Kobiece wymagania

Starasz się wyglądać promiennie i być w dobrym nastroju, ale twoje ciało nie zawsze cię słucha? Podpowiadamy, co i jak powinnaś jeść, aby kobiece problemy nie utrudniały ci życia.

Kobiece wymagania

Z pewnością każda z nas zna popularne powiedzonko: "Jesteś tym, co jesz". Pytanie tylko, czy wiemy, co ono właściwie oznacza. Zdajemy sobie sprawę, że trzeba jeść zdrowo i lekko, że cukier przysparza nam dodatkowych kilogramów. Ale o tym, że również przyspiesza starzenie się skóry, już nie myślimy. Dlatego warto lepiej poznać potrzeby swojego organizmu i próbować dawać mu przede wszystkim to, co niezbędne. Wtedy okaże się, że i zawirowania hormonalne nie popsują nam nastroju, a worki pod oczami znikną nie wiadomo kiedy.

Utrzymać ładną sylwetkę

W CZYM PROBLEM:

Po 35. roku życia organizm kobiety powoli wchodzi w wiek dojrzały. Do menopauzy jeszcze daleko, ale już zaczyna spadać poziom hormonów płciowych – estrogenu i progesteronu. Powoduje to zakłócenia gospodarki hormonalnej całego organizmu, m.in. zmniejszenie produkcji leptyny. Gdy jest jej za mało, zaczynasz przybierać na wadze, nawet jeśli nie jesz więcej. Organizm bez powodu nastawia się bowiem na "przetrwanie". Oznacza to, że maksymalnie spowolni tempo metabolizmu. Nie spali tego, co zjesz, tylko będzie gromadził zapasy tkanki tłuszczowej. Niechętnie też pozbędzie się już istniejącego tłuszczyku.

TO CI POMOŻE:

Pilnuj, by regularnie jeść posiłki. Aby poziom leptyny nie spadał jeszcze bardziej, powinnaś jeść często, a nie tylko 2-3 razy dziennie. Szykuj posiłki bogate w białko. Zapotrzebowanie na ten składnik nie maleje wraz z wiekiem i wynosi 1 g na 1 kg masy ciała. Procesy metaboliczne zachodzą w mięśniach, a białko jest ich głównym budulcem. Jeśli mięśnie będą w dobrej kondycji, przyspieszysz tempo metabolizmu. Niezbędnym dodatkiem do produktów białkowych są warzywa. Dzienna porcja to ok. 0,5 kg. W czasie posiłku zawsze staraj się zjadać je w pierwszej kolejności (z zupą lub jako surówkę), bo po nich będziesz mniej głodna i dasz radę zapanować nad apetytem.  

Przykład dziennej porcji białka  

Jeżeli ważysz 60 kg, w posiłkach powinny się znaleźć:

NA ŚNIADANIE

100 g tofu,  chudego twarogu bądź chudej wędliny (100 g zawiera średnio po 20 g białka).

NA DRUGIE ŚNIADANIE

sałatka, w której będzie jajko, oraz mały kubek jogurtu (= 6,4 g białka).

■ NA OBIAD

100 g chudego mięsa (= 20 g białka).

NA PODWIECZOREK

koktajl owocowy z mleka lub maślanki (= 3,5 g białka).

NA KOLACJĘ

100 g dorsza lub inna chuda ryba ugotowana na parze (= 10 g białka).

Wzmocnić kości

Aby uniknąć osteoporozy, musisz dostarczać kościom przynajmniej 1000 mg wapnia dziennie. To nie jest trudne: 1-2 plasterki żółtego sera zawierają 270 mg wapnia, szklanka jogurtu naturalnego – 450 mg, szklanka fasolki – 200 mg. Pamiętaj też, że mocna kawa wypłukuje wapń z kości, dlatego zawsze lepiej pić ją z dodatkiem mleka.

Zachować młody wygląd  

W CZYM PROBLEM:

Kosmetyki pomagają, ale działają tylko powierzchniowo. Znacznie większe znaczenie ma to, co jesz, bo składniki diety docierają do wszystkich komórek.      

TO CI POMOŻE:

Badania przeprowadzone przez "American Journal of Clinical Nutrition" wykazały, że dieta bogata w witaminę C zmniejsza o 11 proc. ryzyko powstania zmarszczek. Neutralizuje działanie wolnych rodników, pobudza tworzenie się kolagenu i elastyny – odpowiedzialnych za sprężystość skóry. Najlepsze jej źródła to: owoce dzikiej róży, czarna porzeczka, papryka, truskawki, cytrusy. Warto też zadbać, by posiłki były jak najbardziej kolorowe. Duże dawki  luteiny oraz zeaksantyny, czyli żółtych barwników, które są m.in. w kukurydzy, sałacie, szczawiu, szpinaku i żółtkach jaj od kur hodowanych naturalnie, wyraźnie poprawiają nawodnienie skóry. W krótkim czasie naprawiają też szkody wyrządzone przez promienie UV. Skutecznym sposobem na wolne rodniki jest również likopen, zawarty np. w pomidorach. Ważna jest odpowiednia ilość kwasu linolenowego. To jeden z grupy kwasów tłuszczowych Omega-3. Dzięki niemu skóra nie będzie cienka jak papier, wysuszona i skłonna do podrażnień, lepiej też będzie wchłaniać kosmetyki. Kwas linolenowy zawierają: oleje i oliwa tłoczone na zimno, pestki dyni, orzechy oraz tłuste ryby morskie.    

Dobre zwyczaje

Efekty działania diety upiększającej zobaczysz, jeśli będziesz stosować ją regularnie. Wprowadź więc w życie kilka zasad:

■ Do każdego posiłku jedz porcję warzyw i owoców.

■ Codziennie w jednym z posiłków powinna znaleźć się ryba lub garść pestek.

■ Przed śniadaniem wypijaj szklankę wody z cytryną – dla przyspieszenia trawienia.

■ Unikaj cukru. Wywołuje on stany zapalne, które niszczą kolagen, a skóra staje się mało elastyczna i szara.


Dodał(a): Edyta Zlomaniec , Poniedziałek 03.10.2011 (aktualizacja: 2011-09-30)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (5)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
rendus
Bardzo interesujący i przydatny artykuł. Z cała pewnością będę do niego wracała.
Dodano: 2011-10-29 21:09:11 Zgłoś nadużycie
no name
W dzisiejszych czasach trudno utrzymac dobra sylwetke i wyrzekac sie wielu dobrych produktow ktore niestety nam szkodza....
Dodano: 2011-10-09 14:40:20 Zgłoś nadużycie
zolka
Pozostaje nam jeść tylko kiełki własnoręcznie zebrane i pić górską wodę źródlaną prosto ze źródełka
Dodano: 2011-10-09 01:22:54 Zgłoś nadużycie
passionfruit
Stare prawdy, tylko jak trudno je stosować w codziennym pośpiechu
Dodano: 2011-10-07 06:55:42 Zgłoś nadużycie
paula2509
;D
Dodano: 2011-10-03 15:52:12 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×