za gospodarkę elektrolitową. Jeśli zatem wystąpi niedobór magnezu, objawy może załagodzić np. Magne B6. Dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki pierwiastka pomaga w łagodzeniu skutków kontuzji, urazów, a także reguluje odpowiednie napięcie mięśni.

Objawy niedoboru magnezu

Często niekomfortowe samopoczucie nie jest kojarzone z niedoborem magnezu. Ogólne rozbicie, bezsenność czy zmęczenie zrzucamy na przepracowanie. Okazuje się, że wielokrotnie wystarczy zoptymalizowanie diety oraz uzupełnienie magnezu w organizmie, aby wszystko wróciło do normy.
Wśród najbardziej typowych symptomów świadczących o tym, że powinniśmy zadbać o dostarczenie większej dawki tego pierwiastka, znajdują się: 

– bolesne skurcze mięśni występujące najczęściej podczas snu lub spoczynku,
– drganie powiek lub kącików ust,
– niemiarowa praca serca, wywołujące niepokój uczucie „kołatania”,
– zmiany nastroju, rozdrażnienie, nadpobudliwość,
– permanentne zmęczenie,
– problemy z koncentracją, rozkojarzenie,
– zawroty lub bóle głowy,
– bezsenność,
– skurcze w obrębie układu pokarmowego, w tym kurcz przełyku, a także bóle brzucha,
– często nawracające infekcje wskazujące na obniżenie poziomu odporności organizmu,
– nadmierne wypadanie włosów lub kruchość i łamliwość paznokci,
– pogorszenie stanu uzębienia.

Przyczyny niedoboru magnezu

Głównymi przyczynami niedoboru magnezu w naszym organizmie są niewłaściwa dieta oraz styl życia. Zbyt długo gotowana lub przetworzona żywność niestety traci ten cenny pierwiastek. Nie bez znaczenia jest również jej jakość – nawozy sztuczne stosowane w procesie hodowli warzyw i owoców znacznie ograniczają zawartość naturalnego źródła magnezu. 

Również proces uzdatniania czy zmiękczania wody powoduje, że jest ona pozbawiona cennego dla naszego prawidłowego funkcjonowania pierwiastka.

Dlatego też warto, przy bilansowaniu codziennej diety, zadbać oto, aby znalazły się w niej pełnowartościowe produkty pozbawione szkodliwych substancji, najlepiej pochodzące z upraw, w których wyeliminowano toksyczne dla naszego organizmu pestycydy.

Przyczynami niedoboru magnezu w organizmie mogą być ponadto restrykcyjna dieta odchudzająca, która nie dostarcza niezbędnych składników pokarmowych, a także przyjmowanie określonych leków. Warto pamiętać, że niedobór magnezu może wystąpić również przypadku intensywnego wysiłku fizycznego. W takiej sytuacji optymalnym rozwiązaniem jest uzupełnienie diety w produkty pozwalające na dostarczenie odpowiedniej dawki magnezu.

Magnez jest jednym z najważniejszych makroelementów odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Dlatego też warto zadbać o to, aby mimo nieodpowiedniej diety, stylu życia czy przyjmowanych leków utrzymać jego optymalny poziom. Można to osiągnąć chociażby poprzez stosowanie preparatów, które skutecznie uzupełnią niedobory, a tym samym przyczynią się do poprawy jakości naszego życia i zdrowia.

Artykuł powstał przy udziale MAGNE B6


Dodał(a): Joanna Andrzejewska , Niedziela 24.04.2016 (aktualizacja: 2016-04-25)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (2)

Awatar
Anonim
Magnez potrzebny jest nie tylko do prawidłowej pracy układu nerwowego, ale pomaga też przy zrzucaniu wagi: http://zbijamywage.pl/przydatne-przy-odchudzaniu/pierwiastki-niezbedne-przy-odchudzaniu
Dodano: 2016-05-14 21:37:08 Zgłoś nadużycie
Anonim
Bardzo dobry jest chellaflex magnez bo też ma postać chelatu. U mnie się sprawdza, łatwiej się skupić, nie mam skurczy i mniej się męcze.
Dodano: 2016-05-03 17:43:20 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×
  • Magnez pomaga zachować młody umysł na lata!

    Magnez pomaga zachować młody umysł na lata!

    Zwykło się mówić, że im człowiek starszy, tym mądrzejszy. Ma to związek z życiowym doświadczeniem, którego przybywa nam z każdym dniem. By jak najdłużej cieszyć się sprawnym umysłem… czytaj więcej

  • Magnezem w stres!

    Magnezem w stres!

    Współczesny tryb życia wymusza na nas ciągły pośpiech i potęguje codzienny stres. Krótki sen i związane z tym poranne zmęczenie, które usiłujemy zwalczyć kilkoma kawami szybko wypitymi… czytaj więcej