Jak zmienić nawyki żywieniowe?

Pierwszy raz zwracam się z pytaniem dotyczącym mojego problemu z dietą. Teoretycznie wszystko wydaje się w porządku - mam 35 lat, jestem zdrowa, przy wzroście 169 cm ważę 64,5 kg. Mój problem polega na tym, że chcę trochę schudnąć (5 kg) i nabrać trochę więcej energii. Nie mogę powiedzieć, że próbowałam wiele diet- bo to nieprawda. Zrobiłam sobie doświadczenie i przez 1,5 miesiąca nie jadłam słodyczy- żadnych.( Kawy, herbaty nigdy nie słodziłam i nie słodzę.) Przez ten okres waga nie drgnęła. Nic nawet 0,5 kg. I stąd moje pytanie: co jeszcze mogę zrobić, żeby zgubić zamierzone kg? Jak zacząć i wytrwać na diecie? A może mam jakieś problemy zdrowotne i w pierwszej kolejności powinnam to sprawdzić? Dodam tylko, że przez cały rok regularnie chodziłam na basen (1x w tygodniu), oprócz tego jeżdżę na rowerze i rolkach ( 4-5 x w tygodniu). Co powinnam zmienić? Marzena

Jak zmienić nawyki żywieniowe?

Pani Marzeno, Pani przypadek wymaga wnikliwego spojrzenia na sposób żywienia, zachowania żywieniowe, ilość przyjmowanych przez Panią kalorii w ciągu dnia i Pani zapotrzebowanie energetyczne. Czasem organizm przyzwyczaja się do istniejących warunków na tyle, że wydaje nam się, że nie jesteśmy w stanie go zmobilizować do większego wysiłku, ale najczęściej nie jest to związane z żadną chorobą, a z naszymi nawykami żywieniowymi.

Najważniejsze zasady, na które powinna Pani szczególnie zwrócić uwagę to: uregulowanie, czyli spożywanie posiłków możliwie w równych odstępach czasu. Nie chodzi to o stałe godziny posiłków, ale o stale przerwy między nimi równe 3-4h. Wtedy organizm reguluje metabolizm na wysokim poziomie, ponieważ wie kiedy dostanie następną porcję energii; umiarkowanie, czyli kontrola objętości spożywanych posiłków.

Najlepiej jeść 4-5 posiłków w ciągu dnia, z których co najmniej 3 to będą drobne posiłki typu jogurt, owoc, sałatka, kanapka; urozmaicenie, czyli wybieranie rożnych produktów z każdej grupy, aby dostarczać do organizmu różne składniki odżywcze oraz stosować różnorodne techniki kulinarne np. gotowanie na parze, w wodzie, pieczenie, duszenie i smażenie bez tłuszczu. Jeśli zastosowanie powyższych rad nie będzie skuteczne to ewentualna konsultacja lekarska powinna mieć na celu sprawdzenie u Pani poziomu hormonów m.in. tarczycy.


Ekspert Kalorynka.pl: Iwona Bondaruk,dietetyk

Dodał(a): Karolina Kawecka , Poniedziałek 23.07.2012 (aktualizacja: 2012-07-22)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (2)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
Mirage
Mi aktualnie w zmianie nawyków żywieniowych pomaga aplikacja na smartfona o nawie BEFIT. Jest bardzo kolorowa, a do tego hodowla wirtualnego warzywa przynosi wiele zabawy. Polecam dla wszystkich starających się zmienić swoje nawyki w jedzeniu.
Dodano: 2013-12-24 09:39:24 Zgłoś nadużycie
Marchewa
W moim domu stawia się na zdrowie przede wszystkim dlatego nabyliśmy z mężem takie fajne urządzenie do wolnego gotowania na parze Crock-Pot. Posiłki wkładam tam tuż przed pójściem spać i rano kiedy wstaję pakuje je do pojemników dla całej rodziny, akurat tyle czasu potrzebuje by do siebie dojść. Uważam, że jest to spora oszczędność czasu a co najważniejsze zdrowy wybór.
Dodano: 2013-01-29 13:44:16 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×