Dlaczego tak bardzo kochamy cukier?!

Jeszcze nie tak dawno wmawiano nam, że cukier krzepi i dodaje sił. Jednak piramida zdrowego odżywiania mówi wprost: słodycze powinniśmy spożywać okazjonalnie! Dlaczego? Czy cukier pomaga czy szkodzi? I jak ograniczyć jego spożywanie?

zarządzanie kaloriami 1.jpg

Cukier szkodzi…

Dużo ćwiczymy, zdrowo się odżywiamy, a wciąż nie tracimy na wadze… Możliwe? Owszem, zwłaszcza jeśli sobie zbyt często pozwalamy na małe słodkie grzeszki. Słodycze zawierają bardzo dużo cukru, nierzadko także tłuszcz. Bardzo łatwo w ten sposób przekroczyć swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne, a powtarzalność tej sytuacji prowadzi do otyłości i problemów zdrowotnych z nią związanych.

Częste spożywanie słodyczy nie tylko szkodzi naszej sylwetce, ale może także doprowadzić do rozwoju cukrzycy oraz wzrostu złego cholesterolu we krwi. Cukier jest także bardzo niebezpieczny dla naszych zębów: przylepia się do nich i staje się pożywką dla bakterii. One zaś produkują kwas mlekowy, który prowadzi do powstawania ubytków w szkliwie i próchnicy.

Cukier jest substancją, z której nasz organizm tworzy glukozę. Bez niej nie jesteśmy w stanie funkcjonować, jednak w nadmiarze bardzo nam szkodzi. Co gorsza, cukier używany przez nas na co dzień tylko w połowie składa się z glukozy – pozostała część to fruktoza, z którą nasz organizm nie radzi już sobie tak dobrze. Jest ona nam całkowicie zbędna, a metabolizowana jest w taki sposób jak… alkohol! Nadmiar fruktozy w organizmie prowadzi do stłuszczenia wątroby, sprzyja także stanom zapalnym.

…i uzależnia!

Według jednej z wielu teorii, nasza skłonność do słodyczy ma swoje źródło już… w prehistorii! Wtedy nasi przodkowie sprawdzali zdatność do jedzenia poprzez smak – jeśli owoc był słodki, był jadalny, natomiast jeśli miał gorzki posmak, lepiej było go zostawić. Jednak bardziej prawdopodobne jest to, że po prostu słodki smak kojarzy nam się z dzieciństwem i beztroską, kiedy słodycze bywały nagrodą za grzeczne zachowanie, pomoc w domu czy po prostu za bycie… słodkim dzieckiem.

Z medycznego punktu widzenia, nasze przywiązanie do słodyczy ma związek z wydzielanym "hormonem szczęścia”, czyli serotoniną. Po spożyciu posiłku bogatego w węglowodany podnosi się poziom tryptofanu we krwi. Ten aminokwas przenika do mózgu i pobudza wydzielanie serotoniny. Właśnie dlatego jedzenie słodyczy daje nam poczucie błogości.

Co więcej, cukier metabolizowany jest do metabolitów opiopochodnych. Pokrótce oznacza to, że dla naszego organizmu staje się on… narkotykiem! Uzależnienie od cukru widać zwłaszcza u dzieci, które niejednokrotnie domagają się słodyczy krzykiem i agresją; zachowanie to można przyrównać do narkomana pozbawionego jego używek. U dorosłych brak cukru objawia się łagodniej, jedynie dyskomfortem i potrzebą zjedzenia czegoś słodkiego.

lody.jpg

Jak zrezygnować ze słodyczy?

Dla naszej sylwetki najlepiej byłoby całkowicie zrezygnować z jedzenia słodyczy. Jednak jest to nie tyle trudne, co praktycznie niemożliwe. Możemy jednak zastosować kilka sztuczek, aby stopniowo zmniejszyć łaknienie słodyczy.

  •     Duża ilość wody mineralnej i krótkie przerwy między posiłkami – dzięki temu nie będziemy głodni i nie poczujemy nagłej potrzeby zjedzenia czegoś słodkiego. Ponadto unikniemy w ten sposób wahań poziomu glukozy.
  •     Są lepsze i gorsze słodycze: lepiej zrezygnować z ciastek z kremem, bitej śmietany czy francuskiego ciasta, a pozwolić sobie czasem na gorzką czekoladę, lody śmietankowe bez polewy i dodatków, desery mleczne.
  •     Słodki posiłek spożywajmy bezpośrednio po zjedzeniu głównego dania; pozwoli nam to zjeść go zdecydowanie mniej niż gdybyśmy byli głodni, jednocześnie unikniemy gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi.
  •     Na słodycze lub słodki deser pozwalajmy sobie maksymalnie raz w tygodniu – najlepiej wyznaczyć konkretny „słodki dzień” i się tego trzymać.
  •     Codziennie możemy za to jeść „zdrowe słodycze”, czyli owoce.

Pamiętajmy, że racjonalna dieta nie wyklucza całkowicie żadnego produktu, nawet tego z największą ilością cukru. Pojedyncze grzeszki dietetyczne nie zaprzepaszczą efektów, o ile nie będą się zbyt często powtarzać.

Dowiedz się więcej na zarzadzaniekaloriami.pl.



Źródło/ Foto: materiały prasowe

Dodał(a): Joanna Andrzejewska , Wtorek 10.11.2015 (aktualizacja: 2015-11-12)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (2)

Awatar
Anonim
WAŻNE.
GLUKOZA NATURALNA; TO RYŻ, WSZYSTKIE KASZE, OWOCE, WARZYWA:
Logika myślenia, postęp i spokój. Także wypowiadanie słów, które mają merytoryczną wartość. Wskazane są produkty zalecane i dozwolone wg tzw. INDEKSU ŻYWIENIOWEGO TJ. IŻ PRODUKTU. *****

GLUKOZA NIENATURALNA; TO MĄKA I CUKIER:
Irracjonalne zachowania, częsta zmiana nastroju, nerwowość. Również wypowiadanie słów, które nic nie znaczą.
Dodano: 2015-11-14 00:16:58 Zgłoś nadużycie
Anonim
Odchudzasz się? Jeśli tak to zastosuj koniecznie razem z dieta naturalny preparat wspomagający odchudzanie o nazwie figurena slim. Ja się odchudzam z nim już miesiąc i na efekty nie mogę narzekać bo mam już 6 kg mniej na wadze.
Dodano: 2015-11-10 12:42:41 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×