Fitness - kod

Zamierzasz zapisać się do klubu fitness, ale nazwy zajęć kompletnie nic ci nie mówią. Jeśli nie wiesz czym się różni ABT od TBC i dlaczego warto chodzić na shape i spinning - nie załamuj się. Tajemnica fitnessowych kodów właśnie została złamana.

aerobik

Jeśli od dawna nie odwiedzałaś siłowni ani klubu fitness, dobrym pomyłem byłoby odnowienie tej przygody na TBC. To zajęcia, na których ćwiczysz różne grupy mięśni, stąd nazwa, czyli Total Body Condition. Zwykle trening trwa około godziny. Rozpoczyna go krótka i intensywna rozgrzewka, a kończy rozciąganie. Większa część zajęć poświęcona jest poszczególnym partiom mięśni. Znajdą się więc ćwiczenia na brzuch, nogi czy ręce, wykonywane zarówno na stojąco jak i na macie. Serie ćwiczeń są kilka razy powtarzane.

Podstawą TBC są niezbyt skomplikowane układy choreograficzne, podczas których mogą być używane ciężarki, gumy, stepery lub drążki gimnastyczne. Dzięki tego typu zajęciom przede wszystkim nabierzesz kondycji. Zwiększysz także ogólną wytrzymałość i co najważniejsze spalisz kalorie i zgubisz zbędny tłuszczyk. Po regularnym uczęszczaniu na TBC przez co najmniej kilka tygodni, będziesz mogła zdecydować się na inne zajęcia, podczas których zaczniesz rzeźbić swoje ciało.

Kształtowanie mięśni, a konkretnie ich dolnych partii można zacząć na zajęciach ABT (Abdominal, Buttocks, Thighs). Skupiają się one na trzech konkretnych częściach: brzuchu, pośladkach i udach. Podobnie jak TBC, rozpoczynają się krótką rozgrzewką. Właściwy trening nie zawiera choreografii, a skupia się przede wszystkim na prawidłowym wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń. Ich serie są kilkakrotnie powtarzane, po to aby wzmocnić, uelastycznić i wyrzeźbić mięśnie. Mogą być one wykonywane z lekkim obciążeniem w postaci ciężarków czy gumy.

Niektórzy trenerzy decydują się na wykorzystanie piłek, głównie dlatego, że część ćwiczeń wykonuje się na macie. W tym przypadku bardzo istotna jest ostatnia część treningu czyli rozciąganie. Wiele pań rezygnuje z tej części, chcąc szybciej skończyć zajęcia. Trzeba pamiętać, że nasze mięśnie po dość intensywnym wysiłku potrzebują chwili relaksu. Streching pozwoli im się rozluźnić w kontrolowany sposób, tym samym zmniejszając ryzyko kontuzji.

Bardzo podobny schemat mają treningi typu "shape". Część fitness klubów tworzy własne, niekiedy dosyć egzotyczne nazwy zajęć, jednak jeśli w tej nazwie pojawi się słówko "shape" możesz być pewna, że na tych zajęciach dostaniesz niezły wycisk. Zasada ćwiczeń jest bardzo podobna do tych wykonywanych na ABT. Różnica zwykle polega na tym, że ćwiczy się również górne partie ciała. Można więc interpretować taki trening jako rozszerzone ABT. Z tego też powodu w niektórych klubach te zajęcia są nieco dłuższe od standardowych i mogą trwać nawet do 75 minut.

treningOd pewnego czasu furorę w fitness klubach robi zumba, czyli innymi słowy trwający 60 minut kondycyjny wycisk. Ta forma ruchu narodziła się w latach 90. w Kolumbii i w dużym skrócie jest to połączenie tańca z elementami fitnessu. Zajęcia prowadzone są w rytm szybkiej, dynamicznej muzyki. Układy choreograficzne są na tyle proste, że poradzą sobie z nimi osoby początkujące. Zumba to doskonały poskramiacz tłuszczu. W zależności od wybranego przez instruktora repertuaru muzycznego zajęcia mogą mieć formę intensywnego treningu cardio z elementami interwału. Podczas treningu można spalić nawet kilkaset kalorii.

Jeśli twój fitness klub ma w ofercie zumbę – nie wahaj się połączyć jej z ABT czy zajęciami z elementami shape. Idealna sylwetka na lato – gwarantowana. Spalanie tłuszczu z pewnością gwarantuje także fatburning. To zajęcia typu cardio, dlatego powinno się utrzymywać w miarę możliwości takie samo tempo podczas całego treningu.

Podstawą kolejnych zajęć są ćwiczenia wykonywane na piłkach. Zwykle ich nazwa brzmi po prostu "fit ball". Ich zaletą jest to, że wprawiają w ruch najważniejsze grupy mięśni. Dzieje się tak dlatego, że podczas wykonywania ćwiczeń trzeba zachować równowagę. Jest to dosyć trudne, zwłaszcza jeśli nigdy nie wykonywałaś w ten sposób pompek czy brzuszków. Kolejną korzyścią jaką niosą zajęcia z piłkami jest to, że odciążają stawy kolanowe i kręgosłup, zmniejszając tym samym ryzyko kontuzji. Trening ten pomoże między innymi w ujędrnieniu ciała. Na zajęciach wykorzystywane mogą być zarówno duże jak i mniejsze piłki.

Jeśli nie chcesz obciążać stawów i zależy ci na zgrabnych nogach i jędrnej pupie powinnaś wybrać się na spinning. To grupowa jazda na rowerach stacjonarnych pod okiem instruktora, który kontroluje tempo treningu. Regularne uczęszczanie na zajęcia poprawią twoją kondycję. Spinning cieszy się sporą popularnością również wśród panów, dlatego część fitness klubów decyduje się na tworzenie grup "koedukacyjnych". 


Tekst: Ela Kowalska
Źródło: MilionKobiet.pl

Przeczytaj również:

Joga Cię wyszczupli

Pilates kontra stretching

W krainie zumby


Dodał(a): Katarzyna Szuwara , Środa 04.04.2012 (aktualizacja: 2012-04-04)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (4)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
dariaewaagata
Nie wiem dlaczego nie uległam modzie na zumbę. Wolę włączyć sobie płytę i ćwiczyć z Ewą Chodakowską niż płacić pieniądze za coś, na czym się nie mogę porządnie, satysfakcjonująco zmęczyć.
Dodano: 2013-02-10 17:08:42 Zgłoś nadużycie
olinkaa24
ja jeżdżę na rowerze
Dodano: 2012-04-05 19:59:50 Zgłoś nadużycie
Asia289
http://adf.ly/4WwoC Wybierz swoja kreację na studniówkę! Wspaniałe propozycje!
Dodano: 2012-01-03 18:46:32 Zgłoś nadużycie
bboybemybaby
Trenuję judo - nie ma w sondzie :)
Dodano: 2012-01-02 12:56:03 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×