Kondycja na lato

Dowiedzcie się, jak zadbać o dobrą kondycję na lato i przeczytajcie poradnik dla opornych!

Kondycja na lato

Kondycja na lato


Spora część z nas ma po sezonie zimowym poważne zaległości do nadrobienia w kwestii sprawności fizycznej i sprężystości sylwetki. Istnieje oczywiście niemała grupa ludzi, dla których regularny wysiłek stał się częścią stylu życia i którzy bez względu na porę roku i pogodę uprawiają sport, ale jest to wciąż zdecydowana mniejszość społeczeństwa. Nie każde ciało zbudowane jest w sposób, który spełniałby rygorystyczne wzorce atrakcyjności, lansowane przez kulturę masową, ale niemal o każde można zadbać i nadać mu sprężystości. Wiosenne zrywy na siłownię i fitness to klasyka, ale o wiele więcej można zyskać stosując się konsekwentnie i regularnie do kilku prostych zaleceń.

Bezruch człowieka pracującego

Porządek tak zwanego życia praktycznego, jak nazywali je starożytni filozofowie, wymusza na współczesnym człowieku szereg kompromisów jeśli chodzi o zdrowie i utrzymywanie organizmu w dobrej kondycji. Większość z nas pracuje w zamkniętych pomieszczeniach, bardzo często w pozycji siedzącej i nie może narzekać na nadmiar ruchu. Siedzimy w pracy, w samochodzie, w domu przed ekranem telewizora lub komputera, a nasza krew zwalnia i gęstnieje w żyłach. Słabe ukrwienie bezpośrednio przekłada się na gorszy metabolizm, obniżenie energii i koncentracji, nie wspominając już o poważniejszych zagrożeniach. Warto zadbać o to, by każdego dnia zafundować sobie przynajmniej 10 min treningu ruchowego po wstaniu, a także w przerwach od pracy. Przyzwyczajenie organizmu do regularnego, niekoniecznie wzmożonego wysiłku jest pierwszym krokiem do zbudowania dobrej kondycji i punktem wyjścia dla bardziej wymagających ćwiczeń.

Nawodnienie

Choć może to zabrzmieć jak herezja, większość z nas jest permanentnie odwodniona. Nawet jeśli pijemy sporo, to przeważnie napoje hipertoniczne, które nie nawadniają organizmu, a często zawierają mnóstwo cukru. Najlepszym przykładem są słodkie napoje gazowane i popularne soki z dodatkiem syropu glukozowo-fruktozowego, które na domiar złego zwiększają łaknienie. Funkcjonuje też nawyk picia dopiero wtedy, kiedy odczuwamy pragnienie (organizm już jest odwodniony) oraz wlewania w siebie jednorazowo dużej ilości płynu, który zwykle zostaje wydalony, zanim zdąży się wchłonąć.
Odwonienie na poziomie 3-5% masy ciała oznacza spadek wydajności fizycznej i intelektualnej nawet o 15-30%! Tymczasem ubytek wody na dobę to minimalnie ok. 0,5 litra przez niewidoczne parowanie, 200 ml przez pocenie się i kolejne 1,5 litra przez nerki. W warunkach upału czy wzmożonego wysiłku wartość ta może jednak drastycznie wzrastać nawet do 2 litrów na godzinę! Wniosek jest prosty – trzeba się skutecznie nawadniać. Woda jest środowiskiem dla wszystkich przemian metabolicznych, dlatego bez względu na rodzaj wykonywanej pracy dobrze jest zrezygnować z niektórych napojów na rzecz tańszej i zdrowszej wody mineralnej. Regularne picie niewielkich ilości wody przekłada się bezpośrednio na lepszą przemianę materii, a co za tym idzie nie tylko smuklejszą sylwetkę, ale również więcej energii i lepszą filtrację organizmu z toksyn. Warto pić wodę nieco schłodzoną (15-20 stopni C), bo w takiej temperaturze najlepiej się wchłania i pomaga zachować optymalną temperaturę ciała w gorące dni. Osobną sprawą jest kwestia prawidłowego nawodnienia podczas treningu, które musi być dostosowane m.in. do jego długości i intensywności.

Elektrolity

Brak sensownie zaplanowanej i realizowanej z konsekwencją diety, jak również nadmierne spożywanie kawy, alkoholu i konserwantów spożywczych doprowadza do wypłukania z organizmu wielu istotnych makroelementów. Olbrzymie znaczenie mają tutaj magnez i wapń. Niedobory magnezu doprowadzają do zaburzeń termoregulacji, obniżenia funkcji intelektualnych i problemów mięśniowych. Wapń, oprócz oczywistej funkcji budulcowej dla układu kostnego, odgrywa ważną rolą w procesach odpornościowych, krzepnięciu krwi i motoryce mięśni. Zamiast zajadania się tabletkami lepiej zainwestować w wodę o wysokiej zawartości tych minerałów, np. „Muszyniankę”. Regularne uzupełnianie wytracanych minerałów nie tylko zwiększa nasze zasoby energetyczne, ale również poprawia samopoczucie i zwiększa motywację.


Źródło: Mat. prasowe
Dodał(a): Marietta Przybyłek , Poniedziałek 24.06.2013 (aktualizacja: 2013-06-24)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
aleksa
najlepszy wg mnie na poprawę kondycji oczu jest vitrum vision, bo jest skuteczny, gwarantuję ze oczy nie męczą się po długiej pracy przy monitorze a do tego sa chronione przed stuktami suchego powietrza , promieni UV itp
Dodano: 2014-01-02 19:27:06 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×