Jak się nie przejeść w święta?

Zapewne niejedna z was zna uczucie ociężałości, a czasem wręcz innych nieprzyjemnych żołądkowych dolegliwości wynikających z przejedzenia. Jak tego uniknąć? Mamy dla was kilka porad.

Jak się nie przejeść w święta?

Święta to czas, kiedy stoły uginają się od smakołyków i nietrudno o przejedzenie, po którym czasem cierpimy. Jak temu zapobiec? Trzymajcie się kilku zasad:

Śniadanie


Stanowi ono podstawę dobrze zbilansowanej diety. Dzięki niemu zostanie uaktywnione działanie układu pokarmowego, dostaniemy zastrzyk energii, a przy okazji zmniejszymy prawdopodobieństwo wystąpienia napadu głodu w godz. popołudniowych. Jeżeli przed wami np. kolacja wigilijna, która wiadomo, że kojarzy się z dużą ilością potraw, rano spożyjcie lekkie, bogate w białko śniadanie.

Wielkość talerza


Kiedy talerz jest duży, wydaje nam się, że mało zjedliśmy. Lepiej wybierać mały talerz, na którym porcja wydaje się ogromna.

Zobaczcie także: Co powinnyście wiedzieć zanim sięgniecie po mandarynki?

Mało, a częściej


Zamiast jedzenia ogromnej porcji potrawy za jednym razem, rozłóżcie je na kilka mniejszych w krótkich odstępach czasu.

Jedz powoli


Skupcie się na każdym kęsie, długo go gryźcie, ponieważ dzięki temu informacja o najedzeniu dotrze do mózgu w odpowiednim czasie. Często uczucie głodu jest mylone z pragnieniem. Jeżeli niedawno jedliście, a już czujecie pustkę, spróbujcie napić się wody i odczekać ok. 20 minut i zobaczyć, czy naprawdę jesteście głodni.

Koncentracja


Jedzcie w skupieniu, żeby was nie rozpraszały czynniki zewnętrzne, np. telewizja.

Zobaczcie także: Im mniej jesz tym bardziej... tyjesz?! Oto kilka ważnych faktów

Nie jedz na siłę


Na pewno zdarzyło się wam dojadać resztki, aby czegoś nie wyrzucić. To błąd - nic na siłę. Pozostałe jedzenie zawsze możecie zamrozić i odgrzać w dowolnym momencie.

Pieczone potrawy


Smażenie zastąpcie pieczeniem, np. przy przygotowywaniu ryby. Piekąc ją w piekarniku zachowacie
prozdrowotne działanie kwasów Ω-3 oraz ograniczycie niepotrzebne kalorie.

Alkohol


Niektórzy nie wyobrażają sobie świątecznego stołu bez toastu, lecz trzeba wiedzieć, że alkohol wzmaga apetyt.

Aktywność fizyczna


Spróbujcie znaleźć powód do ruszenia się zza stołu. Spacer, czy zabawa z dziećmi doskonale usprawnią proces trawienia, a także dadzą wiele radości.



Zobaczcie także:



Foto: Thinkstock

Dodał(a): Agnieszka Pulikowska , Środa 23.12.2015 (aktualizacja: 2015-12-23)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×