Jak się rozgrzać i nie przytyć?

Gdy temperatura za oknem spada, lubimy zjeść w pracy coś pożywnego. Cała sztuka w tym, żeby "służbowy" posiłek nasycił i pomógł znieść chłód, a nie odłożył się jako tłuszczyk.

ciepła herbata

Pełna obaw sprawdzasz, ile ważysz, i już czujesz, że wiosną znów przyjdzie ci stoczyć walkę z kilogramami, o które "wzbogacisz się" zimą? Nie ulega wątpliwości, że ciepłe pory roku są łaskawsze dla sylwetki. Łatwo wtedy jeść lekko i zdrowo, nawet jeśli pracuje się od rana do wieczora. Wystarczy zabrać do pracy sałatkę warzywną skropioną sokiem z cytryny, kanapkę z chrupkiego pieczywa albo jogurt z płatkami zbożowymi. Niestety, zimą taki jadłospis nie zdaje egzaminu. Gdy dojeżdżasz do pracy zmarznięta, masz ochotę na coś solidniejszego niż skromny liść sałaty. Jeśli nie zabierzesz z domu odpowiedniego posiłku, głodna i spragniona ciepła decydujesz szybko i instynktownie. Do porannej kawy zjadasz więc najczęściej pączek (300 kcal) lub drożdżówkę z budyniem (400 kcal). Potem "poprawiasz" kupioną w bufecie kanapką z białego pieczywa, z symboliczną ilością wędliny i warzyw, za to skąpaną w sosie majonezowym (przynajmniej 500 kcal). Nic więc dziwnego, że choć wcale nie jesz więcej niż zwykle, waga szybuje.

Skąd taki apetyt

Sięgasz po tuczące potrawy, bo wydaje ci się, że organizm potrzebuje więcej kalorii, aby wyrównać straty ciepła. To pułapka, w którą wpada większość z nas. Twój kontakt z zimnem ogranicza się przecież do przejazdu z domu do biura i z powrotem, no i nie musisz ciężko pracować na mrozie. Nadmierny apetyt na posiłki tłuste i wysokokaloryczne to wskazówka, że brakuje ci wielu składników odżywczych, regulujących pracę organizmu – poczynając od chromu, który wpływa na pracę trzustki, a przy okazji ogranicza ochotę na słodycze, a kończąc na wapniu, odpowiedzialnym za prawidłowe funkcjonowanie ośrodka głodu i sytości. Jeżeli więc nie chcesz "wyrosnąć" zimą z sukienek, jedynym wyjściem jest rozsądna zmiana jadłospisu i, w miarę możliwości, przygotowywanie posiłków w domu, tak abyś wiedziała, co jesz.

Z czym do pracy

Kieruj się dwiema podstawowymi zasadami: zrezygnuj z produktów dostarczających puste kalorie (ciastek, bułek drożdżowych, batoników) i tak dobieraj produkty, aby twój "służbowy" jadłospis był urozmaicony. Dzięki temu bez specjalnych wyliczeń w ciągu dnia dostarczysz organizmowi wszystkiego, co mu potrzeba, i nie będziesz miała ochoty "czyścić" wieczorami lodówki. Jeżeli z przyzwyczajenia sięgasz wciąż po to samo, zrób sobie listę niezbędnych zimą składników i sprawdzaj, czy ich używasz.

- Żelazo, witaminy z grupy B i E. Niedobór tych substancji sprawia, że szybciej się męczysz, łapiesz doła i chętniej sięgasz po słodycze. Zmieniając dietę, staniesz się odporniejsza na tego rodzaju pokusy.

- Jedz częściej: pieczywo oraz makarony z pełnego ziarna, rośliny strączkowe, chude mięso, ryby, nabiał, orzechy.

- Witaminy A, C, E. Pomagają lepiej wykorzystać energię z pożywienia i wspomagają system odpornościowy. Wystarczy jeść regularnie rozmaite warzywa i owoce. Ale uważaj! Szklarniowe lub te przywożone z dalekich krajów nie są teraz ani smaczne, ani wartościowe, ani tanie. Lepiej wybierać rodzime mrożonki lub warzywa kiszone.

Węglowodany złożone. Są źródłem dobrej energii, bo sycą na długi czas. Dostarczają je grube kasze (np. pęczak, gryczana), pieczywo i makarony pełnoziarniste, zwykłe płatki zbożowe, brązowy ryż.

Wapń. Jego niedobór sprawia, że organizm czuje się zagrożony głodem i komórki tłuszczowe zaczynają magazynować zapasy. Aby tego uniknąć, warto jeść nabiał, kasze, rośliny strączkowe, soję, ryby.

Chrom. Pozwala opanować apetyt na słodycze. Znajdziesz go w rybach, mięsie drobiowym, jajkach, kukurydzy, groszku.

Lepiej na ciepło…

Zimne jedzenie powoduje, że organizm część energii zużywa na ogrzanie się. W efekcie szybciej czujesz się głodna. Dlatego powinnaś jeść teraz więcej ciepłych posiłków. Jeśli masz w pracy kuchenkę mikrofalową, postaraj się przygotowywać w domu jedzenie, które będziesz mogła podgrzać. Warto docenić przede wszystkim zapiekanki warzywno-makaronowe oraz zawiesiste zupy, np. kremy na bazie warzyw. Nie tylko rozgrzewają, ale też, dzięki dużej zawartości warzyw, dostarczają wielu potrzebnych składników odżywczych. Poza tym porcja zupy to 13 proc. dziennego zapotrzebowania na płyny (zwykle zimą pijemy dużo mniej wody).  

... i na ostro

Nie ograniczaj doprawiania potraw do posypania ich solą. Zimą powinnaś używać do gotowania jak najwięcej ostrych przypraw. Są to bowiem tzw. termogeniki, czyli substancje przyspieszające metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej. Liczne badania wykazały, że utlenianie tłuszczów może wzrosnąć dzięki nim nawet o 25 proc. Jednak nie ma obawy, że będziesz przez nie szybciej głodna. Posiłki je zawierające, nawet te najmniejsze, dają wrażenie ciepła i sytości. Dodawaj więc do jedzenia kurkumę, imbir, cynamon, chilli, pieprz.


Dodał(a): Katarzyna Szuwara , Środa 18.01.2012 (aktualizacja: 2012-01-17)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (27)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
OlaK
Nie wolno nam zapominać o aktywności fizycznej, a z drugiej strony o zdrowym odżywianiu. Moim zdaniem warto wprowadzić małe zmiany na lepsze. Ja ostatnio wymieniłam kostki bulionowe na bulion Krakus bez żadnych konserwantów. Niedawno pojawił się w sklepach, a ja już go uwielbiam. To jeden z moich sposobów na to, jak żyć #sprytnieizdrowo
Dodano: 2017-10-15 11:36:57 Zgłoś nadużycie
RobertMiller90
Lubię jeść, a nie lubię ćwiczyć - połączenie najgorsze z możliwych. Wiem. Szkoda, że nie ma jakiejś magicznej i łatwo dostępnej pompy http://instalcentrum.com.pl/pompy-ciepla-bydgoszcz która odchudziła by mnie tu i tu. i tu i jeszcze tu. No dobra, jeszcze tu :)
Dodano: 2017-09-15 09:40:58 Zgłoś nadużycie
Eleni
To prawda, bez ruchu nie będzie za fajnie.
Dodano: 2017-09-05 14:15:41 Zgłoś nadużycie
Dorian
To fakt, ruch to podstawa.
__
pościel na łódź
Dodano: 2017-08-30 08:00:53 Zgłoś nadużycie
Kamila2
WIęcej ruchu na pewno sprawi, że się schudnie. Zwłaszcza jeżeli połączy się to ze zdrowym jedzeniem. Ja usunęłem ze swojego jadłospisu niezdrowe produkty i zastąpiłąm je takimi, które są korzystne dla organizmu. Ciekawe przepisy na zdrowe dania znalazłam na: http://pokochajolejrzepakowy.eu/tarta-gryczana-warzywami-olejem-rzepakowym/ . Jedzonko i jest pyszne a ja zaczynam widzieć pierwsze rezultaty. I to bez głodzenia się i katowania dietami.
Dodano: 2017-08-24 19:55:49 Zgłoś nadużycie
aleksandrace
Warto wprowadzić do swojego codziennego rytmu dnia blok aktywności fizycznej. Podniesie to komfort życiowy oraz plus dla zdrowia w każdym wieku.
Dodano: 2017-07-26 16:10:31 Zgłoś nadużycie
kamil554
to jest zawsze bardzo trudne

____________________________
agencja detektywistyczna warszawa
Dodano: 2017-07-09 08:12:18 Zgłoś nadużycie
roman559
według mnie to jest niemożliwe i na pewno nie do wykonania

______________________________
Sejfy
Dodano: 2017-07-07 07:58:21 Zgłoś nadużycie
roman559
według mnie to jest niemożliwe

__________________________________
Sejfy
Dodano: 2017-07-07 07:56:11 Zgłoś nadużycie
mariolka35
Polecam dietę pudełkową. Nie trzeba gotować, więc nic człowieka nie kusi, za to masz przy sobie jedzenie kiedy najbardziej tego potrzebujesz - odchodzi więc też potrzeba podjadania dla zabicia głodu. No i co najważniejsze dieta jest skomponowana, więc pełnowartościowa, odżywcza ale i nisko kaloryczna! Korzystam z cateringu dietetycznego w Kielcach http://www.fitdiet.pl/dostawa-kielce/
Dodano: 2017-07-04 11:13:47 Zgłoś nadużycie
1  2  3  »

Zobacz również

×