Joga na zdrowie

Drażni cię głośna muzyka, okrzyki trenera i szybkie tempo wykonywania ćwiczeń na tradycyjnych zajęciach fitness? Poszukujesz zajęć, które nie tylko będą kształtowały ciało, ale pomogą również oczyścić duszę? Jeśli tak, to mamy dla Ciebie idealną propozycję – jest nią joga.

asany

Joga jest synonimem relaksu i odprężenia. Za jej kolebkę uznawane są Indie. To jedna z ulubionych form aktywności celebrytów. Większości z nas kojarzy się z wykonywaniem, niekiedy skomplikowanych, ćwiczeń rozciągających. Jednak ograniczanie tej formy zajęć tylko do samych ćwiczeń jest swoistym błędem. Joga to coś więcej – pomaga nie tylko lepiej zrozumieć potrzeby ciała, ale korzystnie wpływa również na naszą psychikę.

Dzięki wykonywanym ćwiczeniom ciało staje się silniejsze i elastyczne. Regularna praktyka pozwala wzmocnić mięśnie i odciąża kręgosłup, a to sprawia, że całe ciało staje się bardziej stabilne. Joga wywiera również korzystny wpływ na metabolizm i wagę. Poprawia także naszą odporność , a nawet gospodarkę hormonalną. Ćwiczenia wymagają odpowiedniej pracy oddechem, a to korzystnie wpływa na dotlenienie organizmu oraz pracę serca.

Najbardziej popularnym stylem jogi jest hatha joga, której podstawą jest wykonywanie ćwiczeń rozciągających (czyli asan) w odpowiednio skoordynowanych z oddechem. Sposób ich wykonywania zostanie opisany poniżej. W hatha jodze można również wyróżnić kilka kategorii. Podział wynika ze sposobu prowadzenia zajęć (mogą być one nastawione na statyczną lub dynamiczną formę ćwiczeń). Istotnym czynnikiem jest również stopień zaangażowania w sferę duchową. Ciekawym odłamem może być hot joga, która polega na wykonywaniu ćwiczeń w pomieszczeniu o wysokiej temperaturze.

Podstawą zajęć jogi są asany, czyli ćwiczenia fizyczne (rozciągające) oraz pranajamy, czyli ćwiczenia oddechowe. Na jodze nie liczy się szybkość i intensywność. Ważna jest precyzja i umiejętność pokonywania własnych słabości. Joga to przeciwieństwo tradycyjnych zajęć fitness, gdzie liczy się szybkość wykonywania ćwiczeń. Właśnie z tego powodu wiele osób wątpi w zbawienny efekt tej formy ćwiczeń. W tym momencie warto zaznaczyć, że w przeciwieństwie do innych zajęć jogę można praktykować w każdym wieku i na każdym poziomie zaawansowania. To także doskonała alternatywa dla tych, którzy cierpią z powodu dolegliwości trawiennych.

Zdaniem praktyków powolne ruchy sprawiają, że narządy wewnętrzne poddawane są swoistemu masażowi. Asany nie tylko rozciągają mięśnie, ale również relaksują i regenerują. To doskonała opcja np. dla zmęczonych matek czy zabieganych bizneswoman.

Dzięki ćwiczeniom oddechowym (wykonywanym przez nos) kursanci uczą się świadomego korzystania z przepony. To sprawia, że oddech staje się głębszy, pełniejszy przede wszystkim spokojniejszy. Dzięki temu można osiągnąć wyciszenie psychiczne, które jest istotnym elementem jogi. Poza tym umiejętne oddychanie korzystnie przekłada się na wyrównanie ciśnienia oraz na pracę serca. Warto zaznaczyć, że nauka oddychania wcale nie jest łatwą sztuką.

Nie rezygnuj z zajęć tylko dlatego, że nie potrafisz prawidłowo oddychać. Joga to sztuka pokonywania własnych słabości. Jednocześnie na zajęciach nie ma miejsca na rywalizację, dlatego bądź cierpliwa i spokojna. Nie wyłączaj myślenia. Staraj się kontrolować swoje ciało, na tyle na ile jesteś w stanie. Zawsze możesz zwrócić się również o pomoc do instruktora.

Wszystkie zbawienne efekty jogi ujawnią się w momencie, gdy podczas ćwiczeń nastąpi synchronizacja ruchów z oddechem. Dlatego jeśli nigdy wcześniej nie miałaś do czynienia z jogą, przygodę tę warto rozpocząć na zajęciach grupowych. Nauczysz się prawidłowego wykonywania figur i oddychania. Potem będziesz mogła przenieść się do domowego zacisza.

Strój na tego typu zajęcia nie może krępować ruchów. Powinien być także przewiewny, nie może uciskać ciała. Większość marek sportowych posiada specjalne kolekcje dedykowane jodze. Coraz częściej tego typu ubrania oferowane są przez znane marki odzieżowe. Ćwiczenia zwykle wykonuje się na bosaka. Osoby praktykujące jogę podkreślają, że harmonia odnaleziona podczas zajęć korzystnie przekłada się na relacje z otoczeniem. Poprawia się zdolność koncentracji. Zmienia się również sposób w jaki reagujemy na stresujące sytuacje. Wtedy procentuje poznana podczas zajęć umiejętna praca z oddechem.

Joga to nie tylko doskonała alternatywa dla osób zestresowanych, które oprócz wysiłku fizycznego szukają sposobu na oczyszczenie się ze złych emocji. To także świetne zajęcia dla tych, którzy cierpią z powodu przygnębienia lub depresji. Zwolennicy jogi twierdzą, że kilkadziesiąt minut ćwiczeń to solidna dawka pozytywnej energii.

Tekst: Ela Kowalska

Źródło: MilionKobiet.pl

Przeczytaj również:

Fitness kod

Zacznij się ruszać

Joga cię wyszczupli


Dodał(a): Katarzyna Szuwara , Środa 15.02.2012 (aktualizacja: 2012-02-13)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
milenaem89
Sama przez bardzo długi czas nie mogłam znaleźć odpowiedniej aktywności dla siebie. Ani aereobic, ani żadna zumba czy może ABT mi nie się nie spodobały. Znajoma namówiła mnie aby spróbowała zacząć praktykować jogę w domu. Tak też zrobiłam przez pierwszy miesiąc wykonywałam ćwiczenia z Youtube , jest ich tam naprawdę mnóstwo. Ostatnio zamówiłam sobie na stronie jogagpomoce.pl kostkę do ćwiczeń i matę , komfort ćwiczeń od razu się poprawił :)
Dodano: 2016-10-18 11:57:54 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×