Jak się zdrowo odżywiać żyjąc w biegu?

Śpieszycie się? Nie macie czasu? Zazwyczaj odbija się to na waszym odżywianiu, a przecież zdrowa przekąska wcale nie musi być trudna. Mamy dla was porady, jak połączyć życie w biegu ze zdrowym odżywianiem.

Jak się zdrowo odżywiać żyjąc w biegu

Praca, szkoła, studia, sport, dodatkowe zajęcia, przyjaciele. Już nie tylko tempo życia przeciętnego Polaka jest coraz większe, ale też coraz więcej czasu spędzamy poza domem. Wychodząc rano do pracy, często do domu wracamy późnym wieczorem. Sytuacja ta dotyczy dorosłych, ale również dzieci, które mają coraz więcej obowiązków i zajęć pozaszkolnych. Przy tak intensywnym tempie życia niezwykle trudno utrzymać zasadę regularnego odżywiania, przez co często żywimy się tym co wpadnie nam w ręce lub sięgamy po niezdrowe, ale szybkie dania, dostępne w pobliskim barze. Wystarczy jednak wprowadzić w życie trzy podstawowe zasady, które ułatwią nam zdrowe odżywianie.

Zobaczcie także: 5 przepisów na koktajle, które przyspieszają metabolizm

1. Dopasuj posiłki do planu następnego dnia



Wprowadzenie w życie zasad zdrowego, regularnego spożywania posiłków wcale nie musi być trudne. Jak każda zmiana nawyku, wymaga pewnego zastanowienia i treningu w początkowym okresie adaptacyjnym, by szybko przejść w coś naturalnego i automatycznego, czyli wykonywanego szybko i sprawnie. Najczęstsza przeszkoda w zdrowym odżywianiu, czyli brak czasu na przygotowywanie i spożywanie wartościowych posiłków, może zostać pokonana dzięki nowościom technologicznym i planowaniu jedzenia z wyprzedzeniem. Mając w perspektywie napięty poranek i zajęty dzień, śniadanie i przekąski można przygotować wieczorem i przechowywać je w lodówce. Obecne nowoczesne pudełka śniadaniowe i pojemniki do przechowywania żywności pozwalają na zabieranie ze sobą nie tylko suchych kanapek, ale też owoców i warzyw np. obranych marchewek, umytych jabłek, cząstek pomarańczy. Dostępne pudełka silikonowe mają tę zaletę, że po opróżnieniu składają się do minimalnej wielkości nie zajmując dużo miejsca w torebce. Uzupełnienie takiej przekąski sokiem owocowym lub warzywnym, daje całkiem znaczący a jednocześnie zdrowy posiłek. Jego ogromną zaletą jest to, że ma wysoką gęstość odżywczą, czyli dostarcza korzystnych substancji odżywczych (mikroelementów i witamin) w niewielkiej ilości kalorii – zwraca uwagę dr Justyna Korzeniewska, psycholog.

Zobaczcie także: Cukier i tłuszcz - czy w dużych ilościach mogą niszczyć nasz mózg?

2. Nie rezygnuj z regularności


Regularność posiłków jest bardzo ważna. Dzięki niej organizm ma zapewnioną stałą dostawę energii, substancji odżywczych oraz substancji bioaktywnych tak niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Ale regularne posiłki mają też tę zaletę, że niwelują wilczy głód pojawiający się w sytuacji gdy przerwa pomiędzy posiłkami jest zbyt duża. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia powinniśmy dziennie przyjmować pięć posiłków i każdy z nich powinien zawierać porcję warzyw lub owoców. Eksperci wskazują, że w sumie dziennie powinniśmy spożywać min. 400 g owoców lub warzyw. Dla osób zabieganych, które nie mają czasu na przygotowywanie warzywno-owocowych posiłków, doskonałą formą dostarczenia tych produktów może być np. wypicie szklanki soku (ok. 200 ml). Jako, że soki to produkty w pełni naturalne, nie zawierające substancji konserwujących, sztucznych barwników, sztucznych aromatów, a dodatkowo w przypadku soków 100%, pomidorowych i owocowych nie zawierające żadnych innych cukrów niż pochodzących z surowców, z których soki powstały,
z powodzeniem mogą zastępować zalecane przez dietetyków porcje warzyw i owoców.

3. Kształtuj prawidłowe nawyki żywieniowe już u najmłodszych


Im wcześniej nauczymy się zasad zdrowego odżywiania, tym chętniej i z większą łatwością będziemy się ich trzymać przez całe życie. Zdrowe odżywianie to nie nakazy i zakazy, ale styl życia. Dzięki niemu czujemy się lekko i zdrowo. Dlatego warto uczyć dzieci regularności posiłków oraz właściwych proporcji składników. Wyrabiać w nich nawyki, które spowodują, że kiedy podrosną i udadzą się ze swoimi oszczędnościami do sklepu, wybiorą na przekąskę sok owocowy lub warzywny. "Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych, jeśli ma być skuteczne, nie może odbywać się poprzez system nakazów i zakazów, ale poprzez dobry przykład rodziców. Dzieci najlepiej uczą się poprzez naśladownictwo, dlatego tak ważny jest pokaz, instruktaż, przykład. Niestety w praktyce nie sprawdza się idea poświęcenia rodzicielskiego sformułowana w słowach „o dziecko dbam lepiej, niż o siebie”. Rodzice powinni pamiętać, że jeżeli sami będą jedli niezdrowe potrawy, to dziecko również będzie po nie sięgało chętniej niż po warzywa i owoce. To samo dotyczy regularności posiłków. Jeżeli rodzice podają śniadanie tylko dziecku, a sami skupiają się na przygotowaniach do wyjścia z domu, nigdy nie przekonają go, że to ważny posiłek. Nie są w tym autentyczni i wiarygodni. Dlatego aby nauczyć dziecko prawidłowych postaw żywieniowych, które zostaną z nim przez całe życie, rodzice również takimi zachowaniami muszą się wykazać" – dodała psycholog, Justyna Korzeniewska.

Zobaczcie także:



Źródło: Mat. prasowe
Foto: Shutterstock



Dodał(a): Agnieszka Pulikowska , Środa 01.07.2015 (aktualizacja: 2015-07-01)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×