Jak się rozgrzać i nie przytyć?

Gdy temperatura za oknem spada, lubimy zjeść w pracy coś pożywnego. Cała sztuka w tym, żeby "służbowy" posiłek nasycił i pomógł znieść chłód, a nie odłożył się jako tłuszczyk.

ciepła herbata

Pełna obaw sprawdzasz, ile ważysz, i już czujesz, że wiosną znów przyjdzie ci stoczyć walkę z kilogramami, o które "wzbogacisz się" zimą? Nie ulega wątpliwości, że ciepłe pory roku są łaskawsze dla sylwetki. Łatwo wtedy jeść lekko i zdrowo, nawet jeśli pracuje się od rana do wieczora. Wystarczy zabrać do pracy sałatkę warzywną skropioną sokiem z cytryny, kanapkę z chrupkiego pieczywa albo jogurt z płatkami zbożowymi. Niestety, zimą taki jadłospis nie zdaje egzaminu. Gdy dojeżdżasz do pracy zmarznięta, masz ochotę na coś solidniejszego niż skromny liść sałaty. Jeśli nie zabierzesz z domu odpowiedniego posiłku, głodna i spragniona ciepła decydujesz szybko i instynktownie. Do porannej kawy zjadasz więc najczęściej pączek (300 kcal) lub drożdżówkę z budyniem (400 kcal). Potem "poprawiasz" kupioną w bufecie kanapką z białego pieczywa, z symboliczną ilością wędliny i warzyw, za to skąpaną w sosie majonezowym (przynajmniej 500 kcal). Nic więc dziwnego, że choć wcale nie jesz więcej niż zwykle, waga szybuje.

Skąd taki apetyt

Sięgasz po tuczące potrawy, bo wydaje ci się, że organizm potrzebuje więcej kalorii, aby wyrównać straty ciepła. To pułapka, w którą wpada większość z nas. Twój kontakt z zimnem ogranicza się przecież do przejazdu z domu do biura i z powrotem, no i nie musisz ciężko pracować na mrozie. Nadmierny apetyt na posiłki tłuste i wysokokaloryczne to wskazówka, że brakuje ci wielu składników odżywczych, regulujących pracę organizmu – poczynając od chromu, który wpływa na pracę trzustki, a przy okazji ogranicza ochotę na słodycze, a kończąc na wapniu, odpowiedzialnym za prawidłowe funkcjonowanie ośrodka głodu i sytości. Jeżeli więc nie chcesz "wyrosnąć" zimą z sukienek, jedynym wyjściem jest rozsądna zmiana jadłospisu i, w miarę możliwości, przygotowywanie posiłków w domu, tak abyś wiedziała, co jesz.

Z czym do pracy

Kieruj się dwiema podstawowymi zasadami: zrezygnuj z produktów dostarczających puste kalorie (ciastek, bułek drożdżowych, batoników) i tak dobieraj produkty, aby twój "służbowy" jadłospis był urozmaicony. Dzięki temu bez specjalnych wyliczeń w ciągu dnia dostarczysz organizmowi wszystkiego, co mu potrzeba, i nie będziesz miała ochoty "czyścić" wieczorami lodówki. Jeżeli z przyzwyczajenia sięgasz wciąż po to samo, zrób sobie listę niezbędnych zimą składników i sprawdzaj, czy ich używasz.

- Żelazo, witaminy z grupy B i E. Niedobór tych substancji sprawia, że szybciej się męczysz, łapiesz doła i chętniej sięgasz po słodycze. Zmieniając dietę, staniesz się odporniejsza na tego rodzaju pokusy.

- Jedz częściej: pieczywo oraz makarony z pełnego ziarna, rośliny strączkowe, chude mięso, ryby, nabiał, orzechy.

- Witaminy A, C, E. Pomagają lepiej wykorzystać energię z pożywienia i wspomagają system odpornościowy. Wystarczy jeść regularnie rozmaite warzywa i owoce. Ale uważaj! Szklarniowe lub te przywożone z dalekich krajów nie są teraz ani smaczne, ani wartościowe, ani tanie. Lepiej wybierać rodzime mrożonki lub warzywa kiszone.

Węglowodany złożone. Są źródłem dobrej energii, bo sycą na długi czas. Dostarczają je grube kasze (np. pęczak, gryczana), pieczywo i makarony pełnoziarniste, zwykłe płatki zbożowe, brązowy ryż.

Wapń. Jego niedobór sprawia, że organizm czuje się zagrożony głodem i komórki tłuszczowe zaczynają magazynować zapasy. Aby tego uniknąć, warto jeść nabiał, kasze, rośliny strączkowe, soję, ryby.

Chrom. Pozwala opanować apetyt na słodycze. Znajdziesz go w rybach, mięsie drobiowym, jajkach, kukurydzy, groszku.

Lepiej na ciepło…

Zimne jedzenie powoduje, że organizm część energii zużywa na ogrzanie się. W efekcie szybciej czujesz się głodna. Dlatego powinnaś jeść teraz więcej ciepłych posiłków. Jeśli masz w pracy kuchenkę mikrofalową, postaraj się przygotowywać w domu jedzenie, które będziesz mogła podgrzać. Warto docenić przede wszystkim zapiekanki warzywno-makaronowe oraz zawiesiste zupy, np. kremy na bazie warzyw. Nie tylko rozgrzewają, ale też, dzięki dużej zawartości warzyw, dostarczają wielu potrzebnych składników odżywczych. Poza tym porcja zupy to 13 proc. dziennego zapotrzebowania na płyny (zwykle zimą pijemy dużo mniej wody).  

... i na ostro

Nie ograniczaj doprawiania potraw do posypania ich solą. Zimą powinnaś używać do gotowania jak najwięcej ostrych przypraw. Są to bowiem tzw. termogeniki, czyli substancje przyspieszające metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej. Liczne badania wykazały, że utlenianie tłuszczów może wzrosnąć dzięki nim nawet o 25 proc. Jednak nie ma obawy, że będziesz przez nie szybciej głodna. Posiłki je zawierające, nawet te najmniejsze, dają wrażenie ciepła i sytości. Dodawaj więc do jedzenia kurkumę, imbir, cynamon, chilli, pieprz.

Dodał(a): Katarzyna Szuwara , Środa 18.01.2012 (aktualizacja: 2012-01-17)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (15)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
makino
Dla mnie największe rezultaty przyniosło trzymanie się diety. Tak naprawdę polubiłam zdrowe odżywianie się. Już nie zapycham się pustymi kaloriami, przez co efekt jojo przestał mnie dotyczyć. Trzeba o siebie dbać :)
Dodano: 2017-04-21 16:28:22 Zgłoś nadużycie
aszczerbik
Dziewczyny jak chcecie ujędrnić skórę to polecam peeling z kawy. Wystarczy tylko żel pod prysznic lub balsam i kawa. Taką mieszanką masujemy ciało, spłukujemy i jest super mięciutka, a do tego likwiduje cellulit :)
Dodano: 2017-04-18 16:53:22 Zgłoś nadużycie
baticzka
Trucie się tabletkami to pójście na łatwiznę i w każdej chwili może to Ci się odbić na zdrowiu.

__________________
http://start4event.pl/
Dodano: 2015-06-11 14:57:57 Zgłoś nadużycie
Kasia1987Kasia
Witam wszystkich. Mam na imię Kasia i mam 28 lat. Jeszcze rok temu ważyłam ponad 90 kilo przy wzroście 170. Tak wiem byłam grubasem Smile Jednak wyjechałam do Anglii i tam poznałam fajnego faceta ale wstydziłam się z nim iść do łóżka choć on chciał. Spotykaliśmy się już dość długo i on cały czas naciskał a ja cały czas zwlekałam. Chciałam szybko schudnąć. Poprosiłam koleżankę o pomoc. Poleciła Mi African Mango. Naturalny Suplement diety który wtedy robił furorę w Anglii. W dwa tygodnie schudłam 5 kilo. NIby nic ale przy mojej wadze zawsze coś Smile Po 3 miesiącach byłam o ponad 15 kilo szczuplejsza i dużo bardziej szczęśliwsza gdyż nie tylko nie wstydziłam się iść do łóżka z facetem ale jeszcze mogłam mieć prawie każdego. Każdej dziewczynie polecam African Mango. Zresztą Same Sprawdźcie Smile
http://nplink.net/BOxuJOW8
Dodano: 2015-05-12 19:45:42 Zgłoś nadużycie
beata55
ja bym z chęcią pojechała się wygrzać w okładach borowinowych do jakiegoś sanatorium. Przeglądam sobie jakie są w Polsce http://esanatoria.eu/ i próbuję mężą zainteresować tematem. Jemu w sumie też by się przydało. moi rodzice jeżdżą raz na rok i bardzo sobie chwalą.
Dodano: 2015-03-27 21:43:03 Zgłoś nadużycie
madlaine22
Polecam wszystkim osobom, które dbają o dobrą linię lekturę artykułów na stronie http://www.mojbrzuch.pl/ Znajdziecie tam sposoby na zdrową i smaczną dietę, a oprócz tego metody na uniknięcie różnych dolegliwości.
Dodano: 2015-02-23 09:45:46 Zgłoś nadużycie
oram
Jest wiele produktów wspomagających odchudzanie, podstawą jest wytrwałość w ćwiczeniach i diecie, chyba nie myślisz, że siedząc przed TV i zajadając słodycze schudniesz po zjedzeniu tabletki odchudzającej. Trzeba zmienić nawyki żywieniowe tzw. zdrowa dieta. Ja zabieram sałatki do pracy w pudełku podstawą są warzywa, sałata czy gotowany brokuł + ryba, lub grillowana pierś z kurczaka sos robię z oleju rzepakowego z pierwszego tłoczenia na zimno Zielony Nurt troszkę cytryny czosnku granulowanego sól pieprz i jest posiłek sycący i nisko kaloryczny.
Dodano: 2014-11-16 20:08:51 Zgłoś nadużycie
Wiedzma1
Ja ostatnio słyszałam, że zielona kawa ma właściwości odchudzające. Czy ktoś już ją pija? Sama czekam właśnie na wypłatę, żeby ją sobie zamówić i spróbować. Znalazłam w miarę tanią na http://kawoteka.com.pl/kawa-zielona/32/kawa-zielona-100-arabica-unroasted.html, bo w żadnym normalnym sklepie nie spotkałam. Ciekawa jestem, co z tego wyniknie...
Dodano: 2014-10-17 12:07:27 Zgłoś nadużycie
KarolinaMisa
Myślę, że świetnym pomysłem na jesienno-zimową rozgrzewkę, która pomoże nam w dodatku schudnąć, jest po prostu ruch. Spinning, Indoor walking czy step - grunt to znaleźć rozwiązanie dla siebie, które nie znudzi nas szybko i nie obciąży np. naszych stawów (w razie czego ratujmy się opaskami lub stabilizatorami stawów np. w med-orth.pl ).
Dodano: 2014-10-06 13:34:34 Zgłoś nadużycie
eDom
Rozgrzać i nie przytyć? Najlepiej wakacjami w ciepłych krajach! Komfortowe noclegi znajdziecie na www.edom.pl a dzięki filtrom dostosujecie oferty do swoich oczekiwań.
Dodano: 2014-10-01 09:38:21 Zgłoś nadużycie
1  2  »

Zobacz również

×