Ile powinniśmy spać?

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że niedobór snu,a także jego nadmiar może mieć znaczący wpływ na nasze zdrowie. Przed kolejną zarwaną nocą warto zapoznać się z kilkoma faktami na ten temat.

87566609.jpgIle powinniśmy spać?

Ilość godzin potrzebnych na sen jest cechą indywidualną dla każdego człowieka. U większości dorosłych ludzi takie optimum wynosi 7-8 godzin. Ludzie, którzy tyle sypiają wykazują się najlepszym zdrowiem i żyją najdłużej. Jednak w rzeczywistości śpimy krócej niż nam się wydaje. Sam sen zajmuje nam jedynie 80% spędzanego czasu w łóżku, ponieważ resztę pochłania samo zaśnięcie ( które może trwać nawet ok. 30 minut). Bez względu na to jak śpimy, warto wiedzieć, że sen ma swoje naturalne cykle, które trwają ok. 90 minut. Zatem budząc się po 1,5 godzinie, 4,5, po 6 lub 7,5 godz. mamy największe szanse na wyspanie.

W nocy nie śpisz, w dzień walczysz z opadającymi powiekami? Jeśli problemy ze snem trwają ponad miesiąc, warto iść do specjalisty - przeczytaj koniecznie!

Siedzenie do późna w nocy, czy też wstawanie skoro świt, jest również cechą wrodzoną. Porami zasypiania i budzenia steruje nasz zegar biologiczny, a jakiekolwiek próby ingerencji mogą powodować pogorszenie samopoczucia, koncentracji, czy pamięci. Osoby, które ze względu na obowiązki zmuszane są do rezygnacji ze snu, w wolnym czasie wracają do właściwego sobie rytmu aktywności i spoczynku. Warto także dodać, że ilość dziennego światła ma duży wpływ na wydzielanie się niektórych hormonów. Dlatego więc osoby, które lubią później się kłaść są z reguły niestabilne emocjonalnie i mają częste problemy ze zdrowiem.

Bezsenność trwająca dłużej niż trzy tygodnie zawsze wymaga leczenia. 

Spanie krócej niż 6 godzin nie tylko rujnuje odporność i może zaburzyć płodność, ale ostatnie badania Uniwersytetu w Chicago wykazały, że zbyt krótki sen może powodować wzmożoną skłonność do tycia. Dzieje się to dlatego, że za mała ilość snu wydziela tzw. hormony głodu i sytości (grelinę i leptynę). Warto także wiedzieć, że każda godzina straconego snu zwiększa o 14% ryzyko wystąpienia depresji i zaburzeń lękowych. Specjaliści przestrzegają także, że spanie ponad dopuszczalną normę, zwiększa ryzyko zawału serca o nawet 70%. Warto mieć to na uwadze, gdy następnym razem postanowimy walczyć z naszym zegarem biologicznym.

Co Ci się dziś śniło? Może miałaś jakiś erotyczny sen? – jak wszystkie inne – mają swoje drugie dno. Przypomnij sobie, co ci się ostatnio śniło, i sprawdź, co to może oznaczać. 


Foto: ThinkStock




Dodał(a): Paulina Lipska , Czwartek 30.08.2012 (aktualizacja: 2012-08-30)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
Anonim
Jakos nie przekonuje mnie ten artykuł
Dodano: 2012-11-04 22:40:41 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×