Ile powinniśmy ćwiczyć, by zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci?

Ruch to zdrowie, wiedzą o tym wszyscy. Jednak ile tak naprawdę powinniśmy poświęcać czasu na codzienne ćwiczenia, by być w dobrej formie i żyć dłużej?

codzienne ćwiczenia.jpg

Ile powinniśmy ćwiczyć, by zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci?

Mimo tego, iż wszyscy bardzo dobrze wiemy, że regularna aktywność fizyczna znacznie polepsza nasze zdrowie i samopoczucie, nadal wielu z nas bagatelizuje ten fakt i nawet nie próbuje zmienić przyzwyczajeń. Ile tak naprawdę powinniśmy poświęcać czasu na ruch, by zyskać nawet kilka dodatkowych lat życia?

Mimo wielu uświadamiających kampanii wielu ludziom nadal ciężko jest znaleźć 20 minut dziennie, które wykorzystane zostaną na poprawienie sprawności fizycznej. Najnowsze statystyki pokazują, że ponad 1/3 dorosłych na całym świecie jest niewystarczająco aktywna fizycznie.

Choć właśnie taki czas nazywany jest optymalnym i najlepszym, naukowcy z British Medical Journal sugerują, że skoncentrowanie się nawet na nieznacznej aktywności fizycznej przyniesie bardzo dobre efekty. Dr Philipe de Souto Barreto ze Szpitala Uniwersytetckiego w Tuluzie we Francji twierdzi, że "mniej znaczy więcej", a Ci którzy poświęcają na aktywność fizyczną mniej niż 20 minut dziennie mogą osiągać lepsze efekty niż Ci, którzy ćwiczą więcej.

codzienne ćwiczenia.jpg

Według naukowców umiarkowana aktywność może zdziałać o wiele więcej

Badania przeprowadzone na grupie ponad 200 tys. osób w wieku od 50 do 71 lat pokazały, że mniej niż jedna godzina umiarkowanej aktywności fizycznej w tygodniu może wydłużać życie aż o 15 procent, a jednorazowe ćwiczenia 20-minutowe w tygodniu zmniejszają ryzyko przedwczesnej śmierci aż o 36 procent. 

Nie jest to jednak hołdowanie lenistwu, a jedynie realne spojrzenie na możliwości aktywności fizycznej, zwłaszcza osób starszych. Inne badania pokazały bowiem, że wśród osób, które spacerowały około 75 minut tygodniowo, ryzyko zgonu zmalało aż o 19 procent w porównaniu do tych, którzy nie wykazywali żadnej aktywności.

Zobacz też: TRENING SIŁOWY JEST SKUTECZNIEJSZY W WALCE Z BRZUSZNĄ OPONKĄ?

Jakie są zatem wnioski? Jak ze wszystkim, najlepszy jest złoty środek. Z powyższych badań wynika, że nie trzeba ćwiczyć aż 20 minut dziennie, co tygodniowo daje około 150 minut wysiłku fizycznego, by zachować zdrowie i w jakimś stopniu zmniejszyć ryzyko przewlekłych chorób i przedwczesnej śmierci. Te zasady tyczą się jednak głównie osób starszych, które mogą mieć problemy z tym, by wytrwale i regularnie ćwiczyć 20 minut dziennie. 

 

Zobacz też:

Źródło: Milionkobiet.pl

Foto: Shutterstock.com


Dodał(a): Paulina Lęcznar , Piątek 23.01.2015 (aktualizacja: 2015-01-23)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×